Basisschool Dalton Kindcentrum de Tweemaster in Winschoten

De resultaten van Dalton Kindcentrum de Tweemaster in Winschoten

Current section: resultaten
Piet Heinlaan 19
9675 Winschoten

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dalton Kindcentrum de Tweemaster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Dalton Kindcentrum de Tweemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed Dalton Kindcentrum de Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling

Het fundamentele niveau vormt de essentiële basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten bij groep 8-leerlingen middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Groei voor Onze Leerlingen

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender prestatieniveau, hoger dan het fundamentele niveau. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep 8 dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een apart streefpercentage vast. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dalton Kindcentrum de Tweemaster?

Dalton Kindcentrum de Tweemaster bereidt leerlingen in groep 8 optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Dit gebeurt door middel van een doorstroomtoets, regionale plaatsingswijzers en persoonlijke gesprekken met leerkrachten. De school organiseert ook voorlichting en bezoeken aan middelbare scholen, zoals het Dollard College/Pontis, om leerlingen te helpen bij hun keuze. Leerlingen ontvangen aan het begin van groep 8 een uitgebreide VO-gids met informatie over diverse middelbare scholen. Daarnaast is het mogelijk om open dagen van andere scholen te bezoeken. Voor ouders die behoefte hebben aan meer specifieke informatie over middelbare scholen, zijn er regiogidsen en kwaliteitskaarten beschikbaar. Deze middelen bieden waardevolle inzichten voor een weloverwogen schoolkeuze. Vanaf schooljaar 2023-2024 vindt de doorstroomtoets al in februari plaats, met centrale aanmeldingen eind maart. Dit zorgt voor gelijke kansen voor alle leerlingen om zich aan te melden bij hun voorkeurs school en op het juiste niveau. De doorstroomtoets is de opvolger van de eindtoets en is wettelijk vastgelegd. De doorstroom naar het voortgezet onderwijs volgt een duidelijke tijdlijn. Van 10 tot 31 januari is er ruimte voor een voorlopig advies. Vervolgens vindt de doorstroomtoets plaats, met toetsadvies uiterlijk op 26 februari. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk 24 maart verstrekt, waarna de centrale aanmeldweek van 25 tot 31 maart volgt. Toelating tot de middelbare school is uiterlijk 12 mei geregeld. Bij twijfel over het schooladvies kan vanaf groep 7 ondersteuning worden ingeroepen via het DUB-overleg, met deelname van orthopedagogen van het VO Pontis en het basisonderwijs. Ouders dienen hiervoor schriftelijke toestemming te geven. Tevens kan advies worden ingewonnen via het Expertise- en Consultatieteam (ECT) van het SWV. In complexe situaties kan zelfs een meerpartijenoverleg worden georganiseerd. Meer informatie hierover is te vinden op www.passendonderwijsgroningen.nl. Alle leerlingen nemen deel aan de verplichte doorstroomtoets. De resultaten hiervan kunnen, in overleg met ouders, leiden tot een aanpassing van het schooladvies. Dit advies, eventueel heroverwogen, is leidend voor de toelating tot het vmbo, havo en vwo. Voor leerlingen die naar de praktijkschool gaan, beslist de praktijkschool zelf over toelating en plaatsing, vanaf 1 januari 2016. De overdracht van gegevens naar het voortgezet onderwijs verloopt via de Overstapservice Onderwijs (OSO). Hierbij worden gegevens zoals het OPP en toetsresultaten digitaal en beveiligd gedeeld. De resultaten van de doorstroomtoets worden hieraan toegevoegd en vormen samen met het schooladvies het doorslaggevende criterium voor toelating. Het voortgezet onderwijs mag geen andere gegevens, zoals intelligentieonderzoek, gebruiken voor toelating. Ouders zijn verantwoordelijk voor de aanmelding. Een gesprek tussen basisschool en voortgezet onderwijs ('warme overdracht') vindt plaats indien gewenst of noodzakelijk geacht. Een gedetailleerd stappenplan voor de overgang van PO naar VO is beschikbaar op de website van SWV PO 20.01, en het protocol PO-VO ligt ter inzage op school.

