
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Woerden is 23,96 , met een spreiding van 5,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,56% behaald fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, zelfs met een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 70,93% voor het streefniveau beduidend hoger dan de signaleringswaarde van 58,9%. Dit duidt op effectieve ondersteuning van talentontwikkeling, vooral opvallend gezien de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (39,13% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen) toont academische ambitie. Tegelijkertijd valt 14,49% havo-advies op als bovenregionaal gemiddelde. De combinatie vmbo-(g)t/havo (13,04%) en havo/vwo (11,59%) onderstreept een gedifferentieerd adviesbeleid, passend bij de spreiding in schoolweging (5,03).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Woerden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.65 | 177.5 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Tweemaal in het schooljaar worden de CITOdatabesprekingen gehouden, waarin de resultaten schoolbreed geëvalueerd en geanalyseerd worden. Team en directie kijken hierbij naar de trendanalyses en de ontwikkelingen op de hoofdvakgebieden rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Daarnaast worden tweemaal per jaar naar aanleiding van de toetsresultaten de groepen/leerlingen doorgesproken tussen de leerkracht en de intern begeleider. Hierbij worden de groepen uit hetzelfde leerjaar samen genomen, besproken en wordt er een plan van aanpak gemaakt. Dit wordt in groepsplannen of op individueel niveau genoteerd. Naar aanleiding van de toetsresultaten wordt op individueel niveau de ontwikkelingsperspectieven van leerlingen bijgesteld. Aan de hand van de opgestelde (groeps)plannen worden de leerlingen op groeps- en/of op individueel niveau begeleid. Bovenstaande is een standaard cyclische (pdca) procedure om de ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen en de begeleiding zo adequaat mogelijk te laten verlopen. Ambities De school heeft de ambitie om boven het landelijk gemiddelde te scoren. De normen die we stellen passen bij de leerlingpopulatie die we hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opmerkelijk hoog percentage (75%) stroomt door op adviesniveau, tegenover 62,93% landelijk. Slechts 2,78% zit onder advies (vergelijk 11,81% gemiddeld). Dit weerspiegelt nauwkeurige adviezen en mogelijk conservatieve inschattingen, gecombineerd met de beschreven 'warme overdracht' naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich prettig voelt. Wanneer je je prettig voelt, kom je tot leren. Wij stimuleren dit door middel van onze methodiek Vreedzaam. De methodiek Vreedzaam wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Uitgangspunten In de pedagogische visie van Vreedzaam staat een aantal uitgangspunten centraal: het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie het creëren van een positieve sociale en morele norm het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin We stimuleren eigenaarschap bij leerlingen. Het leren stellen en uitvoeren van doelen, het mede-eigenaar zijn in het leerproces vinden wij van belang. Er ontstaat een grotere betrokkenheid bij en voor het leren. Dit leidt tot intrinsieke motivatie. In driehoekgesprekken, die meerdere keren per jaar plaatsvinden vanaf halverwege groep 3 tot en met eind groep 8, komt dit eigenaarschap ook tot haar recht. LEES MINDER
Initiatiefrijk
Zorgzaam
Betrokken
Wat is de werkwijze van KBs De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
KBs De Regenboog maakt gebruik van Cito Leerling in Beeld om de sociale opbrengsten in kaart te brengen. Met de vragenlijsten meet de school de betrokkenheid en het welbevinden van kinderen, evenals sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. Cito Leerling in Beeld geeft de leerkracht ook suggesties voor ondersteuning, waardoor de leerkracht de groep, een groepje kinderen of een kind verder kan helpen wanneer er behoefte is aan hulp.
Welke registratievormen gebruikt KBs De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBs De Regenboog gebruikt Leerling in Beeld en Mijn kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.