KBs De Regenboog in Woerden

Het team van KBs De Regenboog in Woerden

Current section: team
Kallameer 2
3446 Woerden

Zie hier hoe het team van KBs De Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBs De Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBs De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed KBs De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBs De Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBs De Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (19.2%)
45-55 jaar (26.9%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBs De Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.2%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (3.7%)
Onbekend (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBs De Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Kwaliteit en Continuïteit bij KBs De Regenboog

Bij KBs De Regenboog streven we naar optimale continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Bij ziekte of verlof van een leerkracht, zetten we primair onze eigen invalpool in, bestaande uit de pio- en transvitapool. Is er geen directe beschikbaarheid vanuit deze pool, dan schakelen we een duo-leerkracht of een collega binnen de school in. Ons hoofddoel is het minimaliseren van situaties waarin leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. Indien we onverhoopt toch geen geschikte vervanging kunnen vinden, informeren wij ouders zo spoedig mogelijk via SocialSchools met de melding 'Geen Invalleerkracht Beschikbaar', inclusief relevante bijzonderheden. De noodopvang wordt verzorgd door de overige leerkrachten binnen de units. Bij te grote groepen worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen binnen de unit. Voor langdurige afwezigheid of verlof ontwikkelen we een interne strategie om het onderwijsaanbod voor de betreffende groep te reorganiseren. Dit kan betekenen dat een andere groep tijdelijk naar huis gaat, zodat de leerlingen die vaker afwezigheid ervaren toch les kunnen krijgen. Wij voldoen aan de wettelijke vereisten voor onderwijsuren en wijken hiervan enkel af bij aantoonbare overmacht, waarbij calamiteitendagen en studiemiddagen eerst worden ingeleverd. Zo waarborgen wij de kwaliteit van het onderwijs voor al onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school is opgedeeld in leerjaren, units genoemd, die geborgenheid en overzicht geven en waar kinderen op een prettige manier tot leren komen. De groepen van één leerjaar zitten bij elkaar in een unit, waar veel samen wordt geleerd. De leerkrachten van de unit werken en overleggen veel samen. KBs De Regenboog heeft een groot team. Naast leerkrachten en een vakleerkracht bewegingsonderwijs bevat ons team een tweetal intern begeleiders, een leraarondersteuner, onderwijs ondersteunend personeel en twee directieleden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op KBs De Regenboog: Specialisten voor Elke Leerling

8

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingvaardigheid
Intern Begeleider voor brede schoolondersteuning
Orthopedagoog voor pedagogische en didactische advisering
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid en probleemoplossing
Remedial Teacher voor gerichte bijles
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdagend onderwijs
Taalspecialist voor taalverwerving en -gebruik
Logopedist voor spraak- en communicatieontwikkeling

Toelichting van de school:

Op KBs De Regenboog bieden we meer dan standaard klassikale instructie. Onze toegewijde leerkrachten zetten zich in voor aanvullende ondersteuning, eerst binnen de klas en indien nodig daarbuiten. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, ontvangen deze van gespecialiseerde collega's. Bij behoefte aan specialistische zorg werken we nauw samen met externe partners, zoals logopedisten en motorische specialisten. Onze integrale aanpak, in samenwerking met onze interne medewerkers, externe partners en het Samenwerkingsverband Passenderwijs, garandeert dat elke leerling de passende ondersteuning ontvangt binnen het regulier basisonderwijs. Wij streven naar optimale ontwikkeling voor ieder kind.

1

Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Begeleiding voor Welzijn en Veerkracht

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met expertise in contextuele leerlingbegeleiding

Toelichting van de school:

Eén van onze intern begeleiders beschikt over een gespecialiseerde opleiding in contextuele leerlingbegeleiding. Deze expertise stelt ons in staat om de leerling optimaal te begeleiden door de context waarin hij of zij zich ontwikkelt te analyseren. Na zorgvuldige observatie, analyse en gesprekken kunnen we effectieve, gerichte interventies toepassen voor een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Strategieën voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor integrale begeleiding

Toelichting van de school:

Met de diepgaande kennis en expertise van onze gespecialiseerde teamleden, en in hechte samenwerking met het Samenwerkingsverband Passenderwijs, zetten wij gerichte interventies in. Deze strategieën zijn ontworpen om de werkhouding te verbeteren, gedragsuitdagingen aan te pakken en een effectieve taakaanpak te stimuleren, wat leidt tot succesvolle leerervaringen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapeut van Kind & Motoriek voor bewegingsstimulatie

