
Schoolweging
De schoolweging van Franciscus Woerden is 29,79 , met een spreiding van 6,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.67% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs met een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67.97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit reflecteert de effectieve focus op gepersonaliseerd leren, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke theoretische tendens: 29.63% vwo-advies (vs. 18.61% landelijk) en 18.52% havo. De combinatie 'vmbo-(g)t / havo' scoort met 7.41% lager dan regionale peers (10.34%). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0.12% vs. 1.01% landelijk), passend bij de academische focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Franciscus Woerden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.73 | 177.5 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. De analyses vinden op school- en groepsniveau plaats. Onze kleuters volgen wij d.m.v. het observatie- en registratiesysteem KIJK!. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4.55% presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 77.27% op advies functioneert. De zorgvuldige POVO-procedure met dubbeladviesgesprekken (groep 7 en 8) en betrokkenheid van directie draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Het bevorderen van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de leerlingen maakt integraal deel uit van onze manier van lesgeven. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor de ontwikkeling van elk individu en van de groep waarin wordt geleerd en gewerkt. Daarom werken wij vanuit de Kanjertraining dagelijks aan vertrouwen en veiligheid. Voor de onderwijsbehoeften van het meerendeel van onze leerlingen is dat aanbod passend. Eén leerkracht is opgeleid tot Kanjercoördinator. Daar waar nodig ondersteunt zij leerkrachten en leerlingen bij vragen of problemen rondom gedrag en sociale veiligheid. Indien wij dit nodig achten kunnen wij ons samenwerkingsverband Passenderwijs consulteren over extra mogelijkheden voor individuele kinderen of hele groepen in het sociaal emotioneel gebied. LEES MINDER
Vertrouwen
Respect
Sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van KBs Franciscus voor sociale ontwikkeling?
KBs Franciscus werkt met de Kanjertraining om vertrouwen, veiligheid en sociale vaardigheden te bevorderen. De school streeft ernaar met ouders een gemeenschappelijke taal te spreken, gebaseerd op respect, vertrouwen en rechtvaardigheid. De Kanjertraining richt zich op het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas, het versterken van sociale vaardigheden, het beheersen van oplossingsstrategieën bij pesten en conflicten, bewustwording van eigenheid en het nemen van verantwoordelijkheid. Thema's zoals jezelf presenteren, complimenten geven en ontvangen, omgaan met gevoelens, je mening geven, vertrouwen, samenwerken en vriendschappen komen aan bod. De training maakt gebruik van vier gedragstypen: de Kanjer (witte pet), Konijn (gele pet), Aap (rode pet) en de Vlerk (blauwe pet). De klasafspraken zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier, we doen mee. Bij problemen met een kind wordt contact opgenomen met de ouders en wordt, indien nodig, het anti-pestprotocol gevolgd. Het sociogram wordt twee keer per jaar afgenomen om de sociale dynamiek van de groep in kaart te brengen.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBs Franciscus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBs Franciscus gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs Franciscus?
KBs Franciscus gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.