Dalton Kindcentrum de Tweemaster
Piet Heinlaan 19
9675 AZ Winschoten

Schoolweging

Schoolweging
30.89
Spreiding
6.08

De schoolweging van De Tweemaster Winschoten is 30,89 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98% van de leerlingen op het fundamentele niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,7%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 45,5% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 30,89) hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen voor het VO tonen een nadruk op theoretische routes: 38,5% havo/vwo in 2023-2024 (12 van 31 leerlingen). Opvallend is de stijging van 'Overig' naar 58% (18 leerlingen), mogelijk gerelateerd aan maatwerk in de krimpregio. In eerdere jaren lag het aandeel havo/vwo hoger (bijv. 63% in 2021-2022), wat wijst op een verschuiving in beleid of populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tweemaster WinschotenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.73174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Dalton Kindcentrum de Tweemaster worden de Cito LIB-toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8 en wordt in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. Al deze toetsen geven de school een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen. De toetsen van Cito worden jaarlijks twee keer afgenomen en geanalyseerd. Mede op basis hiervan bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Daarnaast volgen wij dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. observeren, nakijken en beoordelen van het gemaakte werk en toetsen. In de toetskalender wordt aangegeven welke toets-(en) wanneer worden afgenomen en in welke groepen. Door middel van een leerlingvolgsysteem verzamelen en registreren we regelmatig de leervorderingen over langere perioden. Dit geeft de leerkracht de mogelijkheid om hun onderwijs aan te passen aan de vaardigheden uit de groep. Het leerlingvolgsysteem heeft dus een signaleringsfunctie. Deze functie komt het best uit de verf als de prestaties van de leerlingen kunnen worden afgezet tegen een vastgestelde norm. Voldoet de leerling niet aan de norm of denkt de leerkracht dat er bij een leerling meer cognitieve mogelijkheden zijn, dan zullen de prestaties verder worden geanalyseerd. Voor deze leerling moet een beter passend onderwijsaanbod gemaakt worden. Indien meer informatie nodig is, kan de groepsleerkracht in overleg met de IB-er aangeven, dat voor de leerling nader onderzoek nodig is. Een leerlingvolgsysteem geeft dus ook informatie over het gegeven onderwijs en kunnen we de leerstof en werkvormen aanpassen. Van ieder kind worden de gegevens bijgehouden in ParnasSys. Voor de groepen 1 en 2 worden de leerlijnen in ParnasSys bijgehouden. Twee keer per jaar vinden er leerlingbesprekingen plaats, samen met de IB-er en de leerkracht. Drie keer per jaar vinden er voor onderbouw (groepen 1 t/m 4) en bovenbouw (groepen 5 t/m 8) groepsbesprekingen plaats. Dit is samen met de IB-er. Tijdens de oudergesprekken voor de groepen 1 t/m 8 bespreken we de resultaten met de ouders. Indien daartoe aanleiding is, worden ouders tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek, zijn ze altijd welkom.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage onderadvisering is laag (5% in 2022-2023), met 25% van de leerlingen die boven hun advies presteren. Dit reflecteert de kwaliteit van het adviesproces en de warme overdracht naar het VO, zoals beschreven in het ondersteuningsprotocol. De stijging in 'Overig'-adviezen vereist wel monitoring van doorstroomresultaten.

Sociale ontwikkeling

Omdat we een goed klimaat op school belangrijk vinden en ervan uitgaan dat een prettige, veilige sfeer voorwaarde is voor het leren, besteden we veel aandacht aan dit onderdeel. Ouders, leerkrachten en kinderen streven naar een fijn klimaat binnen de school. Iedere week besteden we hier tijd aan in de vorm van KiVa-lessen. Aan de orde komen onderwerpen die ervoor zorgen dat we gezamenlijk streven naar een fijne sfeer op school en in de groepen. Tevens proberen we u op de hoogte te houden over de thema's waar aan gewerkt wordt via het Tweemasterjournaal. Zo kunt u thuis ook met uw kind hierover praten. Ondanks dat we veel aandacht besteden aan het sociale component (hoe ga je om met anderen, hoe wil je zelf "behandeld" worden etc.) en wij pesten in geen enkel geval tolereren, kan het toch voorkomen dat er gepest wordt. Als dit het geval is, dan handelen we volgens ons sociale veiligheidsprotocol en zorgen we samen met de ouders voor een oplossing voor het pesten. Wij zijn sinds 2015 een KiVa-school en sinds 2022 gecertificeerd KiVa-school. LEES MINDER

Ieder kind is uniek

Veiligheid

Openheid & goede sfeer

Wat is de werkwijze van Dalton Kindcentrum de Tweemaster voor sociale ontwikkeling?

Dalton Kindcentrum de Tweemaster monitort de resultaten op het gebied van sociale veiligheid en stelt actiepunten op school-, groeps- en individueel niveau op. Alle leerkrachten gebruiken Kindbegrip en leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen de vragenlijst hiervan in. Daarnaast wordt voor de groepen 3 t/m 8 gebruik gemaakt van de KiVa-monitoring in oktober en april. Eens in de twee jaar wordt een tevredenheidspeiling gehouden onder de kinderen van groep 5 t/m 8 en hun ouders. Doelgerichte gesprekken met de groep en de individuele leerlingen spelen een grote rol bij het vergroten van de veiligheidsbeleving. Het team draagt samen de verantwoordelijkheid voor het welbevinden en de veiligheid van alle leerlingen en maakt gebruik van elkaars expertise. De vertrouwenspersoon is mevr. Bouman (s.bouman@sooog.nl) en de veiligheidscoördinator/anti-pestcoördinator is mevr. Scholma (s.scholma@sooog.nl). Het KiVa-team bestaat uit mevr. Bouman, mevr. Dijkstra en mevr. Scholma.

Welke registratievormen gebruikt Dalton Kindcentrum de Tweemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dalton Kindcentrum de Tweemaster gebruikt KiVa en Kindbegrip als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton Kindcentrum de Tweemaster?

Dalton Kindcentrum de Tweemaster gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.