Openbare Basisschool de Kleine Dollard
Jachtlaan 21
9675 JA Winschoten

Schoolweging

Schoolweging
32.86
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Kleine Dollard is 32,86 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

83,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, net onder de signaleringswaarde van 85%. De school scoort hier lager dan vergelijkbare scholen (94,8%), wat extra aandacht voor basisvaardigheden vereist. Het jaarverslag benadrukt specifieke taalinterventies om dit te verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

32,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de inspectienorm van 41,2%. Dit hangt samen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,86). Desondanks presteert 46,2% van de leerlingen in het VO boven hun basisadvies, wat duidt op effectieve doorstroombegeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op praktijkgerichte routes: 37,5% vmbo-b/k (vs. 9,7% regio). Toch krijgt 12,5% vwo-advies, vergelijkbaar met landelijke percentages. De brede range van praktijkonderwijs tot vwo weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie. De school hanteert een 'ontwikkelingsperspectief per kind', zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Kleine DollardGemeente AmsterdamNederland
LIB175.87174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op OBS de Kleine Dollard worden twee keer per jaar de Cito LOVS-toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8 en wordt in groep 8 de Centrale Doorstroomtoets van het Cito afgenomen. Al deze toetsen geven de school een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen. Na afname van de Cito LOVS-toetsen worden deze geanalyseerd en mede op basis van deze toetsen bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Daarnaast volgen wij dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. te observeren, door het gemaakte werk en toetsen na te kijken, te beoordelen en te analyseren. Facultatief wordt in groep 4, 6 en 8 op de scholen van SOOOG de NSCCT afgenomen. De school bepaalt zelf of het ook in de groepen 5 en 7 wordt afgenomen. NSCCT staat voor Niet Schoolse Capaciteiten Test. Deze test meet het leerpotentieel van uw kind. Door de uitkomst van deze test naast zowel observaties door de leerkracht als de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kunnen leerkrachten hun onderwijs nog beter afstemmen op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind. Op de Kleine Dollard nemen we de test af in groep 4, 6 en 8. Voor meer informatie over de NSCCT verwijzen wij u naar de website: https://nscct.info/ We werken op de Kleine Dollard met een toetskalender. In deze toetskalender wordt aangegeven welke toets-(en) wanneer worden afgenomen en in welke groepen. Door middel van een leerlingvolgsysteem verzamelen en registreren we regelmatig de leervorderingen over langere perioden. Dit geeft de leerkracht de mogelijkheid om hun onderwijs aan te passen aan de onderwijsbehoeften van de groep als geheel en individuele leerlingen. Het leerlingvolgsysteem heeft dus een signaleringsfunctie. Deze functie komt het best uit de verf als de prestaties van de leerlingen kunnen worden afgezet tegen een vastgestelde norm. Voldoet de leerling niet aan de norm of denkt de leerkracht dat er bij een leerling meer cognitieve mogelijkheden zijn, dan zullen de prestaties verder worden geanalyseerd. Voor deze leerling moet een beter passend onderwijsaanbod gemaakt worden. Indien er meer informatie nodig is, kan de leerkracht in overleg met de IB-er besluiten dat voor de leerling nader onderzoek nodig is om een beter passend onderwijsaanbod vast te stellen. Naast het bijhouden van de resultaten van de leerlingen geeft het leerlingvolgsysteem ook informatie over het gegeven onderwijs. Dankzij deze informatie kan het onderwijs, de leerstof en werkvormen, worden bijgesteld waar nodig. Op de Kleine Dollard werken we met het leerlingvolgsysteem Parnassys (cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling) en Cito LOVS (cognitieve ontwikkeling). Drie keer per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats. Deze groepsbesprekingen vinden plaats in bouwen, onder-, midden- en bovenbouw, onder leiding van desbetreffende IB-er. Daarnaast vinden er twee keer per jaar leerlingbesprekingen plaats, deze gesprekken worden gevoerd door de groepsleerkracht met de desbetreffende IB-er. Tijdens de voortgangsgesprekken worden de resultaten met de ouders besproken. Deze gesprekken vinden twee keer per jaar plaats. Indien er aanleiding toe is worden ouders tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Ook als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek kunnen ze tussentijds altijd een afspraak maken met de leerkracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

46,2% van de leerlingen presteert boven hun advies - ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 7,7% zit onder advies, wat het succes van de Plaatsingswijzer-methodiek onderstreeft. De school monitort leerlingen tot drie jaar na uitstroom, zoals vermeld in het zorgbeleid.

Sociale ontwikkeling

Voor onze school gelden de principes van de Vreedzame School. Dat betekent dat wij de sociaal-emotionele ontwikkelingen volgen en de Vreedzame School lessen daarop laten aansluiten. In de school zijn de afspraken van Vreedzame School zichtbaar. Kinderen van groep 7 en 8 zijn mediator op het schoolplein en lossen d.m.v. een stappenplan eventuele conflicten op. Onze school streeft ernaar elk kind zich optimaal te laten ontwikkelen op het intellectuele, emotionele en sociale vlak. Wij willen dat onze kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige, sociale mensen die met een positief zelfbeeld en mondig de wereld tegemoet treden. LEES MINDER

Veiligheid

Betrokkenheid

Respect

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Kleine Dollard voor sociale ontwikkeling?

Twee keer per jaar vullen alle leerkrachten van groep 1 tot en met 8 vragenlijsten in over veiligheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf groep 5 vullen de kinderen deze vragenlijsten ook zelf in. De vragenlijsten worden geanalyseerd, geëvalueerd binnen het team en besproken met de kinderen, eventueel in de vorm van een kindgesprek.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Kleine Dollard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Kleine Dollard gebruikt de Veiligheidslijst en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Kleine Dollard?

Openbare Basisschool de Kleine Dollard gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.