Openbare Basisschool De Kievitshoek

Het team van Openbare Basisschool De Kievitshoek in Wilhelminaoord

Current section: team
Linthorst Homanstraat 24
8384 Wilhelminaoord

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Kievitshoek is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Kievitshoek. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Kievitshoek bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Kievitshoek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Kievitshoek zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Kievitshoek. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Kievitshoek werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (100%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Kievitshoek gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Personeelsplanning: Zorgeloze Lescontinuïteit op De Kievitshoek

Op Openbare Basisschool De Kievitshoek waarborgen we de kwaliteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons zorgvuldig opgesteld beleid garandeert een snelle en effectieve invulling van eventuele vervanging, zodat uw kind kan blijven rekenen op een stabiele leeromgeving. Bij ziekte of verlof van een leerkracht is het essentieel dat de melding zo spoedig mogelijk, bij voorkeur vóór 7.15 uur, plaatsvindt bij de schoolleiding. Dit stelt ons in staat om direct de benodigde vervangingsmaatregelen te treffen en de impact op de lesgang te minimaliseren. Onze prioriteit ligt bij het vinden van de meest geschikte vervanging. We hanteren een duidelijke volgorde: eerst de duopartner van de afwezige leerkracht, vervolgens een parttimer binnen onze eigen organisatie. Indien nodig raadplegen we onze actuele lijst van gekwalificeerde invalkrachten, die nauwgezet wordt beheerd. Lukken deze stappen niet direct, dan kijken we naar flexibele oplossingen zoals het verschuiven van taken, het ruilen van uren met collega's (zonder lesuren te laten vervallen), of het tijdelijk verdelen van de klas over andere groepen. Dit laatste doen we uiterlijk voor één dag en alleen als de pedagogische en didactische haalbaarheid dit toelaat. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen enkele andere optie een acceptabele oplossing biedt, kunnen we overwegen een groep tijdelijk thuis te laten. Dit gebeurt enkel in het uiterste geval, niet op de eerste dag van afwezigheid, en altijd na schriftelijke communicatie met de ouders. Voor leerlingen die geen opvang hebben, zorgen we voor opvang binnen de schoolmuren. De schoolleiding is primair gericht op het faciliteren van deze vervangingsprocessen. Alleen wanneer de ambulante tijd flexibel ingedeeld kan worden en de geplande werkzaamheden dit toelaten, kan de schoolleider ingezet worden. Aan het begin van elk schooljaar worden de koppelingen tussen groepen voor invallerbegeleiding vastgelegd, wat zorgt voor een gestroomlijnd proces.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS De Kievitshoek

3

Boost Taal- en Rekenniveau met Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Ervaren Intern Begeleider
Gespecialiseerde Rekencoach
Gedreven Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde specialisten, waaronder een ervaren intern begeleider en gespecialiseerde coaches voor rekenen en taal, zetten zich volledig in voor de groei van elke leerling op Openbare Basisschool De Kievitshoek. Deze experts werken nauw samen binnen ons onderwijsteam en delen hun kennis ook met collega's van OBS De Hoekstee in Vledder. Bovendien versterken zij, als onderdeel van Stichting Talent, een bovenschoolse werkgroep die actief bijdraagt aan de ontwikkeling van ons onderwijsbeleid, zowel nu als in de toekomst.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Prioriteit

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke sociaal-emotionele specialisten direct aan deze school verbonden zijn, integreren wij de bevordering van sociaal-emotionele vaardigheden in ons dagelijks onderwijs. We creëren een veilige en ondersteunende omgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Gedrag en Werkhouding: Focus op Succesvolle Leertrajecten

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen Openbare Basisschool De Kievitshoek besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van een positieve gedragshouding en een effectieve taakaanpak. Onze leerkrachten zetten zich in om leerlingen te begeleiden naar zelfstandigheid en succesvolle schoolprestaties, waarbij we individuele behoeften signaleren en ondersteunen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij stimuleren de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen door middel van diverse bewegingsactiviteiten en spel. Een actieve leefstijl wordt gestimuleerd, wat bijdraagt aan zowel de fysieke als cognitieve ontwikkeling. We zorgen voor een gevarieerd aanbod dat aansluit bij de leeftijd en mogelijkheden van de kinderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, externe professionals. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop, en we zorgen voor een zorgvuldige omgang met specifieke zorgvragen binnen onze schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
De groepen 3 t/m 8 maken twee keer per week van de
Er kan gebruik gemaakt worden van het sportveld va
Tijdens pauzes kan er gespeeld worden in de Pannak
De groepen 3 t/m 8 maken van mei tot september één
Kinderopvang is in het dorpshuis op 100 meter afst

Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Ons Persoonlijke Onderwijsbeleid Uitgelegd

