KBs De Molenwiek in Woerden

Het team van KBs De Molenwiek in Woerden

Current section: team
Stromenlaan 145 - 147
3448 Woerden

Zie hier hoe het team van KBs De Molenwiek is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBs De Molenwiek. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBs De Molenwiek bij jullie?

Ontdek hoe goed KBs De Molenwiek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBs De Molenwiek zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBs De Molenwiek. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (9.1%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (9.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBs De Molenwiek werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.6%)
Direct ondersteunend personeel (27.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)
Onbekend (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBs De Molenwiek gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallers en Personeelsplanning bij KBs De Molenwiek

Bij KBs De Molenwiek zorgen we voor een optimale lesdoorgang, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze leerkrachten. Bij ziekte of verlof zetten we eerst onze eigen flexibele invallers en collega's binnen de school in. Onze prioriteit ligt bij het vinden van een vaste leerkracht die de groep van de afwezige collega kan overnemen. Dit garandeert continuïteit en herkenbaarheid voor de leerlingen. Wanneer dit niet direct mogelijk is, schuiven we met ons getalenteerde team om de onderwijskwaliteit te waarborgen. In uitzonderlijke situaties, waarbij directe vervanging niet te regelen is, kunnen groepen tijdelijk samengevoegd worden. Dit doen we om te voorkomen dat leerlingen naar huis gestuurd moeten worden, wat ons ultieme doel is. Onze aanpak bij vervangingsuitdagingen omvat: - Het tijdelijk opsplitsen en integreren van groepen in andere klassen. - Het samenvoegen van leerjaren, waardoor een leerkracht extra capaciteit krijgt om een zieke collega te vervangen. - Inzet van interne begeleiders en remedial teachers voor klassenmanagement, met de mogelijkheid om hun kerntaken op een later moment in te halen. - Verdeelde opvang van leerlingen uit een tijdelijk samengevoegde groep over de overgebleven klassen. Onze ouders worden proactief geïnformeerd over eventuele wijzigingen. Bij voorzienbare langdurige vervangingsproblemen communiceren we dit tijdig, zodat u op de hoogte bent. De communicatie over de dagelijkse gang van zaken bij vervanging verloopt helder en transparant.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij maken het leren interessanter en uitdagender door te het werken in leerjaren te combineren met momenten waarbij we groepsdoorbrekend werken. Dit noemen we Onderwijs Samen. Op deze manier kunnen onze leerlingen en leerkrachten optimaal van en met elkaar leren en samenwerken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op KBs De Molenwiek: Onze Gespecialiseerde Teams

4

Taal en Rekenen: Succes met Onze Experts

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
HB/Meerbegaafdheid Specialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde reken- en taalcoördinatoren waarborgen een consistente leerlijn binnen KBs De Molenwiek. Zij monitoren de afspraken door deze essentiële vakgebieden regelmatig te bespreken tijdens teamvergaderingen en door actief deel te nemen aan groepsbezoeken. Dit zorgt voor een gestroomlijnde aanpak. De lessen bieden volop ruimte voor gedifferentieerd leren, zodat elke leerling op zijn of haar eigen niveau kan werken. Dit betekent dat er voor iedere leerling passende lesstof en instructie beschikbaar is. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we verrijkingsmateriaal aan voor taal, lezen en rekenen. Leerlingen die behoefte hebben aan meer of een andere vorm van verrijking dan het standaardmateriaal, krijgen wekelijks les in een kleine groep, verzorgd door onze gespecialiseerde HB/meerbegaafdheid specialist.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
HB/Meerbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Op KBs De Molenwiek zetten we vol in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze Intern Begeleider en de Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid werken nauw samen om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Zij bieden gerichte ondersteuning en begeleiding om positieve sociale vaardigheden en een gezond zelfbeeld te bevorderen.

