De Achtsprong, openbare daltonschool
Stromenlaan 128 A
3448 CH Woerden

Schoolweging

Schoolweging
34.07
Spreiding
7.3

De schoolweging van De Achtsprong Woerden is 34,07 , met een spreiding van 7,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.7% geslaagden voor het fundamenteel niveau overtreft De Achtsprong zowel het landelijk gemiddelde (94.8%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 62.4% (vergeleken met 53.4% bij vergelijkbare scholen), ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41.2%. Deze score reflecteert de effectiviteit van het maatwerk in het daltononderwijs voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een opvallende focus op hogere onderwijsniveaus: 35.7% vwo-advies (vergeleken met 18.6% landelijk) en 14.3% havo. Tegelijkertijd wordt praktijkonderwijs nauwelijks geadviseerd (0%), wat de theoretische oriëntatie van het daltononderwijs benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Achtsprong WoerdenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Achtsprong gebruiken wij verschillende meetmomenten om de ontwikkeling van kinderen te kunnen volgen. We gebruiken hiervoor diverse toetsen, te weten methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. De methode gebonden toetsen: zijn toetsen die horen bij de methode van een vakgebied. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Het gaat hier om het toetsen van leerstofbeheersing. De methode onafhankelijke toetsen: Wij werken met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 37.5% leerlingen onder advies (tegen 11.8% landelijk) en 12.5% boven advies, wijst dit mogelijk op een voorzichtige advisering. Deze cijfers vragen om aandacht, gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34.07). De 50% die op advies presteert, sluit wel aan bij het daltonprincipe van eigen verantwoordelijkheid.

Sociale ontwikkeling

Samen met ouders hebben wij als school de taak om kinderen voor te bereiden op een maatschappij die voortdurend in beweging is. In deze maatschappij zijn niet alleen lezen en rekenen van belang, maar ook sociale vaardigheden. Dit betekent dat wij als school veel waarde hechten aan de driehoek van ouders, kind en school. Samen zijn wij er voor het kind, om het beste uit zichzelf te kunnen halen en met een open blik de wereld tegemoet te treden. De Achtsprong als mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om sociale vaardigheden te oefenen. Met de Vreedzame school lessen, die wekelijks plaatsvinden, worden kinderen uitgenodigd om te leren over zichzelf en de ander. Ze leren om op een democratische manier beslissingen te nemen en bij te dragen aan een fijne sfeer in de groep en de school. Daarnaast wordt er op De Achtsprong door het werken in combinatiegroepen en groepsdoorbroken activiteiten gewerkt aan een prettige, gezamenlijke sfeer, omdat de kinderen door deze vormen leren met en van elkaar. LEES MINDER

Samenwerken en samen leren

Veiligheid in de school

Tegengaan van pestgedrag

Wat is de werkwijze van De Achtsprong, openbare daltonschool voor sociale ontwikkeling?

De Achtsprong werkt met het programma 'De Vreedzame School' om kinderen op een positieve manier met elkaar te leren omgaan. Elke week zijn er lessen binnen een gezamenlijk thema waarin verschillende sociale vaardigheden worden aangeleerd. Kinderen leren op een democratische manier beslissingen te nemen en actief bij te dragen aan de sfeer en gang van zaken in de groep en de school. Jaarlijks wordt de veiligheidsbeleving van leerlingen uit groep 6, 7 en 8 gemeten met de sociale vragenlijst van Vensters. De resultaten worden geëvalueerd en gebruikt om de lessen van De Vreedzame School aan te passen of om andere interventies te bepalen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Achtsprong?

De Achtsprong gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.