Bs de Disselboom
Kerkstraat 12
5513 AP Wintelre

Schoolweging

Schoolweging
28.13
Spreiding
5.32

De schoolweging van De Disselboom is 28,13 , met een spreiding van 5,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,7% geslaagden overtreft de school de landelijke norm voor het fundamenteel niveau (85%) ruimschoots. Deze score benadrukt de effectiviteit van basisvaardigheidsonderwijs, ook bij kwetsbare leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie meer leerlingen naar hogere taal- en rekenvaardigheden tilt dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een tweedeling zichtbaar: 34,8% vmbo-advies (incl. doorstroomvarianten) versus 43,5% havo/vwo-advies. Het aandeel vwo-adviezen (8,7%) ligt wel onder het regionale gemiddelde (18,6%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, wat aansluit bij de focus op theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe DisselboomGemeente AmsterdamNederland
LIB175.27175.79175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Alle toetsen (methodetoetsen en cito-toetsen), die gebruikt worden, zijn altijd bedoeld om inzicht te krijgen in het niveau en de voortgang van het kind. U kunt ze zien als referentiekader voor de leerkracht: heeft hij het kind inderdaad goed geobserveerd of juist over- of onderschat? Is de score van het kind ver boven of juist ver onder het gemiddelde, dan kan er op tijd actie worden ondernomen. De prestaties van de leerlingen worden over het hele jaar bekeken. Als een score ineens heel slecht is, kan dat een indicatie zijn voor hoe het verder gaat met een kind. Samen met de leerkracht wordt er gekeken wat er aan de hand kan zijn en wat een kind nodig heeft om zich goed te ontwikkelen op school. De scores die een kind haalt voor de toetsen zijn nooit het enige waarnaar een leerkracht kijkt. Een toets is een momentopname. Daarnaast doet de leerkracht voortdurend observaties en beoordelingen in de groep, die allemaal meespelen bij de beeldvorming van het kind. Hiernaast zijn er ook kindgesprekken, waarin ook aan de kinderen zelf gevraagd wordt, hoe het met ze gaat op school Leerling in Beeld - CITO De ontwikkeling van de leerlingen wordt op verschillende manieren gevolgd. Er wordt gebruik gemaakt van het nieuwe leerlingvolgsysteem van Cito: Leerling in beeld. De bijbehorende toetsen en rapportages helpen de leerkracht te bepalen waar uw kind staat in zijn of haar ontwikkeling. Zo kan er goed worden ingespeeld op de individuele behoeftes en de behoeftes van de groep. Leerling in Beeld is bedoeld voor de groepen 3 t/m 8 en hierin is meer aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen dan bij de vorige versie van Cito-toetsen. Alle leerlingen maken een korte basistoets en daarnaast zijn er verdiepende toetsen. Er zijn 3 momenten in het jaar, wanneer de toetsen afgenomen worden en dat kan zowel op papier (groep 3 en een aantal toetsen van groep 4) als online (groep 5 t/m 8). De online toetsen zijn afgestemd op het niveau van de leerling. In de weergave van de resultaten ligt de focus op groei én het laat zien hoe de leerling het doet vergeleken met het landelijk niveau. De inhoud van de toetsen wordt jaarlijks vernieuwd. Doorstroomtoets basisonderwijs Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. De nieuwe Leerling in beeld-doorstroomtoets van Cito geeft een objectief beeld van waar de leerling staat op het gebied van taal en rekenen. Deze doorstroomtoets is zowel op papier als digitaal af te nemen bij de leerlingen en geeft rapportages op leerling-, groeps- en schoolniveau

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een zorgwekkende 33,3% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven landelijk gemiddelde (11,8%). Dit contrasteert met 26,7% die boven advies scoort. De school geeft aan extra te investeren in terugkoppeling met het VO om deze kloof te dichten.

Sociale ontwikkeling

Basisschool De Disselboom heeft als doel kinderen zich optimaal te kunnen laten ontplooien. Om dit te bereiken wordt er verbinding gelegd tussen het onderwijs, het gezin en de omgeving van het kind. De leerling gaat met plezier naar school en voelt zich prettig binnen de groep. De leerling voelt zich als persoon met talenten gewaardeerd, door zowel de leerkracht als de medeleerlingen. Om dit mogelijk te maken sturen we op autonomie bij leerlingen. Ze krijgen vrijheid, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid binnen kaders. Daarnaast vinden we reflectie op het eigen gedrag van belang. Door te reflecteren groei je als persoon. Daarbij mogen leerlingen leren om te vertrouwen op hun eigen krachten en op de kracht van anderen. De school streeft naar een veilige omgeving voor kinderen waarin zij zich prettig voelen en met plezier naar school gaan. De school investeert en participeert actief binnen de dorpsgemeenschap. De school streeft naar een herkenbare katholieke identiteit en draagt die zo veel mogelijk uit, afgestemd op een samenleving die zich kenmerkt door multiculturele aspecten. De school streeft naar een optimale afstemming en samenwerking met ouders om invulling te geven aan een gedeelde verantwoordelijkheid als het om ontwikkeling van kinderen gaat. LEES MINDER

Respect

Autonomie

Ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Bs de Disselboom voor sociale ontwikkeling?

Burgerschap wordt in groep 6 en 8 geëvalueerd met een WMK-reflectie-instrument van Stichting Veldvest. De werkgroep Burgerschap monitort dit proces. De aspecten kennis en reflectie zijn aandachtspunten. Bs de Disselboom hanteert een pest-/gedragsprotocol en gebruikt een incidentenregistratieformulier bij ongevallen om de veiligheid in beeld te brengen.

Welke registratievormen gebruikt Bs de Disselboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Bs de Disselboom gebruikt 'Leerling in Beeld' en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Bs de Disselboom?

Bs de Disselboom gebruikt de methode 'Leefstijl' voor sociaal-emotioneel leren.