2

Gedrag en Werkhouding: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
HB/Meerbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Voor een optimale leeromgeving besteden we veel aandacht aan gedrag en werkhouding. Onze Intern Begeleider en de Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid bieden ondersteuning bij het ontwikkelen van effectieve taakaanpakken en een positieve werkhouding. Samen zorgen zij ervoor dat leerlingen de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om succesvol te zijn in hun leerproces.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

KBs De Molenwiek bevordert de motorische vaardigheden van onze leerlingen door middel van gespecialiseerd bewegingsonderwijs. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs zorgt voor uitdagende en leerzame activiteiten die de fysieke ontwikkeling stimuleren. Daarnaast werken we jaarlijks samen met Beweegteam Woerden om de motorische ontwikkeling van alle leerlingen te meten met de MQ-scan, zodat we gerichte aandacht kunnen geven waar nodig.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: NVT

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar gespecialiseerde externe instanties. KBs De Molenwiek richt zich primair op onderwijs en ontwikkeling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van KBs De Molenwiek

Het schoolondersteuningsprofiel van KBs De Molenwiek beschrijft onze visie op het bieden van passend onderwijs. We lichten hierin onze ondersteuningsmogelijkheden toe en de ontwikkeldoelen die we nastreven voor optimale leerlingontwikkeling. Ons doel is om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften de best mogelijke begeleiding te bieden. Op De Molenwiek volgen we de cyclus van Handelingsgericht Werken (HGW). Deze methode helpt ons om leerlingen effectief te observeren, hun behoeften te begrijpen, gerichte plannen te maken en deze succesvol te realiseren. Het HGW-proces bestaat uit vier cruciale stappen: waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Tijdens het waarnemen verzamelen we essentiële leerlinggegevens met behulp van systemen zoals Parnassys, Mijn kleutergroep, KanVas en Snappet. Zo signaleren we tijdig welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Vervolgens analyseren we deze gegevens om de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling te doorgronden. Op basis daarvan stellen we doelen en bepalen we het aanbod, of dit nu voor de hele groep, een deeltraject of individuele leerlingen is. De uitvoering, evaluatie en bijstelling van deze plannen vormen de laatste stap in onze zorgcyclus. **Zorgleerlingen: Gerichte Ondersteuning op Maat** Onder zorgleerlingen verstaan we leerlingen die behoefte hebben aan meer, intensievere of aangepaste zorg op één of meerdere ontwikkelingsgebieden. Voor deze leerlingen stellen we heldere doelen, aanpakken, materialen en betrokkenen vast in een handelingsplan, een OPP (Ontwikkelingsperspectiefplan) bij een arrangement, of een groepsplan gedrag. Ouders van zorgleerlingen worden altijd nauw betrokken en geïnformeerd door de leerkracht en/of intern begeleider. De leerkracht draagt de verantwoordelijkheid voor het betrekken van de intern begeleider bij de leerlingenzorg, zodat we gezamenlijk de beste ondersteuning kunnen bieden. **1. Individueel Handelingsplan** Een handelingsplan beschrijft de specifieke doelen, de aanpak, benodigde materialen en betrokkenen voor een individuele leerling. Dit plan wordt opgesteld voor leerlingen met specifieke uitdagingen, zoals ernstige lees- of spellingproblemen, een dyslexie- of dyscalculieverklaring, of bijzondere gedragsproblematiek. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht bij het opstellen van deze plannen. **2. Arrangement en OPP: Samenwerken met Passenderwijs** Hoewel de basisondersteuning van KBs De Molenwiek voor de meeste leerlingen volstaat, bieden we ook ondersteuning via ons samenwerkingsverband Passenderwijs. Als de onderwijsbehoeften van een kind complexer zijn en de schoolondersteuning ontoereikend, kan via Passenderwijs een arrangement (extra budget) worden aangevraagd. Dit arrangement is flexibel en wordt regelmatig geëvalueerd. Voor leerlingen met een arrangement, of leerlingen die een eigen leerlijn volgen, stellen we een OPP op. De voortgang wordt periodiek besproken met alle betrokkenen, inclusief ouders. Wanneer de school niet meer kan voldoen aan de onderwijsbehoeften, verkennen we samen met ouders en professionals passende alternatieven, zoals speciaal basisonderwijs. **3. Plusaanbod voor Talentontwikkeling** KBs De Molenwiek stimuleert de brede ontwikkeling van al haar leerlingen. Dit geldt zeker ook voor hoog- en meerbegaafde leerlingen. Door hun talenten te herkennen en een passende aanpak te bieden, voorkomen we demotivatie en onderpresteren. Deze leerlingen krijgen de kans deel te nemen aan ons speciale plusaanbod, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. **4. Overwegen van Dubleren** In uitzonderlijke gevallen kan het overwegen van dubleren noodzakelijk zijn. Dit gebeurt altijd in overleg met de intern begeleider en na zorgvuldige bespreking met de unit en ouders. Een definitief besluit wordt genomen na een gesprek met de ouders, waarbij de schooladvies leidend is. **5. Hulpmiddelen voor Concentratie** Leerlingen die baat hebben bij specifieke materialen om hun concentratie te verbeteren, kunnen deze in overleg met de leerkracht en ouders gebruiken. Er worden duidelijke afspraken gemaakt over het gebruik, zodat anderen geen hinder ondervinden. **Samenwerking met Samenwerkingsverband Passenderwijs** KBs De Molenwiek streeft ernaar om elk kind passend onderwijs te bieden. Ons samenwerkingsverband Passenderwijs ondersteunt ons hierbij met expertise en middelen. Indien de schoolondersteuning niet volstaat, kan Passenderwijs adviseren of een arrangement toekennen. Wanneer zelfs een arrangement niet voldoet, werken we samen met ouders aan een aanvraag voor een plek in het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Meer informatie vindt u op www.passenderwijs.nl of via 0348-412706 en info@passenderwijs.nl. **Toekomstgericht Aanbod** In het schooljaar 2023-2024 evalueren en verbeteren we continu onze ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen met extra behoeften, in samenwerking met onze stichting en het samenwerkingsverband Passenderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op De Molenwiek

