
Schoolweging
De schoolweging van Willem van Oranje Woerden is 29,56 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,15% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (95,88%), maar duidt op een solide basiskwaliteit. De school zet extra in op taal en rekenen, zoals vermeld in het jaarverslag.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 56,98% behaald, wat boven de signaleringswaarde van 47,1% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (57,79%), toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger niveau bereikt. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweedeling: 19,44% vwo (iets boven regio 18,61%) en 22,22% vmbo-k/-(g)t (ruim boven regio 5,64%). Opvallend is het beperkte aandeel havo-adviezen (5,56% vs. 16,07% regio), wat mogelijk wijst op een bewuste keuze voor duidelijk onderscheiden niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willem van Oranje Woerden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.5 | 175.23 | 177.21 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen en tussenresultaten. Vanaf groep 3 tot groep 8 worden er jaarlijks twee toetsperioden gehouden. In deze weken toetsen we de leerstof van het voorafgaande halve jaar. Hiervoor gebruiken we methode onafhankelijke toetsen zoals van CITO. De onderdelen die getoetst worden zijn, afhankelijk van de groep: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen en wereldoriëntatie. In een toets bespreking die hierop volgt, bespreken de leraren met de intern begeleider de resultaten en worden er als dit nodig is hulp afspraken gemaakt. De behaalde resultaten worden ook teambreed besproken. Samen met de directie wordt gekeken of er aanpassingen in de gehanteerde didactiek of het onderwijsaanbod nodig zijn. De gegevens van deze toetsen worden verwerkt in ons leerlingvolgsysteem Naast deze toetsen gebruiken we ook de toetsen uit de methode om uitval op kleinere leerstappen te signaleren. De leerlingen van groep 8 doen mee aan de Centrale-eindtoets. Het bespreken van schoolresultaten gebeurt op verschillende manieren. De leerkracht bespreekt met de ouders de toetsen en de voortgang van het leerproces op drie momenten gedurende het schooljaar, daarnaast zijn er twee momenten waarop ouders en kinderen samen het portfolio bekijken en een keuze daaruit samen bespreken. Op deze manier kunnen de kinderen laten zien waar zij trots op zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,78% van de leerlingen presteert boven advies (iets hoger dan 25,27% regionaal), wat de effectiviteit van het doorstroombeleid onderstreept. Het percentage onder advies (16,67% vs. 11,81% regio) is iets hoger, mogelijk door de brede leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid een 'realistisch advies met ruimte voor groei'.