Openbare Basisschool Bargerpaske in Winterswijk

Het team van Openbare Basisschool Bargerpaske in Winterswijk

Current section: team
Voorninklaan 1
7103 Winterswijk

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Bargerpaske is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Bargerpaske. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Bargerpaske bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Bargerpaske bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Bargerpaske zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Bargerpaske. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Bargerpaske werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (5%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Bargerpaske gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Onderwijspersoneel bij Bargerpaske

Bij Openbare Basisschool Bargerpaske zetten we ons in voor een stabiele en vertrouwde leeromgeving. Wanneer een leerkracht onverhoopt ziek is of verlof heeft, streven we ernaar om de continuïteit te waarborgen door waar mogelijk interne vervanging te regelen. Dit betekent dat we vaak een beroep doen op vertrouwde gezichten binnen ons eigen team. Onze leerlingen profiteren hiervan doordat ze les krijgen van een bekend gezicht, wat zorgt voor rust en herkenbaarheid. Mocht interne vervanging niet toereikend zijn, dan dienen wij een officieel vervangingsverzoek in bij Personeelscluster Oost Nederland (PON). We hechten veel waarde aan kwaliteit en continuïteit in ons onderwijs. Invallers die niet alleen les kunnen geven, maar ook aansluiten bij de kernwaarden van Bargerpaske en er samen met de kinderen een positieve schooldag van maken, worden daarom met voorkeur opnieuw benaderd voor toekomstige vervangingen. Zo bouwen we aan een poule van deskundige en betrokken invallers die bekend zijn met onze school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Bargerpaske

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Succes Garanderen

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Hoogbegaafdheid
Taal Specialist
Gediplomeerd Logopedist
TOS Expertise Centrum

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Bargerpaske bieden we een solide basis voor taal- en rekenontwikkeling. Bij specifieke uitdagingen zoals dyslexie, hanteren we een landelijk erkend protocol. Onze ervaren leerkrachten zijn getraind in het vroegtijdig signaleren van leerproblemen en het inzetten van effectieve interventies. We beschikken over diverse ondersteunende leermiddelen, waaronder aangepaste toetsen en gespecialiseerde software, om elke leerling optimaal te begeleiden. Voor ernstige dyslexie, die buiten de basisondersteuning valt, adviseren wij u graag over zorgmogelijkheden via de gemeente. Onze school werkt nauw samen met de expertise van Stichting Brevoordt en Kentalis voor aanvullende ondersteuning bij Taalontwikkelingsstoornissen (TOS). Het team heeft zich in het schooljaar 2024-2025 bijgeschoold om deze kinderen optimale begeleiding te bieden. Het hoofddoel is altijd om leerlingen te laten groeien en succesvol te laten zijn binnen onze basisinterventies, met de ambitie om extra ondersteuning waar mogelijk overbodig te maken door gewoon goed onderwijs te bieden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Rots & Water Trainers

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. In alle groepen passen we de bewezen effectieve 'Rots en Water' methodiek toe, wat bijdraagt aan zelfvertrouwen en weerbaarheid. Ons sociaal-emotioneel volgsysteem helpt ons om de ontwikkeling van elk kind nauwgezet te volgen. De school hanteert strikte anti-pest protocollen en een duidelijke meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling, wat zorgt voor een veilige omgeving. We werken samen met externe jeugdhulpverlening en zetten onze gedragsspecialist in waar nodig. Voor verdere ondersteuning werken we, in overleg met ouders, samen met de specialisten van Stichting Brevoordt. In het schooljaar 2025-2026 zullen we onze aanpak voor Sociaal-Emotioneel Leren verder uitbouwen, met als doel elke leerling optimale groei te bieden binnen onze basisinterventies.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Hoogbegaafdheid
Leerspecialist

