Basisschool KBs Franciscus in Woerden

Het team van KBs Franciscus in Woerden

Current section: team
Pinksterbloemweide 15
3448 Woerden

Zie hier hoe het team van KBs Franciscus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBs Franciscus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBs Franciscus bij jullie?

Ontdek hoe goed KBs Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBs Franciscus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 69.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (69.2%)
Man (30.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBs Franciscus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (41.7%)
35-45 jaar (8.3%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (8.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBs Franciscus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)
Onbekend (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBs Franciscus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij Basisschool Franciscus

Bij Basisschool Franciscus begrijpen we dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten een uitdaging kan zijn. Daarom hebben we een robuust systeem voor leerkrachtvervanging ingericht. Wanneer een leerkracht onverwacht afwezig is vanwege ziekte of een andere dringende reden, schakelen we snel over op ons netwerk van ervaren invallers. We geven daarbij de voorkeur aan invallers die al bekend zijn bij de school en de leerlingen, om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Om de impact op de klassen te minimaliseren, kunnen interne flexibele oplossingen worden ingezet. Dit kan betekenen dat collega's tijdelijk een extra groep opvangen, of dat groepen slim worden samengevoegd. Ons primaire doel is om te allen tijde te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. Indien directe vervanging middels een invaller niet mogelijk is, hanteren we een zorgvuldig plan. Groepen kunnen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen, of een leerkracht kan worden vrijgeroosterd om de afwezige collega te vervangen. Bevoegde onderwijsassistenten en interne begeleiders springen ook bij waar nodig, met de mogelijkheid om hun reguliere taken later in te halen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen van een specifieke groep tijdelijk worden verdeeld over de overgebleven klassen. Mocht het onverhoopt toch nodig zijn om leerlingen naar huis te sturen, dan informeren we de betreffende ouders/verzorgers zo spoedig mogelijk, bij voorkeur al op de dag van de afwezigheid. Bij langdurige vervangingsproblemen waarschuwen we ook proactief de ouders van andere groepen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Onze Ondersteunende Specialisten voor Elke Leerbehoefte

5

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op KBs Franciscus streven we naar optimale leerresultaten voor elk kind. Onze intern begeleider, tevens kwaliteitscoördinator, speelt een cruciale rol in de begeleiding van leerlingen, leerkrachten en ouders bij onderwijszorg. Deze intern begeleider is verantwoordelijk voor de algehele zorg van onze leerlingen. Zij begeleidt leerkrachten en ouders bij het creëren van een optimale leeromgeving. Daarnaast initieert en analyseert zij verbeteringen in ons onderwijssysteem, gebaseerd op leerresultaten, en ontwikkelt zij samen met het managementteam ons kwaliteitsbeleid. Het directieteam, versterkt door de intern begeleider/kwaliteitscoördinator, stuurt het schoolbeleid aan en waarborgt de onderwijskwaliteit. Twee toegewijde leerkrachten zijn gespecialiseerd in taal en rekenen om leerlingen extra te ondersteunen. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we een onderzoekersklas, geleid door een specialist meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast hebben we een samenwerking met een bovenschoolse 'Day a Week school', waar meerbegaafde leerlingen de kans krijgen om hun talenten verder te ontplooien en extra uitdaging te vinden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoördinator
Intern Contact Persoon

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Een speciaal aangestelde Kanjercoördinator implementeert en begeleidt ons Kanjerbeleid, wat bijdraagt aan een veilige en respectvolle sfeer in de klas. Deze coördinator ondersteunt de leerkrachten actief bij de dagelijkse uitvoering van het Kanjerprogramma. Hierdoor wordt een consistente aanpak gewaarborgd, wat essentieel is voor het welzijn van onze leerlingen. Daarnaast zijn er twee vertrouwenspersonen, onze Intern Contact Personen, beschikbaar voor leerlingen, ouders en collega's. Zij bieden een luisterend oor en ondersteuning bij diverse vragen en zorgen.

