
Schoolweging
De schoolweging van Wilhelminaschool Woerden is 24,94 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wilhelminaschool Woerden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.5 | 175.23 | 175.65 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de kinderen van groep 3-8 worden twee keer per jaar de CITO toetsen begrijpend lezen, technisch lezen (AVI & DMT) en spelling afgenomen. Wij werken volgens het principe van Opbrengstgericht Passend Onderwijs. Twee keer per jaar hebben we een grote schoolbespreking waarin de resultaten worden besproken en de ambities op schoolniveau worden vastgesteld. Daarnaast zijn er 3 momenten waarop we de groep en de leerlingen bespreken; de interventieplanbespreking. We kijken hoe we de groep en de individuele leerling kunnen helpen om verder te komen. Dit doen we door ondersteuning in en buiten de groep te bieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Visie We vinden het belangrijk dat onze leerlingen de nodige kennis, attitudes en vaardigheden verwerven, onderhouden en toepassen om op een goede manier om te (kunnen) gaan met: zichzelf (Ik) de ander (Jij) zijn omgeving (Wij) Hiermee creëren we een veilige en rustige leer- en leefomgeving binnen de school. Wij nemen de vijf SEL-competenties als uitgangspunt voor ons onderwijs op school. https://www.kwinkopschool.nl/kwink-en-sel/over-sel Meten = weten De Wilhelminaschool meet 2 x per jaar de sociale opbrengsten van alle leerlingen. Wij gebruiken Kindbegrip van Parnassys en de monitor sociale veiligheid van Vensters PO. Om de groepsdynamiek in kaart te brengen gebruiken wij het sociogram van Parnassys. De Wilhelminaschool hecht grote waarde aan een evenwichtige persoonlijke ontwikkeling van haar leerlingen. Waar dit 'niet vanzelf' gaat, is soms een stukje extra ondersteuning nodig. Dat kan onder schooltijd op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met inzet van de RT-er of de schoolcoach. Ook biedt het samenwerkingsverband SOVA-trainingen aan. Waar nodig werken we samen met externe partijen. LEES MINDER
Veiligheid
Persoonlijke groei
Welbevinden
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Visie Om goed te kunnen starten met een methode is het heel belangrijk dat het team een gezamenlijke visie op SEL opgesteld heeft. Hoe kijkt het team naar gedrag, hoe worden leerlingen binnen school aangesproken als het goed of juist niet goed gaat? Welke interventies worden preventief ingezet om het gedrag van leerlingen positief te beïnvloeden? Kwink Vanaf schooljaar 2023/2024 werken we aan sociaal-emotioneel leren (SEL) en Burgerschap met de methode Kwink. Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Aan het begin van ieder schooljaar besteedt de methode veel aandacht aan groepsvorming tijdens de zogenaamde Gouden Weken. Tijdens de anti-pest week verwijst Kwink naar de landelijke campagne. Waar nodig, zetten we behalve in deze weken, ook op andere momenten extra in om groepen op sociaal emotioneel gebied te ondersteunen. Dat kan door de reguliere lessen van de methode te geven, maar ook door externen te betrekken. Besef van jezelf en de ander De lessen worden in de klassen gegeven zoals de methode aangeeft. Belangrijk is dat de kinderen eerst leren besef van zichzelf te krijgen: wat voel ik, welke emotie hoort daarbij en welk gedrag laat ik zien? Hierna wordt er geleerd wat een goede manier is om een relatie met een ander op te bouwen en hoe je problemen op kunt lossen. Tijdens de lessen SEL komt de ‘Kwink van de week’ aan bod, een duidelijk zichtbare gedragsverwachting. Aandacht voor wat er geleerd is tijdens de lessen toepassen in andere situaties is het meest belangrijk, leerkrachten zijn en blijven alert op de transitie in de praktijk. Samenwerking met ouders Natuurlijk is een goede samenwerking met ouders heel belangrijk voor de ontwikkeling van het kind, zodat het kind een prettig en verantwoordelijk mens wordt of blijft. Een keten van vertrouwen is een belangrijke voorwaarde van het schoolsucces van het kind. Een leerling krijgt meer zelfvertrouwen door een positief contact met zijn ouders, zij spreken uit dat ze het volgen van onderwijs belangrijk vinden en praten positief over de school en de leerkracht van het kind. De school schenkt vertrouwen aan ouders door positieve feedback over hun kind te geven en mee te denken over opvoedingsvragen. De school zal regelmatig informatie over Kwink met de ouders delen via social schools. Meer informatie over de methode? https://www.kwinkopschool.nl/