Toelichting van de school:

Voor de optimale motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen werken wij samen met gespecialiseerde externe partners. De kinderoefentherapeut van Kind & Motoriek biedt gerichte begeleiding om beweging, coördinatie en lichamelijke vaardigheden te verbeteren. Meer informatie vindt u op onze website: https://www.regenboogwoerden.nl/onze-school/kindcentrum-de-regenboog/

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde BHV'ers en EHBO-gediplomeerden voor eerste hulp

Toelichting van de school:

Ons schoolteam beschikt over gekwalificeerde bedrijfshulpverleners (BHV) en EHBO-gediplomeerden. Zij zijn getraind om adequaat te handelen bij medische situaties en zorgen voor de persoonlijke verzorging en veiligheid van alle leerlingen op KBs De Regenboog.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidslokaal
Projectklas Meer en - Hoogbegaafden
DWS (Day a Week School) voor Hoogbegaafden
Youke
Kind & CO Ludens BSO/Kinderopvang/Peuterspeelzaal

Ontdek Ons Aanbod: Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Gedetailleerde Toelichting van KBs De Regenboog

KBs De Regenboog streeft ernaar om elk kind passend onderwijs te bieden, dicht bij huis, binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs. We ontvangen een budget van dit samenwerkingsverband om een solide basis te leggen voor passend onderwijs in onze school. Indien de ondersteuning vanuit de school onvoldoende resultaat oplevert, werken we nauw samen met het SWV Passenderwijs. Ouders en school kunnen hier advies en ondersteuning aanvragen. In bepaalde situaties kan dit leiden tot een arrangement, een speciaal budget voor extra ondersteuning. Als onze school, zelfs met een arrangement, niet kan voldoen aan de specifieke onderwijsbehoefte van een leerling, dienen school en ouders gezamenlijk een aanvraag in bij het SWV voor plaatsing in een geschiktere voorziening, zoals speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. De Toelatingscommissie van SWV Passenderwijs beoordeelt deze aanvragen. Meer informatie over Passenderwijs vindt u op www.passenderwijs.nl of neem telefonisch contact op via 0348-412706 of per e-mail via info@passenderwijs.nl. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij passend onderwijs realiseren voor elk kind. Het SOP legt vast hoe wij lichte ondersteuning vormgeven, wie hiervoor verantwoordelijk is, en welke mogelijkheden onze school biedt voor leerlingen met zwaardere ondersteuningsbehoeften. Dit plan wordt minimaal eens per vier jaar herzien, met inspraak van ouders en leerkrachten via de Medezeggenschapsraad. Het meest recente SOP voor de periode 2021-2023 is herzien in het schooljaar 2021-2022 en is te vinden op onze schoolwebsite. Veranderingen in team-samenstelling of andere omstandigheden kunnen invloed hebben op onze ondersteuningsmogelijkheden. Bij plaatsing van een leerling met specifieke behoeften, zorgen wij dat de leerkracht de benodigde tijd krijgt voor begeleiding en bijscholing, en dat extra formatie effectief wordt ingezet. Een goede informatie-uitwisseling tussen ouders en leerkracht is essentieel. Wij maken duidelijke afspraken in een handelingsplan en evalueren regelmatig de ontwikkelingsmogelijkheden en de passendheid van de plaatsing. Bij onvoldoende ontwikkeling of passendheid, wordt een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs overwogen. Bij elke aanmelding voeren we een intakegesprek om na te gaan of uw kind specifieke zorg nodig heeft. Het is cruciaal dat wij de geboden zorg kunnen waarmaken en dat u dit tijdig met ons deelt, zodat we samen de beste onderwijsoplossing kunnen vinden. Mocht uw kind na aanmelding specifieke zorg nodig hebben, meld dit dan zo spoedig mogelijk, zodat we in overleg de mogelijkheden kunnen onderzoeken. Day a Week School: Voor hoogbegaafde leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, biedt KBs De Regenboog, als onderdeel van Kalisto, deelname aan de Day a Week School (DWS). Dit programma stimuleert de cognitieve ontwikkeling, zelfvertrouwen, motivatie en het plezier in leren bij leerlingen met een sterk analytisch en creatief denkvermogen. Deelname aan DWS daagt leerlingen uit op sociaal, emotioneel en intellectueel vlak. Eén dag per week werken de leerlingen in kleine groepen (maximaal 15) op onze gastscholen, waaronder KBs De Regenboog. De overige vier dagen werken ze aan hun reguliere schoolwerk, vaak aangevuld met verrijkingsmateriaal. Jaarlijks selecteren we via een identificatieprocedure leerlingen uit groep 5 t/m 7 die extra uitdaging nodig hebben. Een belangrijke voorwaarde is dat de leerling de thuisschool één dag per week kan missen. Meer informatie vindt u op https://dayaweekschool.nl. Overgang naar Volgende Jaargroep, Doubleren, Terugplaatsen of Versnellen: De meeste leerlingen gaan jaarlijks een groep omhoog. Soms is doubleren, terugplaatsen of versnellen echter de beste optie voor de onderwijsontwikkeling van een kind. Deze beslissingen worden altijd in nauw overleg met ouders/verzorgers genomen, na uitgebreide gesprekken met de leerkracht en intern begeleider. Indien nodig, schakelen we externe expertise in om de beste aanpak te bepalen. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school. Toekomstig Aanbod: Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we verrijkend onderwijs in de klas en een wekelijkse Projectklas. Voor zeer hoogbegaafde leerlingen is er de Day a Week School (één dag per week), met meer informatie op https://dayaweekschool.nl/regios/kalisto/