Openbare Basisschool De Kievitshoek, gelegen in het hart van Wilhelminaoord, biedt met trots passend onderwijs aan alle kinderen van 4 tot 12 jaar. Ons motto 'Eigenwijs de wereld in!' weerspiegelt onze ambitie om elke leerling te begeleiden naar een succesvolle toekomst. Wij geloven dat elk kind uniek is en een eigen leertraject verdient. Ons onderwijs begint bij de talenten van uw kind en sluit naadloos aan bij het individuele leerniveau, waarbij we innovatieve en technologische ontwikkelingen integreren. Ons doel is een optimale ontwikkeling voor ieder kind, met een focus op een continue, stijgende leerlijn. De kern van onze extra ondersteuning ligt bij de leerkracht, die nauw samenwerkt met de directeur en de intern begeleider. Door proactief signaleren en analyseren van pedagogisch-didactische behoeften op sociaal, emotioneel en cognitief gebied, bieden we gerichte hulp. Deze ondersteuning vindt bij voorkeur plaats binnen de veilige omgeving van het reguliere basisonderwijs, om een ononderbroken ontwikkeling te garanderen. Wij hanteren vijf niveaus van ondersteuning, van basisondersteuning in de groep tot intensieve begeleiding na extern onderzoek. Ons team streeft ernaar om elke leerling te voorzien van de benodigde zorg, waarbij we nauw samenwerken met ouders en externe specialisten indien nodig. Bij uitdagingen die de grenzen van onze mogelijkheden binnen het regulier onderwijs overschrijden, verwijzen we naar passende alternatieven in het speciaal (basis)onderwijs. Naast onderwijsgerichte ondersteuning, hebben we aandacht voor de algehele ontwikkeling van uw kind. De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Drenthe biedt advies en voert gezondheidsonderzoeken uit in groep 2 en 7. Dit omvat metingen van lengte en gewicht, en controles van zicht en gehoor. Via het ouderportaal op www.mijnkinddossier.nl deelt de JGZ informatie en kunt u vragenlijsten invullen. Bij zorgen over spraak- of taalontwikkeling kan een logopedist worden ingeschakeld, met preventieve screenings in groep 2. Ook voor opvoedingsvragen en bredere ondersteuning is het Schoolmaatschappelijk Werk (SMW) beschikbaar. Zij bieden professionele hulp en werken indien nodig samen met de gemeente voor gespecialiseerde jeugdhulp. Bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling volgt de school de meldcode. Wij streven ernaar om de betrokkenheid van kinderen bij hun eigen leerproces te vergroten door middel van kindgesprekken. Dit versterkt niet alleen hun zelfinzicht, maar helpt leerkrachten ook om de onderwijsbehoeften nog beter te begrijpen en hierop in te spelen. Uw kind staat centraal in onze zorg en ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Welke ambitieuze doelen formuleren wij in ons schoolplan?

Ons Strategisch Beleidsplan (SBP) "Ruimte voor Ambitie" van Stichting Talent bepaalt de koers voor al onze scholen. Dit plan bevat onze kernambities, strategische doelen en meetbare prestatie-indicatoren. Momenteel werken we aan een vernieuwd SBP voor de komende vier jaar, waarin we innovatie en groei centraal stellen. De specifieke schooldoelen zijn afgeleid van de kernthema's uit het SBP: focus op kwaliteitsverbetering, kindgericht onderwijs, het stimuleren van professionele leergemeenschappen en een sterke samenwerking met ouders en de omgeving. Jaarlijks richten we ons op concrete speerpunten, zoals het volgen van de individuele ontwikkeling van elk kind, het aanbieden van leerstof op maat, investeren in hoogwaardig lesmateriaal en het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Elk schooljaar starten we met de kernvragen: Hoe gaan we respectvol met elkaar om? Hoe zorgen we goed voor onze materialen? Hoe bewegen we ons veilig binnen en buiten de school? En hoe communiceren we effectief met elkaar? Door middel van gezamenlijke activiteiten, zoals sportdagen en feesten, waarbij jongere en oudere leerlingen, ouders en leerkrachten actief participeren, versterken we de onderlinge band en het wederzijds begrip. Taal speelt hierbij een cruciale rol. Wij streven ernaar dat ieder kind een optimale start maakt en zich optimaal ontwikkelt. Met ons onderwijs bevorderen we de algemene ontwikkeling, kennis, vaardigheden en vorming, gebaseerd op algemeen aanvaarde waarden en normen. Soms kan het zinvol zijn om een leerjaar over te doen of een aangepast leerprogramma te volgen, om zo het leerproces optimaal te laten verlopen zonder onnodige herhaling. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met u als ouder of verzorger. Bij het verlaten van onze basisschool beheersen onze leerlingen de volgende essentiële vaardigheden: zich mondeling en schriftelijk uitdrukken op eigen niveau, effectief samenwerken, zelfstandig taken uitvoeren, reflecteren op eigen leerprestaties, rekenkundige vaardigheden en informatieverwerking beheersen, basiskennis van wereldoriëntatie, natuur en verkeer bezitten, omgaan met moderne technologie, creatieve expressie tonen en waarderen, emoties herkennen en hanteren, kennis hebben van diverse culturen en levensbeschouwingen, een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs maken en zich kunnen aanpassen aan een veranderende maatschappij. De gedetailleerde leerdoelen zijn per vakgebied uitgewerkt en sluiten aan bij de kerndoelen van het primair onderwijs.