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Bargerpaske zetten we ons in voor de continue ontwikkeling van de werkhouding en taakaanpak van onze leerlingen. We stimuleren eigenaarschap en betrekken kinderen actief bij hun leerproces, zodat zij bewuste keuzes leren maken en verantwoordelijkheid nemen voor hun groei. Onze leerkrachten spelen hierin een cruciale rol door aan te sluiten bij de individuele onderwijsbehoeften en motivatie van elke leerling. Een consistent en herkenbaar klassenmanagement, dat schoolbreed wordt toegepast, is hierbij essentieel voor een gestructureerde en effectieve leeromgeving. Door ruimte te bieden waar mogelijk en structuur te bieden waar nodig, cultiveren we een onderzoekende en zelfstandige leerhouding. Dit stelt onze leerlingen in staat om met plezier en succes te leren en zich optimaal te ontwikkelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Gespecialiseerde Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool Bargerpaske biedt een gestructureerd bewegingsonderwijs voor alle groepen, met twee wekelijkse lessen verzorgd door gespecialiseerde vakleerkrachten. Vanaf het schooljaar 2025-2026 introduceren we een jaarlijkse screening voor Motrorische Remedial Teaching (MRT), met aanvullende begeleiding na schooltijd voor leerlingen die dit nodig hebben. Wij richten ons primair op de basisondersteuning voor motorische en lichamelijke ontwikkeling. Voor de nabije toekomst zijn er geen plannen voor extra gespecialiseerde ondersteuning op dit gebied. Ons doel is om alle leerlingen een gezonde start en een actieve levensstijl mee te geven.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Betrokken en Zorgzaam

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Bargerpaske hebben we duidelijke afspraken met ouders over medicijngebruik en medische handelingen, om de gezondheid en veiligheid van onze leerlingen te waarborgen. We streven ernaar zieke kinderen, waar mogelijk, betrokken te houden bij het onderwijs en zetten ons netwerk, zoals Ziezon en consulenten OZL, in wanneer dit noodzakelijk is. Hoewel we als school geen extra ondersteuning bieden op het gebied van medische handelingen of persoonlijke verzorging, en dit ook niet van plan zijn voor de nabije toekomst, zullen we altijd handelen binnen onze mogelijkheden om individuele leerlingen de best mogelijke zorg te bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Rustige werkplekken en leerpleinen
Een X-wall t.b.v. interactief bewegend leren
Een peuterspeelzaal

Maatwerk Ondersteuning op Basisschool Bargerpaske: Een Diepgaande Uitleg

Ontdek hoe wij uw kind extra begeleiding bieden

Grenzen van Ondersteuning: Een Verantwoorde Aanpak Op Openbare Basisschool Bargerpaske zetten we ons dagelijks in voor een inclusieve leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Hoewel we ernaar streven om zoveel mogelijk leerlingen binnen onze vertrouwde schoolomgeving te begeleiden, erkennen we dat er situaties kunnen zijn waarin onze interne mogelijkheden hun grenzen bereiken. Dit kan te maken hebben met specifieke behoeften van een leerling, de fysieke aanpasbaarheid van ons schoolgebouw, de huidige expertise binnen ons toegewijde team, of de draagkracht en het welzijn van de groep als geheel. Soms zien we dat, ondanks onze inspanningen, een leerling op sociaal-emotioneel of cognitief vlak onvoldoende vooruitgang boekt, of dat de benodigde ondersteuning onevenredig veel vraagt van de dynamiek binnen de klas. Vaak is er sprake van een combinatie van factoren die ons doen concluderen dat de grenzen van onze ondersteuningscapaciteit zijn bereikt. In dergelijke gevallen werken we nauw samen met ouders en het bevoegd gezag om de best mogelijke vervolgstap te identificeren, waarbij een gestandaardiseerde procedure wordt gevolgd waarover we u volledig informeren. Toekomstvisie op Extra Ondersteuning: Versterken van het Basisniveau Voor de komende twee schooljaren ligt onze prioriteit bij het verder versterken en verdiepen van ons brede basisaanbod. Wij zijn ervan overtuigd dat een solide, kwalitatief hoogwaardig basisaanbod de meest effectieve manier is om alle leerlingen een sterke start en volop kansen te bieden. Onze onderwijsvisie is gericht op 'gewoon goed onderwijs', waarbij we proactief handelen om te voorkomen dat leerlingen afhankelijk worden van specifieke extra ondersteuningsprogramma's. Uiteraard erkennen we dat een krachtig basisaanbod niet voor ieder kind volstaat. Er zullen altijd leerlingen zijn die behoefte hebben aan aanvullende ondersteuning. Deze bieden wij dan ook, met een specifieke focus op gebieden zoals minderbegaafdheid, meer- en hoogbegaafdheid (inclusief onze interne plusklas en mogelijkheden voor externe verwijzing), taal- en spraakontwikkeling, Nederlands als Tweede Taal (NT2), en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ons lage percentage doorverwijzingen naar speciaal (basis)onderwijs is het resultaat van onze voortdurende inzet voor inclusie, maar we realiseren ons ook dat speciaal (basis)onderwijs voor sommige leerlingen de meest geschikte omgeving biedt voor optimale ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg op Basisschool Bargerpaske: Ons Schoolplan en Visie