Wat zijn de Strategische Schoolontwikkelingsdoelen 2023-2027?

Het schoolplan 2023-2027 schetst de ambitieuze doelen voor de komende jaren, gericht op onze omgeving, ons onderwijs en onze mensen. Onze Omgeving: Goed onderwijs bloeit door samenwerking. We integreren leerervaringen met de praktijk, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Actieve samenwerking met ouders, partners en de wijk verrijkt onze educatieve aanpak. Bovendien streven we ernaar onze identiteit te versterken en gezamenlijk te bouwen aan een duurzame toekomst. Ons Onderwijs: De kern van onze missie is uitmuntend onderwijs voor elke leerling. Met 21 kwaliteitsstandaarden waarborgen en verhogen we continu de onderwijskwaliteit. Onze focus ligt op een solide basis, democratisch burgerschap, passend en uitdagend onderwijs, en voortdurende ontwikkeling en innovatie. Onze Mensen: Onze medewerkers zijn de drijvende kracht achter succesvol onderwijs. Investeren in gekwalificeerd, gemotiveerd en vitaal personeel is essentieel. We streven ernaar een aantrekkelijke werkgever te zijn met effectieve werving en een professionele cultuur. Democratisch Burgerschap: We bevorderen actief burgerschap en sociale integratie, essentieel in onze diverse samenleving. Onze visie op burgerschap wordt vormgegeven door een samenhangend lesprogramma dat gericht is op het ontwikkelen van sociale competenties, een open houding en respect voor democratische waarden. Terugblik en Toekomstplannen 2023-2024: Het afgelopen schooljaar zagen we verbeteringen in Engels, klassenmanagement en begrijpend lezen. De kleuterresultaten en oudercommunicatie zijn positief geëvalueerd, en schoolruimtes zijn vernieuwd met een nieuwe bibliotheek en een verbouwd leerplein. Voor het komende jaar zetten we in op profilering met een promotievideo en social media om onze marktpositie te versterken. Speerpunten zijn onder andere het verbeteren van didactische vaardigheden, spelling en rekenen, het versterken van burgerschapsonderwijs, en het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn voor beeldend onderwijs. We richten ons ook op de tevredenheid en professionele ontwikkeling van onze medewerkers, en op het versterken van de samenwerking met ouders en partners.

Hoe waarborgt De Molenwiek de Onderwijskwaliteit?