3

Gedrag en Werkhouding: Leren met Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag en werkhouding, biedt KBs Franciscus gespecialiseerde hulp. Onze gedragsspecialist is vier dagen per week aanwezig om een centrale rol te spelen in de ontwikkeling en uitvoering van gedragsprotocollen. Deze specialist coördineert de aanpak en werkt nauw samen met leerkrachten en de intern begeleider. Dit zorgt voor een effectieve en consistente ondersteuning, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Daarnaast is onze Kanjercoördinator betrokken bij het bevorderen van een positieve groepsdynamiek en een goede werkhouding, wat bijdraagt aan een succesvolle leeromgeving.

1

Motorische Ontwikkeling: Bewegen is Groeien

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

KBs Franciscus stimuleert de brede ontwikkeling van onze leerlingen, inclusief de motorische vaardigheden. Een gespecialiseerde kinderfysiotherapeut is wekelijks op school aanwezig om kinderen te ondersteunen. Na overleg met de leerkracht en de intern begeleider kunnen leerlingen worden aangemeld voor fysiotherapie. De aanpak omvat diverse oefeningen en activiteiten die gericht zijn op zowel fijne motoriek, zoals schrijven, als grove motoriek, zoals bewegen en sporten. Deze gespecialiseerde zorg draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling en helpt kinderen om hun motorische potentieel volledig te benutten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging aan via gespecialiseerde schoolmedewerkers. Voor dergelijke behoeften verwijzen wij graag naar externe professionele hulpverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein middenbouw en bovenbouw

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Hoe KBs Franciscus Passend Onderwijs Realiseert

KBs Franciscus is trotse partner van Samenwerkingsverband Passenderwijs, regio Utrecht. Wij garanderen basisondersteuning voor al onze leerlingen, conform de regionale afspraken. Dit omvat preventieve maatregelen om intensievere hulp te voorkomen en een gestructureerde aanpak voor extra ondersteuning. Onze basisondersteuning omvat een solide basisarrangement, preventieve strategieën, en aandacht voor extra handen in de klas, effectieve instructiemethoden, aangepaste ruimtelijke voorzieningen en de inzet van gespecialiseerde expertise. Onze leerkrachten beschikken over een breed scala aan competenties en werken volgens een ondersteuningsstructuur die gericht is op signalering en planmatig handelen, altijd met de onderwijsbehoeften van het kind centraal. De Intern Begeleider coördineert de individuele ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Waar mogelijk zetten we extra ondersteunend personeel in om een optimale leeromgeving te creëren. Wij werken vanuit een handelingsgerichtekader om onze aanpak te optimaliseren. Passend onderwijs, zoals gedefinieerd door de overheid, stelt dat elk kind het beste uit zichzelf moet kunnen halen. Scholen bieden daarom extra hulp aan leerlingen die dat nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen. Het doel is dat elk kind een plek krijgt die aansluit bij zijn of haar onderwijsbehoefte, met de mogelijkheid om naar een reguliere school te gaan indien mogelijk. Als de behoefte aan intensieve begeleiding groter is, wordt er gekeken naar speciaal onderwijs. Scholen hebben de zorgplicht om een passende onderwijsplek te bieden, waarbij de kwaliteiten van het kind leidend zijn, niet de beperkingen. Dit voorkomt dat kinderen langdurig thuis komen te zitten zonder passende onderwijsvoorzieningen. Op KBs Franciscus vertalen we passend onderwijs naar concrete acties. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bezoeken vanaf groep 3 wekelijks de onderzoekersklas. Hier ontvangen zij gespecialiseerde instructie en begeleiding bij uitdagende opdrachten, die zij vervolgens meenemen naar hun eigen groep. De hoeveelheid werk in de klas wordt hierbij aangepast aan het individuele kind. Plaatsing in de onderzoekersklas gebeurt altijd in overleg met de intern begeleider, de HB-leerkracht en de ouders. Daarnaast bieden we, via Kalisto, Day a Week School (DWS) aan voor cognitief getalenteerde leerlingen. DWS biedt een dag per week uitdagend en passend onderwijs. Plaatsing voor DWS gaat altijd in overleg met de HB-coördinator, intern begeleider, onderzoekersleerkracht en de ouders. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft onze visie op ondersteuning, de geboden mogelijkheden voor passend onderwijs en onze ontwikkeldoelen. Wij bieden specifieke ondersteuning aan kinderen met spraak-taalproblematiek (zoals TOS) en kinderen met een andere moedertaal. Voor andere specifieke onderwijsbehoeften, zoals dyscalculie, externaliserende of internaliserende gedragsproblemen, en ondersteuning voor anderstalige nieuwkomers, maken we gebruik van de arrangementen van Passenderwijs om een passend aanbod binnen onze school te realiseren. In situaties waar onze school, zelfs met extra ondersteuning, niet kan voldoen aan de onderwijsbehoeften, verwijzen we naar speciaal (basis)onderwijs. Dit geldt voor leerlingen met ernstige visuele of verstandelijke beperkingen, ernstige gedragsproblemen waarbij eerdere hulp niet effectief was, of ernstige leerproblemen die verdere ontwikkeling in onze setting belemmeren. Binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs streven we ernaar zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs te bieden op de basisschool in hun eigen buurt. De school ontvangt budget van het samenwerkingsverband om de basisondersteuning te versterken. Als de schoolondersteuning niet volstaat, kunnen school en ouders advies of extra ondersteuning aanvragen bij het SWV Passenderwijs, wat kan leiden tot een arrangement met extra financiering. Indien school en ouders gezamenlijk concluderen dat de school niet aan de onderwijsbehoefte kan voldoen, en een ondersteuningsarrangement geen oplossing biedt, wordt een aanvraag ingediend bij het SWV voor plaatsing in een meer geschikte school of voorziening, zoals het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. De Toelatingscommissie van het SWV Passenderwijs beoordeelt deze aanvragen. Meer informatie is te vinden op www.passenderwijs.nl, via telefoonnummer 0348-412706 of e-mail: info@passenderwijs.nl. Voor de toekomst zetten wij vol in op talentontwikkeling voor hoogbegaafde leerlingen. De bestaande onderzoekersklas, waar een leerkracht wekelijks leerlingen uit groepen 3 t/m 8 begeleidt met uitdagende leerstof, zal verder worden uitgebreid.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan bij KBs Franciscus

