Andersenschool
Andersenhof 2
3446 BS Woerden

Schoolweging

Schoolweging
24.16
Spreiding
6.37

De schoolweging van Andersenschool is 24,16 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,9% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde (85%). Dit benadrukt het effectieve basisonderwijs, zelfs in een complexe populatie (schoolweging 24,16). Landelijk gemiddeld scoort 97,7% hierop.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. Dit illustreert de sterke focus op cognitieve uitdaging, vooral voor hoogbegaafde leerlingen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 67,7%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft opvallend vaak vwo-advies: 57,1% (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Ook havo/vwo-combinaties (4,76%) komen voor, terwijl praktijkonderwijs (2,38%) beperkt blijft. Deze focus op theoretische leerwegen sluit aan bij het voltijds hoogbegaafdenonderwijs, waarbij 81,6% van de leerlingen uiteindelijk op of boven advies presteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAndersenschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB180.57177.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school worden twee soorten toetsen afgenomen: De methode gebonden toetsen: Dit zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Vaak betreft het leerstof die de laatste twee of drie weken aan bod is gekomen. De methode onafhankelijke toetsen: Dit zijn de Cito - Leerling in Beeld (LiB) - toetsen. Deze toetsen meten iets anders dan de bij de methode behorende toetsen, namelijk de algemene vaardigheid van een leerling. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context. Deze toetsen doen een beroep op het langetermijngeheugen van de leerling (de methode gebonden toetsen doen een beroep op het korte termijn geheugen). Deze toetsen worden in het midden van het schooljaar (M-toetsen) en het einde van het schooljaar (E-toetsen) afgenomen. Cito - LiB - toetsen zijn landelijk genormeerd en geven een beeld van het vaardigheidsniveau van de leerlingen ten opzichte van andere leerlingen. Met methodegebonden toetsen kunnen we na een bepaalde periode inschatten of de aangeboden kennis en vaardigheden worden beheerst. De combinatie van Cito - LiB - toetsen en de methode toetsen geven ons een completer beeld van de vorderingen van onze leerlingen. Door deze in één overzicht weer te geven, is snel te zien welke ondersteuning leerlingen nodig hebben. Vervolgens wordt naar aanleiding van de uitslagen van de E-toetsen weer een trendanalyse gemaakt. In deze trendanalyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaan de teamleden en intern begeleider kijken welke interventies nodig zijn. Deze interventies worden in de maanden tussen de E-toetsen en de M-toetsen uitgevoerd. Na de M-toetsen vindt er een wederom een evaluatie van de interventies plaats. Naar aanleiding van de uitslagen van de M-toetsen maken we een trendanalyse. In deze trendanalyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaan de teamleden en coördinator Zorg kijken welke interventies nodig zijn. Deze interventies worden in de maanden tussen de M-toetsen en de E-toetsen uitgevoerd. Na de E-toetsen vindt er een evaluatie van de interventies plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,3% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,8%), dankzij zorgvuldige advisering door de povo-commissie. 81,6% presteert op adviesniveau, wat de accuraatheid van de schooladviezen onderstreept. De combinatie van meerdere leerkrachten in advisering en monitoring verklaart deze resultaten.

Sociale ontwikkeling

De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt, is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en je eigen talent kan ontwikkelen. LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Respect

Wat is de werkwijze van de Andersenschool voor sociale ontwikkeling?

De Andersenschool gebruikt de Kanjertraining om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te stimuleren. De training is gericht op het leren kennen van zichzelf, het uiten van gevoelens en het omgaan met anderen. De tussendoelen zijn: het herkennen, benoemen en uiten van eigen gevoelens, het herkennen en benoemen van de gevoelens van anderen, het omgaan met eigen gevoelens en ervaringen, het aangaan, onderhouden en samenwerken in relaties, sociale redzaamheid, onderzoeken en initiatief nemen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Andersenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Andersenschool gebruikt Kijk! en Kanvas om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Andersenschool?

De Andersenschool gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.