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan voor onderwijsontwikkeling?

Het schoolplan 2022-2026 van Openbare Basisschool Bargerpaske vormt de basis voor onze continue schoolontwikkeling en is afgeleid van het strategisch beleidsplan van SOPOW. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, waarin specifieke doelen en evaluatiemomenten voor onze onderwijskwaliteit worden vastgelegd. We hanteren een cyclische benadering om de kwaliteit van ons onderwijs continu te waarborgen en te verbeteren. Per 1 augustus 2021 besteden we extra aandacht aan burgerschapsvorming, in lijn met de aangescherpte wettelijke richtlijnen. Dit doen we doelgericht en samenhangend, vanuit onze onderwijs- en opvoedingsvisie zoals uiteengezet in ons schoolplan. Onze focus op burgerschap richt zich op: * Kennis en respect voor democratische waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. * Ontwikkeling van sociale en maatschappelijke vaardigheden voor succesvol samenleven in een diverse samenleving. * Actieve oefening van burgerschapscompetenties, zoals effectieve communicatie, verantwoordelijkheid nemen en omgaan met verschillen. Deze doelstellingen realiseren we door: * Integratie van burgerschapsthema's binnen bestaande vakken zoals taal en wereldoriëntatie, aangevuld met ons aanbod voor sociaal-emotioneel leren. * Schoolbrede projecten en activiteiten, vaak in samenwerking met de lokale gemeenschap. * Het bevorderen van een veilige en waarderende schoolcultuur waarin leerlingen zich gehoord voelen en democratische waarden actief worden beoefend. De voortgang en implementatie van deze doelen worden jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd. Op obs Bargerpaske is burgerschapsvorming een integraal en essentieel onderdeel van ons onderwijs.

Hoe implementeert Basisschool Bargerpaske haar onderwijsdoelen effectief?

Openbare Basisschool Bargerpaske werkt systematisch en planmatig aan de optimalisatie van ons onderwijs. Dit proces volgt een duidelijke cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en verbeteren, conform de richtlijnen van het inspectiekader kwaliteitszorg (SKA1 t/m SKA3). 1. **Van Visie naar Concrete Doelen:** Onze onderwijsvisie vormt de leidraad voor het opstellen van meetbare en haalbare doelen. Deze doelen worden vastgelegd in een jaarplan, opgebouwd uit drie '1-pagina plannen'. Deze plannen worden ontwikkeld door leerkrachten die, op basis van hun expertise en aanvullende scholing, deel uitmaken van een werkgroep. De leerkrachten nemen hierin het voortouw, terwijl de directie fungeert als inspirator, facilitator en kritische sparringpartner, nauw betrokken bij alle werkgroepen om de schoolontwikkeling vorm te geven. 2. **Uitvoering en Verankering:** De vastgestelde doelen worden vertaald naar concrete acties binnen de klas en op schoolniveau. Dit omvat: * Specifieke acties per bouw of vakgebied. * Gerichte professionalisering van het onderwijsteam. * Een heldere taakverdeling en toegewezen verantwoordelijkheden. * Het effectief inzetten van bewezen methodes, leerlijnen en interventies. 3. **Voortgangsbewaking:** We monitoren de voortgang van zowel het proces als de resultaten nauwgezet met behulp van: * Leerlingvolgsystemen, zoals Cito Leerling in Beeld. * Gedetailleerde groeps- en schoolanalyses. * Regelmatige observaties en lesbezoeken. * Constructieve gesprekken met leerlingen, ouders, collega's, stafbureauleden en de bestuurder. 4. **Evaluatie en Bijstelling:** Twee keer per jaar evalueren we de voortgang op teamniveau. We analyseren de behaalde resultaten, reflecteren gezamenlijk op het proces en stellen waar nodig bij, gebaseerd op data en professionele dialoog. 5. **Verantwoording en Dialoog:** We rapporteren onze voortgang aan het bestuur, de medezeggenschapsraad en ouders. Externe partners worden, indien relevant, betrokken bij dit proces. Dit zorgt voor transparantie, gezamenlijke betrokkenheid en waardevolle feedback.

