KBs De Molenwiek
Stromenlaan 145 -147
3448 CD Woerden

Schoolweging

Schoolweging
26.64
Spreiding
6.02

De schoolweging van De Molenwiek Woerden is 26,64 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99.39% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96.71%). De school borgt hiermee een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 84.85% behaalt KBs De Molenwiek het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 51.8% en het vergelijkingsgemiddelde van 63.35%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont sterke academische ambities: 42.11% havo en 15.79% vwo-advies, gezamenlijk 57.9% theoretische leerwegen. Dit overtreft het regionaal gemiddelde (havo 16.07%, vwo 18.61%). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij landelijke percentages (1.01%), wat past bij de schoolspecifieke populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Molenwiek WoerdenGemeente AmsterdamNederland
LIB179.19177.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Onze kleuters volgen wij d.m.v. het observatie- en registratiesysteem Mijn Kleutergroep. Wij zijn tevreden over de resultaten op de CITO midden- en eindtoetsen. Bij alle toetsen en in alle leerjaren (3 t/m 8) scoren wij boven landelijk gemiddelde. Voor meer details verwijzen we u naar hoofdstuk 6 van het schoolplan 2023-2027. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 37.04% van de leerlingen boven advies presteert in het VO, ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11.81% nationaal). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het POP-traject.

Sociale ontwikkeling

We leren kinderen respect te hebben voor elkaar en voor hun omgeving. We leren ze zelfredzaam te zijn. Bij zelfredzaamheid hebben de kinderen inzicht in wat zij voor anderen kunnen betekenen en wat anderen voor hen kunnen betekenen. Ze leren zelf zaken aan te pakken en dus onafhankelijk te zijn We leren kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling en daar ook mede-eigenaar van te worden. Daarnaast willen we dat kinderen inzicht krijgen in hun eigen kunnen en talenten. Dat inzicht draagt bij aan zelfvertrouwen en zelfrespect. Dit zijn belangrijke elementen om je staande te kunnen houden in de maatschappij. We helpen de kinderen om dit te verkennen, erkennen, ontwikkelen en in te zetten. We leren kinderen vaardigheden die passen bij datgene wat de maatschappij in de toekomst van hen gaat vragen. We erkennen dat de snel veranderende maatschappij voortdurend andere eisen stelt aan de vaardigheden van mensen. Met onze blik naar buiten gericht zal ons onderwijs hierop worden aangepast. We willen bovendien dat alle kinderen een goed beeld hebben van de wereld om hen heen. Er is een cultuur van leren met en van elkaar, zowel leerkrachten onderling als leerkracht met leerling en leerlingen onderling. LEES MINDER

Respect

Zelfkennis

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van KBs De Molenwiek voor sociale ontwikkeling?

KBs De Molenwiek werkt met de Kanjertraining, waarbij thema's als jezelf presenteren, complimenten geven en ontvangen, omgaan met gevoelens, je mening geven, vertrouwen, samenwerken en vriendschappen aan bod komen. De Kanjertraining maakt gebruik van vier gedragstypen: de Kanjer (witte pet), Konijn (gele pet), Aap (rode pet) en de Vlerk (blauwe pet). In de klas gelden afspraken over vertrouwen, helpen, samenwerken, plezier en meedoen. Door middel van verhalen, toneelstukjes en oefeningen leren de kinderen over de verschillende typetjes en werken we aan bovenstaande thema’s. Bij problemen met een kind wordt contact opgenomen met de ouders om samen tot een oplossing te komen. De school heeft een anti-pestprotocol.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBs De Molenwiek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBs De Molenwiek gebruikt KanVAS van Kanjertraining om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs De Molenwiek?

KBs De Molenwiek gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.