Openbare Basisschool de Kleine Dollard in Winschoten

Het team van Openbare Basisschool de Kleine Dollard in Winschoten

Current section: team
Jachtlaan 21
9675 Winschoten

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Kleine Dollard is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Kleine Dollard. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Kleine Dollard bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Kleine Dollard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Kleine Dollard zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 58.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (58.3%)
Man (41.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Kleine Dollard. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (36.4%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (9.1%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Kleine Dollard werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Kleine Dollard gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging bij Basisschool de Kleine Dollard

Bij Openbare Basisschool de Kleine Dollard zetten we ons in voor een continu en hoogwaardig onderwijs. Daarom werken we binnen onze stichting SOOOG met een zorgvuldig samengestelde invalpool. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een stabiel en veilig onderwijsklimaat voor elke leerling. Waar mogelijk geven we de voorkeur aan interne oplossingen, zoals het inschakelen van eigen leerkrachten die flexibel inzetbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat vertrouwde gezichten de klas kunnen overnemen, wat bijdraagt aan de continuïteit en het welzijn van de kinderen. Zo garanderen wij dat uw kind altijd les krijgt van een bekwame en vertrouwde professional.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2024-2025 zijn de groepen als volgt verdeeld:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning: Specialisten op Basisschool de Kleine Dollard

4

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gerichte instructie
Orthopedagoog voor educatieve diagnoses
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Taalspecialist voor taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze toegewijde taal- en rekenspecialisten zetten zich maandelijks in om uw kind te versterken op deze cruciale gebieden. Zij worden hiervoor maandelijks een middag vrijgeroosterd, zodat zij zich volledig kunnen richten op de ontwikkeling van lesmateriaal en individuele begeleiding. Zo garanderen wij een sterke basis voor elke leerling op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor sociaal welzijn
Orthopedagoog voor gedragsanalyse
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging
Ergotherapeut voor motorische ondersteuning

Toelichting van de school:

Voor optimale sociaal-emotionele ontwikkeling werken wij samen met gespecialiseerde partners. We maken gebruik van de expertise van het expertisecentrum van onze stichting SOOOG, wat zorgt voor brede professionele ondersteuning. Daarnaast biedt het Beweegcentrum Winschoten waardevolle hulp voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op dit vlak.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Kleine Dollard stimuleren we een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak bij alle leerlingen. Indien specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag of werkhouding zich voordoen, bieden onze leerkrachten en intern begeleiders gerichte ondersteuning. We zetten proactief in op het creëren van een stimulerende leeromgeving voor iedereen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Beweging en motorische ontwikkeling zijn essentieel voor een gezonde groei en leerprestaties. Hoewel we geen specifieke motorische specialisten in vaste dienst hebben, kunnen we rekenen op de expertise van het Beweegcentrum Winschoten. Zij komen regelmatig langs op school om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op motorisch gebied, te begeleiden en te helpen ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop bij Basisschool de Kleine Dollard. Voor specifieke medische ondersteuning of hulp bij persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, externe professionals. Wij streven ernaar een veilige en zorgzame omgeving te bieden waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Muzieklokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op De Kleine Dollard

Ons Toegewijde Ondersteuningsprofiel Uitgelegd

Op Openbare Basisschool de Kleine Dollard geloven we in de unieke ontwikkeling van elk kind. Ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij basisondersteuning bieden, gericht op de klas en de schoolorganisatie zelf. De eigen groep en leerkracht vormen hierin de kern, met een sterke nadruk op handelingsgericht werken via groepsplannen en ParnasSys. We omarmen de verschillen tussen leerlingen en streven naar een optimale, ononderbroken ontwikkeling, afgestemd op individuele leerbehoeften. Motivatie en zelfstandigheid worden gestimuleerd, altijd onder deskundige begeleiding van onze leerkrachten. Regelmatige reflectie op klassenmanagement en onderwijsaanbod zorgt voor continue verbetering. Samenwerking tussen duo-leerkrachten en een gestroomlijnde overdracht tussen groepen waarborgen continuïteit. Hoewel we kinderen zoveel mogelijk in hun eigen groep houden, bieden we ook individuele programma's. We monitoren de voortgang nauwgezet via observaties en diverse toetsen (methodegebonden en CITO LOVS), vastgelegd in het leerlingvolgsysteem Parnassys, dat zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling omvat. Ouders zijn cruciale partners in het onderwijs. Open communicatie over leerresultaten en ondersteuning staat centraal, met als gezamenlijk doel het beste voor uw kind. Minimaal tweemaal per jaar bespreken we de voortgang, met maatwerk en flexibiliteit als uitgangspunten. Onze doelen zijn helder: een stimulerende leeromgeving bieden, kinderen ontwikkelen tot zelfstandige, sociale individuen met een positief zelfbeeld, en een veilig, inclusief schoolklimaat creëren dat samenhorigheid bevordert. We zetten hiervoor een breed onderwijsprogramma met differentiatie, professioneel didactisch en pedagogisch handelen van leerkrachten, een opbrengstgerichte cultuur, laagdrempelig contact met ouders, continue scholing en methodieken als De Vreedzame School in. Voor een compleet overzicht nodigen we u uit het School Ondersteunings Profiel (SOP) op te vragen bij de directie of te raadplegen via onze website en Scholen op de kaart. Toekomstplannen voor extra ondersteuning omvatten het verrijken van de taal- en leesomgeving, afstemming op leerbehoeften van meerbegaafde leerlingen, en de inzet van een leerkrachtondersteuner voor vijf dagen per week ter verbetering van de basisvaardigheden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Continu Verbeteren van Onderwijs op de Kleine Dollard

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan voor verbetering?