Ontdek het Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool Bargerpaske

Toelichting van de school

Basisschool Bargerpaske in Winterswijk beschouwt de eerste schooljaren als een fundamentele periode voor de ontwikkeling van uw kind. Spelenderwijs leert uw kind de wereld kennen, ontwikkelt het taalvaardigheden en bouwt het aan essentiële sociale competenties. We creëren een stimulerende, thematische leeromgeving die nieuwsgierigheid, zelfstandigheid en betrokkenheid bevordert. Onze toegewijde leerkrachten hanteren een ontwikkelingsgerichte visie en maken gebruik van de methoden Leerling in Beeld en Digikeuzebord. Hiermee volgen we de voortgang van elk kind nauwkeurig, signaleren we vroegtijdig ontwikkelingskansen en bieden we passende ondersteuning binnen onze thematische aanpak. Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, zetten we onze interne expertise in en werken we indien nodig samen met externe specialisten. Dit gebeurt altijd in nauw overleg en met toestemming van de ouders of verzorgers. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong worden uitgedaagd met uitdagend spelmateriaal en verdiepende opdrachten, die aansluiten bij hun leertempo en interesses. De gestructureerde dagindeling, met vaste routines, kringmomenten, werk- en speeltijd, en momenten van rust, biedt kinderen een veilige en voorspelbare omgeving. We besteden veel aandacht aan een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar groep 1 en van groep 2 naar groep 3. In de groepen 1/2 ligt de focus op beginnende geletterdheid en gecijferdheid. Tevens stimuleren we een goede taakaanpak en vergroten we de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van elk kind en de groep als geheel. Ouders zijn onze gewaardeerde partners in het onderwijs. Via de intake, een huisbezoek in groep 1, kindobservaties en kindgesprekken maken we gezamenlijk zichtbaar wat uw kind leert en beleeft. Uw betrokkenheid en gehoord voelen zijn essentieel, daarom onderhouden we regelmatig contact. Op Basisschool Bargerpaske werken de leerkrachten van groep 1/2 intensief samen, niet alleen onderling maar ook met de leidsters van de inpandige peuterspeelzaal De Speeldoos, voor een optimale doorgaande lijn.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Bargerpaske specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Bargerpaske biedt een uitgebreid pakket aan extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

Ja, Basisschool Bargerpaske biedt een uitgebreid pakket aan extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters

Met welke organisaties werkt Basisschool Bargerpaske samen voor het jonge kind programma?

Voor het ondersteunen van het jonge kind programma werkt Basisschool Bargerpaske nauw samen met SWW Kinderopvang, een erkende kinderopvangorganisatie in de regio Winterswijk.

Voor het ondersteunen van het jonge kind programma werkt Basisschool Bargerpaske nauw samen met SWW Kinderopvang, een erkende kinderopvangorganisatie in de regio Winterswijk.

Team | Openbare Basisschool Bargerpaske in Winterswijk | [2025] Schoolregister