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan bij KBs De Regenboog

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan is gefocust op vier cruciale pijlers voor excellent onderwijs. Ten eerste streven we naar een solide educatieve basis, waarbij we de komende vier jaar onze lesmethodes voor rekenen, spelling en lezen verder optimaliseren. Dit doen we door middel van gerichte observaties, bijscholing van ons team en specifieke aandacht tijdens teamvergaderingen, geleid door onze deskundige leerkrachten. De jaarlijkse evaluatie van kwaliteitskaarten door de commissie doorlopende lijn zorgt voor continue verbetering en afstemming van onze onderwijspraktijken. Daarnaast leggen we de nadruk op democratisch burgerschap, waarbij we onze leerlingen voorbereiden op actieve deelname aan de samenleving. De kernwaarden vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit integreren we dagelijks in onze schoolcultuur. De implementatie van de methode 'De Vreedzame School', ondersteund door externe experts en een stuurgroep, versterkt deze ontwikkeling. Verder garanderen we passend en uitdagend onderwijs voor elke leerling, met een focus op de overgang naar het voortgezet onderwijs en differentiatie binnen de klas. We onderzoeken hoe we zelfstandig werken effectiever kunnen integreren en zetten vol in op coöperatief leren, waarbij leerlingen van elkaar leren en samenwerken op verschillende niveaus centraal staat. Ook besteden we aandacht aan onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen, met een specifieke kwaliteitskaart voor de projectklas. Tot slot stimuleren we ontwikkeling en innovatie. Dit schooljaar implementeren we een nieuwe methode voor technisch en begrijpend lezen, nauw verbonden met spelling en IPC. We evalueren de effectiviteit van onze IPC-methode en onderzoeken in schooljaar 2025-2026 nieuwe didactische benaderingen. Ons ICT-beleidsplan wordt uitgewerkt om leerlingen voor te bereiden op een digitale toekomst, met als doel dat zij mediawijs en vaardig de school verlaten. In schooljaar 2025-2026 formuleren we een concrete visie die aansluit bij onze missie: 'Samen op weg naar Goud'.

Hoe garandeert KBs De Regenboog onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling?