Op Openbare Basisschool de Kleine Dollard streven we naar continu onderwijsverbetering. Ons schoolplan, ontwikkeld in samenwerking met het team en de Medezeggenschapsraad (MR), definieert onze kwaliteitsstandaarden. We kijken verder dan alleen leerresultaten; de totale organisatie en alle gerelateerde aspecten van ons onderwijs zijn essentieel voor een holistische benadering. Kwaliteit is een gezamenlijke inspanning van leraren, leerlingen en ouders. We erkennen dat elke school unieke sterke en zwakke punten heeft en dat er altijd ruimte is voor groei. Elk schooljaar identificeren we prioriteiten voor ontwikkeling en stellen we een gedetailleerd jaarplan op. Dit plan wordt gevoed door diverse bronnen, waaronder leeropbrengsten, tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en personeel, zelfevaluaties, klassenbezoeken door directie en specialisten, inspectierapporten en wettelijke vereisten. Voor het komende schooljaar focussen we op de implementatie van een solide methode voor technisch en begrijpend lezen, het praktisch vormgeven van ons burgerschapsbeleid en het versterken van de woordenschatontwikkeling. Daarnaast verdiepen we ons pedagogisch klimaat met een nieuw beleidsdocument en optimaliseren we de overgang van groep 2 naar groep 3. Eerder ingezette trajecten, zoals het werken met de EDI-didactiek, thematisch onderwijs voor jonge kinderen, gepersonaliseerde weektaken en een heldere visie op ouderbetrokkenheid, worden dit jaar verder uitgebouwd.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen effectief?

Onze jaarplan-doelen zijn nauwkeurig vastgelegd in de module MijnSchoolplan binnen Parnassys, gekoppeld aan specifieke weeknummers. Dit zorgt voor een duidelijk tijdschema van prioriteiten en evaluatiemomenten. Gedurende het schooljaar evalueren we deze doelen regelmatig, waarbij we waar nodig bijsturingen doorvoeren na bijvoorbeeld trainingen, vergaderingen of studiedagen. We stimuleren eigenaarschap voor de ontwikkelpunten door leerkrachten te betrekken bij werkgroepen, wat zorgt voor brede teamacceptatie. Ontwikkelingen worden actief besproken tijdens teamvergaderingen. Daarnaast versterken we de kwaliteit door klassenbezoeken, zowel door externe deskundigen en de directie, als door collegiale consultatie waarbij leerkrachten elkaars lessen observeren. Het schooljaar wordt afgesloten met een grondige evaluatie van het jaarplan, in overleg met het team en de MR. Deze evaluatie vormt de basis voor het opstellen van het jaarplan voor het daaropvolgende schooljaar, waardoor een cyclisch proces van continue verbetering gewaarborgd blijft.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen: Start uw Kind op de Kleine Dollard

Toelichting van de school

Openbare Basisschool de Kleine Dollard biedt een speciaal programma dat perfect aansluit bij de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons aanbod is zorgvuldig afgestemd op de landelijke leerlijnen voor kleuters. We zetten bovendien actief het VVE-programma (Vroeg en Voorschoolse Educatie) in om uw kind een vliegende start te geven. Bij instroom plannen we in overleg met u als ouder(s) diverse wenmomenten, nog voordat uw kind vier jaar wordt. Vanaf vierjarige leeftijd kan uw kind officieel starten en aan de dagelijkse schoolactiviteiten deelnemen. Kinderen tot vijf jaar zijn nog niet leerplichtig. Dit betekent echter niet dat vierjarigen minder vaak naar school hoeven te komen. Een structurele aanwezigheid is cruciaal voor een optimale leerervaring. In overleg met de leerkracht is het mogelijk om een dagje thuis te blijven of eerder naar huis te gaan, zodat uw kind rustig kan wennen. Wij verwachten dat uw kind zindelijk is bij aanvang op onze school. Een ongelukje kan natuurlijk altijd gebeuren en is geen enkel probleem. Wel kunnen wij geen structurele hulp bieden bij het verschonen van uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Kleine Dollard extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool de Kleine Dollard biedt een speciaal, op maat gemaakt programma voor jonge kinderen dat gericht is op een positieve start in het basisonderwijs.

Met welke organisaties werkt Basisschool de Kleine Dollard samen voor het jonge kind?

Onze basisschool werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang te garanderen:

Onze basisschool werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang te garanderen:

Team | Openbare Basisschool de Kleine Dollard in Winschoten | [2025] Schoolregister