IKC St. Vitus in Winschoten

De resultaten van IKC St. Vitus in Winschoten

Current section: resultaten
Dwingelooweg 19
9671 Winschoten

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC St. Vitus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC St. Vitus bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC St. Vitus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Onderwijsniveau Behaald door Leerlingen IKC St. Vitus

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een signaalwaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een standaard die uniform is voor alle Nederlandse basisscholen. Bij IKC St. Vitus streven we ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te realiseren. Onze focus ligt op het bieden van de juiste ondersteuning om elke leerling succesvol te laten doorstromen met een solide basis.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten van Leerlingen op IKC St. Vitus

Het streefniveau markeert een ambitieuzer leerresultaat dan het fundamentele niveau, waarbij we stimuleren dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze doelstelling fungeert als de signaalwaarde voor het streefniveau, een maatstaf die de prestaties van IKC St. Vitus in perspectief plaatst ten opzichte van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC St. Vitus?

Ontdek de schooladviesprocedure bij IKC St. Vitus, een essentieel onderdeel van de doorstroom naar het vervolgonderwijs. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies, gevolgd door een definitief advies in februari van groep 8. Deze adviezen worden zorgvuldig samengesteld op basis van het leerlingvolgsysteem, de deskundige observaties van onze leerkrachten en de officiële plaatsingswijzer. Na interne afstemming met de zorgcoördinator, wordt het advies persoonlijk met de ouders besproken. Voor specifieke vragen over de bezwaarprocedure kunt u te allen tijde contact opnemen met de schoolleiding van IKC St. Vitus. De schooladviezen voor het schooljaar 2024-2025 laten een brede spreiding zien, passend bij de ontwikkeling van onze leerlingen. De verdeling van de schooladviezen voor het schooljaar 2024-2025 is als volgt: 3 leerlingen kregen het advies praktijkonderwijs, 7 leerlingen VMBO TL, 1 leerling TL/HAVO, 5 leerlingen HAVO en 2 leerlingen VWO. Deze adviezen reflecteren de positieve vooruitgang en de verwachtingen van de leerlingen gedurende de afgelopen schooljaren.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op IKC St. Vitus

Bij IKC St. Vitus in Winschoten hechten we enorm veel waarde aan de sociale ontwikkeling van elk kind. Ons schoolbrede KiVa-programma is speciaal ontworpen om de sociale veiligheid te versterken en pestgedrag actief tegen te gaan. We focussen op het creëren van een positieve groepsdynamiek, wat essentieel is voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden en sociaal-emotionele groei. Door te investeren in het welzijn van de groep als geheel, bevorderen we een prettig pedagogisch klimaat voor al onze 163 leerlingen. Ons motto 'Samen maken we er een fijne school van!' weerspiegelt onze gezamenlijke inzet voor een omgeving waar ieder kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

Welbevinden en Positiviteit

Onderling Vertrouwen

Respect voor Elkaar

Hoe bevordert IKC St. Vitus de sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC St. Vitus hanteert een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling, met het KiVa-programma als kern. Dit programma richt zich op het versterken van sociale vaardigheden, het bevorderen van positieve groepservaringen en het creëren van een veilige leeromgeving. We werken aan het voorkomen van pesten en stimuleren een omgeving waarin kinderen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Onze aanpak is gericht op de groep, waarbij we samenwerken aan een positief sociaal klimaat. Dit draagt bij aan het algehele welbevinden van de leerlingen en versterkt hun sociaal-emotionele intelligentie. We geloven dat een sterke sociale basis cruciaal is voor succes op school en in het leven.

Welke registratiemethoden gebruikt IKC St. Vitus voor sociale opbrengsten?

Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten systematisch in kaart te brengen, maakt IKC St. Vitus gebruik van het 'Zien' registratiesysteem. Dit systeem helpt ons om de voortgang van leerlingen op sociaal-emotioneel gebied te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden.

  • Zien

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC St. Vitus?

IKC St. Vitus zet het gerenommeerde KiVa-programma in als de primaire methode voor sociaal-emotioneel leren. KiVa is een effectief en bewezen programma dat kinderen helpt bij het ontwikkelen van essentiële sociale en emotionele vaardigheden.

  • KiVa

Onderwijsinspectie Rapport IKC St. Vitus: Kwaliteit en Verbetering

De onderwijsinspectie heeft in de periode mei-juni 2019 een vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij onze school, IKC St. Vitus. Dit onderzoek richt zich op de effectiviteit van het bestuurlijk toezicht op de onderwijskwaliteit en de deugdelijkheid van het financieel beheer. Centraal in dit onderzoek staat de vraag of het bestuur doelen stelt, zicht heeft op de onderwijskwaliteit en stuurt op verbetering. Tevens wordt gekeken naar de professionele kwaliteitscultuur, transparante en integere werkwijze van het bestuur, de communicatie over prestaties en de financiële huishouding. De algehele beoordeling van dit vierjaarlijkse onderzoek was 'voldoende'. Specifiek voor IKC St. Vitus werden de volgende onderdelen beoordeeld met een positief resultaat: Didactisch handelen (voldoende), Pedagogisch klimaat (goed), Kwaliteitszorg (voldoende), Kwaliteitscultuur (goed) en Verantwoording en dialoog (voldoende). In april 2024 vond een interne audit plaats met uitstekende resultaten. We behaalden zeven voldoendes, wat de toewijding van ons team onderstreept. Een aandachtspunt was het 3-jaarsgemiddelde van de eindtoets, waarvoor reeds interventies zijn ingezet. Met trots melden we twee keer de beoordeling "Voorbeeld voor anderen" op "Sociale en maatschappelijke competenties" en "Evaluatie, verantwoording en dialoog", wat onze vooruitstrevendheid bevestigt. Daarnaast is in april 2025 een interne audit uitgevoerd op onze opvangfaciliteiten (0-2 jaar, peuteropvang en BSO). Hierbij scoorden we op alle onderdelen een voldoende. Vooral het pedagogisch klimaat en de Voorschoolse Educatie (VVE) werden gewaardeerd met "Voorbeeld voor anderen". Ons Integraal Kindcentrum (IKC) kreeg complimenten voor de sterke doorgaande lijn, wat onze inzet voor een veilige en stimulerende omgeving voor elk kind benadrukt.

Resultaten | IKC St. Vitus in Winschoten | [2025] Schoolregister