Bij KBs De Regenboog werken we systematisch aan de hoogste onderwijskwaliteit. Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten gericht op het vaststellen, bewaken, borgen en verbeteren van ons onderwijs. We definiëren wat goed onderwijs is, voldoen aan de wettelijke eisen en stellen ambitieuze doelen. Onze school ontwikkelt en vernieuwt continu, waarbij succesvolle onderwijspraktijken stevig worden verankerd. Pedagogisch en didactisch handelen wordt voortdurend aangescherpt door middel van kwaliteitskaarten, observaties, flitsbezoeken, studiedagen en collegiale consultatie. De doelen uit ons schoolplan vertalen we naar concrete jaarplannen, die we per schooljaar systematisch uitvoeren. Intern stimuleren we dit proces via professionele leergemeenschappen (PLG's), waarbij teamleden gezamenlijk werken aan specifieke jaarplannen met meetbare doelen. De directie monitort de voortgang, voert beoordelingsgesprekken, neemt deel aan PLG-bijeenkomsten en stuurt bij waar nodig. We hanteren een PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) en gebruiken gestandaardiseerde vragenlijsten om onze prestaties te meten, te benchmarken en eventuele bijsturing te identificeren. **Belang van Kwaliteitszorg en Wetenschappelijk Onderzoek** Sommige gegevens uit ons leerlingvolgsysteem dragen bij aan wetenschappelijk onderzoek en statistiek, zoals toetsresultaten voor taal en rekenen. Deze geanonimiseerde gegevens helpen ons en andere scholen om ontwikkelingen en prestaties in kaart te brengen, wat essentieel is voor onderwijsverbetering in heel Nederland. We verstrekken deze gegevens aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Het CBS anonimiseert de data in een beveiligde omgeving, waardoor herleidbaarheid tot individuele leerlingen of scholen onmogelijk is. Alle gegevensverwerking door het CBS voldoet aan strikte wettelijke regels en eigen beveiligingsprotocollen. Mocht u bezwaar hebben tegen de verwerking van de gegevens van uw kind, dan kunt u dit melden bij de schooldirectie. Wij zorgen er dan voor dat deze specifieke gegevens niet aan het CBS worden doorgegeven. Voor onderzoeken waarbij mogelijk bijzondere persoonsgegevens nodig zijn, zoals gezondheidsgegevens, vragen wij altijd uw expliciete toestemming.

Speciaal Aanbod voor Peuters en Kleuters bij KBs De Regenboog

Toelichting van de school

KBs De Regenboog zet zich in voor een naadloze ontwikkeling van jonge kinderen door een nauwe samenwerking met KMN Kind en Co Ludens. Dit partnerschap stelt ons in staat om een breed scala aan diensten aan te bieden, waaronder kinderopvang, peuterspeelzaal, voor- en naschoolse opvang. Ontdek hoe wij de eerste schooljaren van uw kind verrijken. Onze gezamenlijke aanpak garandeert een stimulerende en veilige omgeving waarin jonge kinderen kunnen groeien en floreren. We bieden een doorlopende leerlijn van de kinderopvang tot en met de basisschool. Meer weten over onze uitgebreide faciliteiten en educatieve programma's? Bezoek de website van onze partner voor gedetailleerde informatie.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op KBs De Regenboog?

KBs De Regenboog biedt een verrijkend programma voor de allerkleinsten. Dit omvat gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Door deze vroege stimulans leggen we een stevige basis voor toekomstig schoolsucces. Daarnaast faciliteren we een geïntegreerd kindcentrum, wat zorgt voor een logische overgang en continuïteit in de educatieve reis van uw kind.

KBs De Regenboog biedt een verrijkend programma voor de allerkleinsten. Dit omvat gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Door deze vroege stimulans leggen we een stevige basis voor toekomstig schoolsucces. Daarnaast faciliteren we een geïntegreerd kindcentrum, wat zorgt voor een logische overgang en continuïteit in de educatieve reis van uw kind.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Geïntegreerd Kindcentrum voor optimale ontwikkeling

Met welke partners werkt KBs De Regenboog samen voor het jonge kind programma?

KBs De Regenboog werkt nauw samen met KMN Kind & Co Ludens, een gerenommeerde organisatie gespecialiseerd in kinderopvang en educatie. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige zorg en een stimulerende leeromgeving. KMN Kind & Co Ludens biedt een breed scala aan diensten, waaronder kinderopvang, peuterspeelzaal, voorschoolse opvang (VSO) en buitenschoolse opvang (BSO). Hun expertise zorgt voor een naadloze integratie met ons basisonderwijs. Via de website van KMN Kind & Co Ludens kunt u meer te weten komen over hun specifieke aanbod en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van jonge kinderen.

KBs De Regenboog werkt nauw samen met KMN Kind & Co Ludens, een gerenommeerde organisatie gespecialiseerd in kinderopvang en educatie. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige zorg en een stimulerende leeromgeving. KMN Kind & Co Ludens biedt een breed scala aan diensten, waaronder kinderopvang, peuterspeelzaal, voorschoolse opvang (VSO) en buitenschoolse opvang (BSO). Hun expertise zorgt voor een naadloze integratie met ons basisonderwijs. Via de website van KMN Kind & Co Ludens kunt u meer te weten komen over hun specifieke aanbod en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van jonge kinderen.

Team | KBs De Regenboog in Woerden | [2025] Schoolregister