De Achtsprong, openbare daltonschool in Woerden

De resultaten van De Achtsprong, openbare daltonschool in Woerden

Current section: resultaten
Stromenlaan 128 A
3448 Woerden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Achtsprong, openbare daltonschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Achtsprong, openbare daltonschool bij jullie?

Ontdek hoe goed De Achtsprong, openbare daltonschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen dit niveau dient te halen om aan de minimumeisen te voldoen. De Achtsprong streeft ernaar dit niveau voor al haar leerlingen te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Excelleren in Onderwijs

Het streefniveau gaat verder dan de basis en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken voor het einde van groep acht. Voor elke basisschool stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn om de prestaties van de school te evalueren en te verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Achtsprong, openbare daltonschool?

Ontdek het schooladvies voor leerlingen die de basisschool verlaten en de procedures voor de doorstroomtoets in het voortgezet onderwijs. Per schooljaar 2023-2024 zijn er wijzigingen in de procedure voor het schooladvies, wat essentieel is voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs (VO). Deze aanpassingen zorgen voor meer gelijke kansen, doordat alle leerlingen zich tegelijk aanmelden bij het VO. Hierdoor hebben zij dezelfde kans op een plaats op de school van hun voorkeur. De periode tussen het voorlopige schooladvies en de doorstroomtoets wordt korter. Dit minimaliseert de kans op grote veranderingen in de cognitieve taal- en rekenvaardigheden van leerlingen, wat bijdraagt aan eerlijkere kansen voor iedereen. Het Tijdpad voor Schooladvies en Doorstroomtoets: Scholen geven zich op voor de doorstroomtoets tussen 1 oktober en 15 november. Leerlingen ontvangen hun voorlopige schooladvies tussen 10 en 31 januari. De doorstroomtoets wordt afgenomen in de eerste of tweede volledige week van februari. Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de resultaten van de doorstroomtoets. Definitieve Schooladvies en Aanmelding: Leerlingen en ouders ontvangen het definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart. Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich aan bij de middelbare school met hun definitieve advies. Deze centrale aanmeldweek is specifiek voor leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Je Sociale Vaardigheden op De Achtsprong

Op basisschool De Achtsprong geloven we dat sociale vaardigheden net zo belangrijk zijn als lezen en rekenen. We bereiden uw kind voor op een dynamische maatschappij door een sterke focus op de driehoek van ouders, kind en school. Samen creëren we een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en vol zelfvertrouwen de wereld tegemoet treedt. De Achtsprong fungeert als een mini-maatschappij waar kinderen actief hun sociale vaardigheden oefenen. Met het programma 'De Vreedzame School', dat wekelijks plaatsvindt, leren leerlingen over zichzelf en anderen. Ze ontwikkelen democratisch besluitvormingsvermogen en dragen bij aan een positieve sfeer binnen de klas en de school. Door het werken in combinatiegroepen en groepsdoorbroken activiteiten stimuleren we samenwerking en wederzijds leren, wat essentieel is voor een fijne schoolervaring.

Samenwerken en gezamenlijk leren

Creëren van een veilige schoolomgeving

Actief pestgedrag tegengaan

Hoe bevordert De Achtsprong de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Achtsprong zet het programma 'De Vreedzame School' in om kinderen te leren positief met elkaar om te gaan. Wekelijkse lessen rond specifieke thema's helpen bij het aanleren van diverse sociale vaardigheden. Leerlingen leren democratisch beslissingen te nemen en actief bij te dragen aan een goede sfeer. Dit vergroot niet alleen het schoolplezier, maar creëert ook een effectief leeromgeving waarin samenwerking centraal staat. Veiligheid is een prioriteit. Groep 6, 7 en 8 meten jaarlijks hun veiligheidsbeleving via de sociale vragenlijst van Vensters. De resultaten worden geëvalueerd en gebruikt om lessen en schoolbrede interventies te verbeteren, zodat we proactief aandacht besteden aan de sociaal-emotionele groei van elk kind.

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt gebruikt op De Achtsprong?

Basisschool De Achtsprong maakt gebruik van de volgende effectieve methodiek voor sociaal-emotioneel leren:

  • De Vreedzame School

Inspectierapport De Achtsprong: Positieve Beoordeling en Toekomstplannen

De Achtsprong, uw openbare daltonschool in Woerden, is in mei 2016 grondig beoordeeld door de onderwijsinspectie. Dit inspectiebezoek resulteerde in een positief rapport, waarin zowel de sterke punten als de ontwikkelpunten van onze school helder werden uiteengezet. De inspectie constateerde dat de eindresultaten van onze leerlingen in zowel 2014 als 2015 de door de inspectie gehanteerde bovengrens overtroffen voor scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. Dit onderstreept de effectiviteit van ons onderwijs. Onze leerlingen worden actief betrokken bij hun leerproces en staan bekend als taakgericht, wat bijdraagt aan een stimulerende leeromgeving. Daarnaast benadrukte het rapport het veilige en prettige schoolklimaat dat heerst op De Achtsprong. Dit positieve leerklimaat is essentieel voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Wel signaleerde de inspectie enkele aandachtspunten voor verdere verbetering. De ontwikkelpunten richten zich op het specifieker formuleren van de extra ondersteuning die wij bieden en de evaluatie hiervan. Ook wordt er aangedrongen op meer aandacht voor woordenschatonderwijs en het verbreden van het aanbod binnen onze plusklas. Deze aandachtspunten, samen met andere strategische doelen van de school, zijn integraal opgenomen in ons jaarplan. Via dit jaarplan monitoren we continu de voortgang en implementeren we gerichte acties om onze onderwijskwaliteit verder te optimaliseren. Zo blijven we ons inzetten voor uitstekend basisonderwijs in Woerden.

Resultaten | De Achtsprong, openbare daltonschool in Woerden | [2025] Schoolregister