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan 2023-2027 is opgebouwd rond drie essentiële pijlers: Ons Onderwijs, Onze Mensen en Onze Omgeving. Deze structuur garandeert een holistische aanpak voor de ontwikkeling van onze basisschool. Binnen 'Ons Onderwijs' focussen we op een diepgaand inzicht in de leerlingontwikkeling, zowel op de lange als korte termijn. We streven naar effectieve lesmethoden, hoge leerlingbetrokkenheid en een gestructureerd aanbod voor begrijpend lezen en technisch lezen, met geïntegreerde EDI-principes en een versterkte leesvaardigheid. 'Onze Mensen' benadrukt de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijskwaliteit en resultaten. Dit omvat een ondersteuningsplan dat voor iedereen toegankelijk is, het bevorderen van medewerkerstevredenheid en persoonlijke ontwikkeling, en het integreren van 'Leerling in Beeld' in onze processen. We zetten in op het behouden van onze status als Kanjerschool. 'Onze Omgeving' richt zich op duurzaamheid, schoolprofilering voor groei, en het versterken van de samenwerking met ouders. Een groene schoolomgeving en functionele leerpleinen, zoals het leerplein voor de middenbouw dat bewegend leren stimuleert, dragen bij aan een inspirerende leeromgeving. Daarnaast besteden we uitgebreid aandacht aan burgerschap, waarbij we kinderen voorbereiden op een pluriforme samenleving. We bevorderen sociale competenties, respect en een open houding, essentieel voor actieve deelname aan de democratische samenleving. Het schoolplan 2023-2027 beschrijft gedetailleerd onze doelen en de jaarlijkse actiepunten.

Hoe waarborgt KBs Franciscus de kwaliteit van het onderwijs?