Op De Molenwiek werken we systematisch aan de kwaliteit van ons onderwijs door middel van een continue cyclus van bepalen, bewaken, borgen en verbeteren. Dit omvat het definiëren van goed onderwijs, het voldoen aan wettelijke eisen, het stellen van doelen en het waarborgen van de behaalde kwaliteit. Kwaliteitszorg en Ontwikkeling: We zetten ons in voor continue ontwikkeling en vernieuwing van ons onderwijs, waarbij we succesvolle processen borgen. Jaarplannen worden geëvalueerd met het team en de medezeggenschapsraad, en doelen worden omgezet in concrete acties die gedurende het jaar worden opgevolgd. Pedagogisch-Didactisch Handelen: Onze teamleden stemmen hun onderwijs af op de leerbehoeften van de leerlingen, met toepassing van directe instructie en convergente differentiatie. We analyseren leerresultaten om school- en groepsdoelen te formuleren en te verwerken in kwaliteitskaarten. Onze kernwaarden, zoals een stimulerend leerklimaat en hoge verwachtingen, vormen de basis voor ons handelen. Zicht op Onderwijskwaliteit: We monitoren de onderwijskwaliteit continu met diverse instrumenten, waaronder groepsbezoeken, trendanalyses en zelfevaluaties, aangevuld met tevredenheidspeilingen onder leerlingen, medewerkers en ouders. Deze gegevens worden geanalyseerd in overlegstructuren om verbeterdoelen te formuleren op alle niveaus. Externe Validatie en Continue Verbetering: Externe beoordelingen, zoals collegiale visitaties en het toezicht van de onderwijsinspectie, bieden waardevolle feedback. Tevredenheidspeilingen en interne audits dragen bij aan kwaliteitsverbetering. De monitor voor Passend Onderwijs evalueert jaarlijks de basisondersteuning en de besteding van middelen. Kwaliteitsmonitoring Instrumenten: De kwaliteit wordt gemeten via tevredenheidsvragenlijsten (Vensters), rapportages van de inspectie, leerlingvolgsystemen (ParnasSys, Snappet, Mijn Kleutergroep), sociaal-emotionele ontwikkeling (Kanjer), sociale veiligheidsvragenlijsten, leerlingbesprekingen, trendanalyses en collegiale visitaties. Deze gegevens vormen de basis voor onze verbeterplannen. Wetenschappelijk Onderzoek en Data: Geanonimiseerde resultaten uit leerlingvolgsystemen dragen bij aan wetenschappelijk onderzoek en statistiek, essentieel voor onderwijsverbetering in heel Nederland. Gegevens worden veilig verwerkt door het CBS, met strikte waarborgen voor privacy. Bezwaar maken tegen gegevenslevering is mogelijk via de schooldirectie.

Downloaden

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij KBs De Molenwiek

Toelichting van de school

KBs De Molenwiek, gelegen in het hart van Woerden, hecht veel waarde aan een soepele overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Jaarlijks organiseren we een gezamenlijk overleg met alle scholen in Molenvliet om de doorgaande leerlijnen te waarborgen. Dit initiatief zorgt ervoor dat jonge kinderen een gestructureerde en passende start krijgen in hun schoolcarrière. We werken nauw samen om een naadloze aansluiting te garanderen, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen vanaf de eerste schooldag.

Veelgestelde vragen

Welk uniek aanbod heeft KBs De Molenwiek voor jonge kinderen?

KBs De Molenwiek biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen, gericht op een soepele overgang van de kinderopvang. Door onze deelname aan het Molenvliet-overleg zorgen we voor een afgestemd programma dat aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van kleuters. We faciliteren een warme en educatieve start.

Met welke partners werkt KBs De Molenwiek samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt KBs De Molenwiek nauw samen met Kind&Co Buitenschoolse Opvang. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende pedagogische lijn, van de opvang tot de schooluren. Via Kind&Co bieden we ook buitenschoolse opvang aan bij 'De Malle Molen', wat een waardevolle aanvulling is op ons aanbod. Dit garandeert een veilige en leerzame omgeving buiten de reguliere schooltijden.

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt KBs De Molenwiek nauw samen met Kind&Co Buitenschoolse Opvang. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende pedagogische lijn, van de opvang tot de schooluren. Via Kind&Co bieden we ook buitenschoolse opvang aan bij 'De Malle Molen', wat een waardevolle aanvulling is op ons aanbod. Dit garandeert een veilige en leerzame omgeving buiten de reguliere schooltijden.

Team | KBs De Molenwiek in Woerden | [2025] Schoolregister