Geen schooladviezen data beschikbaar

Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op Dalton Kindcentrum de Tweemaster

Dalton Kindcentrum de Tweemaster hecht enorm veel waarde aan een positief en veilig schoolklimaat. Wij geloven dat een prettige, veilige omgeving de basis vormt voor effectief leren en de persoonlijke groei van elk kind. Daarom investeren we actief in de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Elke week bieden we specifieke KiVa-lessen aan, gericht op het bevorderen van positieve interacties en het creëren van een fijne sfeer binnen de groepen en de school als geheel. Via ons 'Tweemasterjournaal' houden we ouders op de hoogte van de actuele thema's, zodat u thuis het gesprek met uw kind kunt voortzetten. Pesten tolereren wij onder geen enkele omstandigheid. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat er toch sprake is van pestgedrag. In dergelijke situaties volgen wij strikt ons sociale veiligheidsprotocol en werken we nauw samen met ouders om tot een passende oplossing te komen. Sinds 2015 zijn wij een trotse KiVa-school en sinds 2022 zijn wij officieel gecertificeerd, wat onze toewijding aan sociale veiligheid onderstreept.

Elk kind is uniek en wordt gewaardeerd

Een veilige leeromgeving voorop

Open communicatie en een positieve sfeer

Hoe bevordert Dalton Kindcentrum de Tweemaster de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school monitort de sociale veiligheid continu door middel van diverse instrumenten. Dit stelt ons in staat om gerichte actiepunten te formuleren op school-, groeps- en individueel niveau. Voor de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van het Kindbegrip-instrument, waarbij leerlingen de bijbehorende vragenlijst invullen. De groepen 1 en 2 werken met leerlijnen gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling. Bovendien vindt er in oktober en april een KiVa-monitoring plaats voor de groepen 3 t/m 8. Om een compleet beeld te krijgen, houden we eens per twee jaar een tevredenheidsonderzoek onder leerlingen van groep 5 t/m 8 en hun ouders. Resultaatgerichte gesprekken met groepen en individuele leerlingen zijn cruciaal voor het versterken van het veiligheidsgevoel. Het gehele team draagt gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor het welzijn en de veiligheid van alle leerlingen, waarbij we elkaars expertise benutten en elkaar adviseren. Onze vertrouwenspersoon is mevrouw Bouman (s.bouman@sooog.nl) en onze veiligheidscoördinator/anti-pestcoördinator is mevrouw Scholma (s.scholma@sooog.nl). Ons toegewijde KiVa-team bestaat uit mevrouw Bouman en mevrouw Scholma.

Welke methodes en registraties gebruikt de school voor sociale opbrengsten?

Dalton Kindcentrum de Tweemaster maakt gebruik van de volgende methodes en registraties om sociale opbrengsten effectief in kaart te brengen:

  • KiVa
  • Kindbegrip

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze basisschool?

Voor het sociaal-emotioneel leren op Dalton Kindcentrum de Tweemaster zetten wij de volgende methode in:

  • KiVa

Inspectierapport Dalton Kindcentrum de Tweemaster Winschoten: Kwaliteit en Ontwikkeling

Ontdek de resultaten van het vierjaarlijkse onderzoek door de Inspectie van het Onderwijs bij SOOOG, de overkoepelende organisatie waar Dalton Kindcentrum de Tweemaster onder valt. In november en december 2022 werd de kwaliteit van het bestuur beoordeeld op cruciale punten. De onderzoeksvragen richtten zich op de waarborging van onderwijskwaliteit, deugdelijk financieel beheer, en de ambities voor schoolontwikkeling. Ook werd gekeken naar de realisatie van kwaliteitsdoelen en de bevordering van een kwaliteitsvolle cultuur binnen de scholen. Het inspectierapport bevestigt dat SOOOG uitblinkt in kwaliteitszorg en financieel beheer, met de hoogste waardering 'Goed' op alle bestuursaspecten. Dit positieve oordeel is gebaseerd op de deskundigheid, professionaliteit en betrokkenheid van het bestuur, wat direct bijdraagt aan de onderwijskwaliteit en financiële stabiliteit van Dalton Kindcentrum de Tweemaster. Het bestuur waarborgt effectief de kwaliteit op de scholen en voert een gedegen financieel beleid. De ambitieuze ontwikkelingsplannen van het bestuur versterken de kernfuncties van het onderwijs. Bovendien is de samenwerking met alle betrokkenen uitstekend. Het bestuur evalueert en analyseert continu de behaalde resultaten en gebruikt deze inzichten voor verdere verbetering.

Resultaten | Dalton Kindcentrum de Tweemaster in Winschoten | [2025] Schoolregister