Bij KBs Franciscus hanteren we een systematische aanpak voor kwaliteitszorg, gericht op het bepalen, bewaken, borgen en verbeteren van ons onderwijs. Dit proces omvat het definiëren van goed onderwijs, het voldoen aan overheidsnormen, het stellen van duidelijke doelen en het continu evalueren van onze resultaten. Ons pedagogisch-didactisch handelen is afgestemd op de leerbehoeften van elke leerling, met differentiatie in instructie en begeleiding. We werken volgens het Expliciete Directe Instructie (EDI) model. De resultaten van ons leerlingvolgsysteem, zoals Leerling in Beeld (LIB), worden halfjaarlijks geanalyseerd om trends te identificeren en concrete verbeterdoelen op groeps- en schoolniveau te formuleren. We streven naar een leerklimaat met hoge leerlingbetrokkenheid en een actieve leersfeer, ondersteund door effectief klassenmanagement. Zicht op onderwijskwaliteit wordt verkregen door continue monitoring met instrumenten zoals groepsbezoeken, trendanalyses en zelfevaluaties, aangevuld met tevredenheidspeilingen onder leerlingen, medewerkers en ouders. Deze data worden geanalyseerd in diverse overlegstructuren om verbeteringen door te voeren. De resultaten van ons leerlingvolgsysteem dragen ook bij aan wetenschappelijk onderzoek en statistiek, zoals het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Geanonimiseerde gegevens worden veilig gedeeld met het CBS om onderwijsontwikkelingen in kaart te brengen en het onderwijs in heel Nederland te verbeteren. Ouders kunnen bezwaar maken tegen het delen van gegevens. We meten onze kwaliteit via diverse methoden: tevredenheidsenquêtes (ouders/medewerkers), rapportages van de onderwijsinspectie, leerlingvolgsystemen (ParnasSys, KIJK!), sociale veiligheidsenquêtes en collegiale visitaties. Deze continue monitoring stelt ons in staat om ons onderwijs voortdurend te optimaliseren en te voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen.

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Onze basisschool in Woerden biedt een warme en educatieve omgeving, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. In ons aangrenzende gebouw vindt u peuterspeelzaal "Kabouter", een trotse partner van Kind &co Ludens. Deze speelzaal is de ideale plek voor peuters van 2 tot 4 jaar om te spelen, te leren en te wennen aan een gestructureerde dag buiten de vertrouwde omgeving. Dit bereidt hen optimaal voor op de overstap naar de basisschool. Wij hechten veel waarde aan een soepele overgang. Daarom onderhouden wij nauwe banden met onze collega's van Kind &co Ludens. Samen zorgen we voor een doorlopende lijn in de ontwikkeling van onze jonge leerlingen, met een warme en persoonlijke overdracht. Sinds 2023 organiseren wij vier keer per jaar gezamenlijke activiteiten tussen onze peuters en kleuters. Deze interactieve sessies bevorderen spel, beweging en gezamenlijke ervaringen, zowel binnen als buiten. Denk aan gezamenlijke spelletjes, poppenkastvoorstellingen of interactieve voorleessessies. Deze samenwerking verrijkt de leerervaring van alle kinderen en legt een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen bij KBs Franciscus?

KBs Franciscus, uw basisschool in Woerden, biedt specifieke programma's en faciliteiten voor jonge kinderen. Dit omvat een nauwe samenwerking met onze kinderopvangpartners. Onze school ondersteunt ook Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en biedt toegang tot hoogwaardige peuteropvang. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op een zachte overgang naar het basisonderwijs.

KBs Franciscus, uw basisschool in Woerden, biedt specifieke programma's en faciliteiten voor jonge kinderen. Dit omvat een nauwe samenwerking met onze kinderopvangpartners. Onze school ondersteunt ook Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en biedt toegang tot hoogwaardige peuteropvang. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op een zachte overgang naar het basisonderwijs.

Kinderopvang Woerden
Peuteropvang en VVE in Woerden

Met welke partners werkt KBs Franciscus samen voor het jonge kind?

KBs Franciscus werkt nauw samen met Kind en Co Ludens om een naadloze overgang voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking verbetert de educatieve ervaring. Via Kind en Co Ludens bieden we hoogwaardige peuteropvang en ondersteuning voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze gezamenlijke inspanningen maximaliseren de ontwikkeling van jonge kinderen. Ontdek hoe onze partnerschappen uw kind een vliegende start geven in het basisonderwijs.

KBs Franciscus werkt nauw samen met Kind en Co Ludens om een naadloze overgang voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking verbetert de educatieve ervaring. Via Kind en Co Ludens bieden we hoogwaardige peuteropvang en ondersteuning voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze gezamenlijke inspanningen maximaliseren de ontwikkeling van jonge kinderen. Ontdek hoe onze partnerschappen uw kind een vliegende start geven in het basisonderwijs.

Team | KBs Franciscus in Woerden | [2025] Schoolregister