Margrietschool
Alpenstraat 3
3446 DR Woerden

Schoolweging

Schoolweging
24.57
Spreiding
5.44

De schoolweging van Margrietschool Woerden is 24,57 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,49% van de leerlingen dat het fundamentele niveau bereikt, overtreft de school duidelijk de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het vergelijkingspercentage van 97,34% voor soortgelijke scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 82,37% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 56,2%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op verschillen in leerpotentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerroutes: 41,67% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 10,42% havo/vwo. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (vs. 1,01% regio), wat aansluit bij het hoge streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMargrietschool WoerdenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.5182.42175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij geven op de jaarlijkse zorgkalender aan wanneer er in de groepen speciale toetsen zijn die ons in staat stellen de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem van Cito (landelijke, methode-onafhankelijke toetsen). Iedere groepsleerkracht houdt een goede registratie bij van de individuele- en groepsresultaten. Deze geven de leraar een beeld van de leerstofinhouden die nog extra aandacht vragen. Daarnaast evalueren bij als team gezamenlijk de behaalde resultaten en bespreken wij welke interventies er mogelijk zijn voor de periode die volgt. Verwijzing VO: In oktober voeren we gesprekken met ouders en kind over het voorlopig advies, welke vorm van vervolgonderwijs past bij het kind. In januari geven wij een definitief advies. Na het maken van de doorstroomtoets kan het advies alleen hoger worden. In de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van een eigen observatie- en registratiesysteem waarin de ontwikkeling van de kinderen wordt vastgelegd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 4,44% tegen 11,81% landelijk. Daarentegen presteert 22,22% van de leerlingen boven advies, wat de kwaliteit van het plaatsingsadvies onderstreept. Deze resultaten sluiten aan bij de doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn sociale vaardigheden onmisbaar. Wij gebruiken de methode 'Leefstijl voor de sociaal emotionele vaardigheden' en lessen vanuit PBS om de ontwikkeling van deze sociale vaardigheden en de ontwikkeling van emotionele intelligentie bij kinderen te stimuleren. Voorbeelden van vaardigheden zijn: bewust maken van eigen gedrag; leren zichzelf en anderen te respecteren; vermogen te ontwikkelen zichzelf in te leven in anderen; vaardigheden te ontwikkelen om goed met elkaar om te gaan; taalontwikkeling en uitdrukkingsvermogen te stimuleren door gedachten en gevoelens goed onder woorden te brengen. LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Plezier

Wat is de werkwijze van de Margrietschool voor sociale ontwikkeling?

De Margrietschool hanteert kernwaarden als veiligheid, verantwoordelijkheid en plezier, waarbij sociale vaardigheden en sociaal gedrag schoolbreed worden aangeleerd vanuit gedeelde principes en waarden. Heldere positieve verwachtingen worden geformuleerd en zichtbaar gemaakt voor gedrag binnen de school. De school gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) gericht op preventie van gedragsproblemen door leerlingen expliciet positief gedrag aan te leren.

Welke registratievormen gebruikt de Margrietschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Margrietschool gebruikt Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Margrietschool?

De Margrietschool gebruikt de Leefstijl methode en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.