
Schoolweging
De schoolweging van ’t Kempken is 28,24 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, wat terug te zien is in de consistente doorstroomresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 44,4% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies (vergeleken met 10,9% regionaal). Daarnaast valt 33,3% onder het vmbo-k-advies, wat aansluit bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, wat aangeeft dat de school inzet op doorstroom naar hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Kempken | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.73 | 175.23 | 174.81 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem: we toetsen 2x per jaar met genormeerde Citotoetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het schooladvies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 26,7% boven het advies uitstroomt. Dit benadrukt de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Kinderen moeten zich op school veilig en op hun gemak voelen. Niet alleen in hun eigen lokaal, maar in het hele gebouw en op het schoolplein. Zelfs de weg van school naar huis moet zo veilig mogelijk zijn. Werken aan een veilige school zien wij als een belangrijke taak. Omgangsvormen, voorbeeldgedrag, consequent optreden, goede afspraken en regels en de pedagogische benadering zijn belangrijk. Deze krijgen tijdens de dagelijkse gang van zaken in de school aandacht. Soms bewust en met een bepaald doel. Soms verweven in de vakken en andere gebeurtenissen en vanuit 2 schoolregels: SAMEN ZORGEN WE ERVOOR DAT IEDEREEN FIJN KAN SPELEN EN WERKEN EN SAMEN ZIJN WE ZUINIG OP MATERIALEN VAN JEZELF EN EEN ANDER. Deze 2 regels gelden voor team, leerlingen en ouders en zijn bepaald door de leerlingen. LEES MINDER
Vertrouwen
Ontwikkelen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Basisschool 't Kempken voor sociale ontwikkeling?
Een team dat de missie van de school gezamenlijk uitdraagt, heeft een krachtige invloed op de school. Hetzelfde geldt voor een groepsmissie, die een doel beschrijft voor leraren, leerlingen, ouders en betrokkenen: waar staan we voor als groep en hoe willen we dat dit jaar bereiken? Het samenstellen van groepsregels is een van de eerste stappen om een groepsgevoel te creëren. De regels vormen een norm voor het gedrag in de groep, waaraan leraren en leerlingen zich conformeren. Wanneer duidelijk is wat de groep wil bereiken en hoe, blijkt de productiviteit, effectiviteit, saamhorigheid en het plezier toe te nemen. Basisschool 't Kempken werkt met de weerbaarheidstraining 'Rots & water' en Beweegwijs. Bij signalering of melding van pesten wordt direct actie ondernomen. Een 'Voel je fijn op school' folder is beschikbaar, waarin staat hoe een kind hulp kan vragen aan een vertrouwenscontactpersoon binnen de school. Samen met de leerling en/of ouders wordt geprobeerd problemen op te lossen, of er wordt een luisterend oor geboden en hulp geboden bij het vinden van een persoon of instantie die kan ondersteunen. De namen van de vertrouwenscontactpersonen staan op de website.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Kempken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool 't Kempken gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotioneel Leren (SEL) en Sociaal Emotionele Vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Kempken?
Basisschool 't Kempken gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Taakspel, Rots&Water, een eigen attitude en Beweegwijs.