
Schoolweging
De schoolweging van De Triangel Witharen is 31,38 , met een spreiding van 4,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Uit de uitstroomgegevens blijkt een focus op theoretische leerwegen: in 2021-2022 stroomde 40% door naar HAVO/VWO. Opvallend is de relatief hoge doorstroom naar praktijkonderwijs (33.33% onder advies in VO versus 11.81% landelijk). De school benadrukt in haar beleid maatwerk via ontwikkelingsgericht leren, wat deze brede adviesrange verklaart.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2021-2022
Toets | De Triangel Witharen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar wordt de Boom-LVS op het gebied van rekenen, taal en lezen afgenomen bij de kinderen. De opbrengsten worden op schoolniveau na elke toetssessie geanalyseerd en schoolbreed besproken. Op school wordt gewerkt in drie niveaus: basisarrangement, het intensieve arrangement en het verrijkingsarrangement. Het kan zijn dat een kind n.a.v. de resultaten in een ander arrangement terecht komt. Uiteraard gebeurt dit in overleg met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33.33% van de leerlingen presteert onder hun basisschooladvies, bijna drievoudig het landelijk gemiddelde. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.38). Desondanks scoort 16.67% boven het advies, wat het belang van individuele begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel onderstreept.
Sociale ontwikkeling
De school streeft een positieve, opbouwende sfeer na en doet dat binnen de kaders van de wet enerzijds en binnen het kader van de Kanjerafspraken anderzijds: We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - We werken samen - We hebben plezier - We doen mee! Bij de Kanjertraining horen petten die staan voor het gedrag dat de kinderen vertonen. Het is de bedoeling dat kinderen zich bewust worden van hun eigen gedrag en dat ze voor bepaald gedrag kunnen kiezen. Daarmee streven we naar een basishouding die stoelt op: Ik ben te vertrouwen, ik durf te vertrouwen. LEES MINDER
samen leven
samen werken
zelfstandig werken
Wat is de werkwijze van PCB "De Triangel" voor sociale ontwikkeling?
PCB "De Triangel" monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen met vragenlijsten via de Kanjerlijsten en WMK-PO. De school hecht grote waarde aan een sociaal-veilige sfeer. De resultaten van de enquête worden besproken met de leerlingenraad, het team en de MR. De leerkrachten en/of kinderen uit de leerlingenraad bespreken de uitkomsten in de groep. Samen met het team, leerlingen en MR zoekt de school naar mogelijkheden om punten te verbeteren. Leerkrachten voeren regelmatig individuele gesprekken met kinderen waarin ze de ruimte krijgen te vertellen hoe het met hen gaat en waar ze behoefte aan hebben.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCB "De Triangel" om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCB "De Triangel" gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCB "De Triangel"?
PCB "De Triangel" gebruikt de Kanjertraining en Lekker in je Vel (LijV) (uitgave Eduforce) voor sociaal-emotioneel leren.