Hoe realiseren wij onze ambitieuze onderwijsdoelen?

Ons schoolplan en de bijbehorende jaarplannen beschrijven gedetailleerd de te behalen doelen, de methoden om deze te bereiken en de procedures voor evaluatie en borging. Wij monitoren en evalueren ons beleid continu met behulp van het kwaliteitszorgsysteem WMK. De jaardoelen worden vertaald naar concrete actiepunten die tijdens onze teambijeenkomsten worden besproken en uitgewerkt. We hanteren consequent het PDCA-model (Plan-Do-Check-Act) om cyclische verbetering te waarborgen. De jaarlijkse doelen, voortkomend uit het schoolplan, worden aangevuld met doelen uit diverse leerteams. Al deze vastgestelde doelen worden gedurende het jaar geïmplementeerd en gezamenlijk door het team geëvalueerd. Middels een grondige schoolzelfanalyse monitoren we de voortgang van onze doelen tweemaal per jaar, zodat we continu kunnen bijsturen en optimaliseren.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Kievitshoek

Toelichting van de school

Bij Openbare Basisschool De Kievitshoek streven we naar een naadloze overgang voor jonge kinderen van peuterspeelzaal of kinderdagverblijf naar onze basisschool. Veel van onze leerlingen maken al kennis met onze schoolomgeving door het nabijgelegen kinderdagverblijf in het dorpshuis van Wilhelminaoord. Met uw toestemming zorgen wij voor een soepele informatie-uitwisseling tussen de kinderopvang en onze leerkrachten. Dit garandeert een optimale start voor uw kind, waarbij de opgedane ervaringen worden meegenomen in het verdere leerproces. Ons team werkt nauw samen met pedagogisch medewerkers van de kinderopvang. Drie keer per jaar organiseren we overleg om de inhoudelijke aansluiting op het gebied van lesmethoden en activiteiten te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en stimulerende leeromgeving. Ook op beleidsmatig en organisatorisch vlak onderhouden we nauwe banden. De directeur van De Kievitshoek en de locatieleider van de kinderopvang bespreken regelmatig gezamenlijke doelstellingen en werkwijzen. Zo creëren we een samenhangend geheel voor de ontwikkeling van elk kind. De peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf waar wij mee samenwerken, vallen onder Kinderopvang Kaka. Voor meer gedetailleerde informatie over hun aanbod en werkwijze, klikt u hier voor Kinderopvang Kaka.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Kievitshoek specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool De Kievitshoek biedt diverse extra programma's en ondersteuning gericht op jonge kinderen. Dit omvat een nauwe samenwerking met lokale kinderopvangorganisaties om een soepele overgang te faciliteren. We focussen op een gestructureerde aanpak die aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen, zodat zij vol vertrouwen aan hun basisschoolcarrière kunnen beginnen.

Ja, Openbare Basisschool De Kievitshoek biedt diverse extra programma's en ondersteuning gericht op jonge kinderen. Dit omvat een nauwe samenwerking met lokale kinderopvangorganisaties om een soepele overgang te faciliteren. We focussen op een gestructureerde aanpak die aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen, zodat zij vol vertrouwen aan hun basisschoolcarrière kunnen beginnen.

Kinderopvang Diensten
Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt De Kievitshoek samen voor het aanbod aan jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Kievitshoek werkt nauw samen met Kinderopvang Kaka. Deze samenwerking is essentieel voor het creëren van een doorlopende leerlijn voor jonge kinderen. Via Kinderopvang Kaka zorgen we voor een goede afstemming van educatieve doelen en activiteiten tussen de kinderopvang en onze school. Bezoek hun website voor meer informatie.

Openbare Basisschool De Kievitshoek werkt nauw samen met Kinderopvang Kaka. Deze samenwerking is essentieel voor het creëren van een doorlopende leerlijn voor jonge kinderen. Via Kinderopvang Kaka zorgen we voor een goede afstemming van educatieve doelen en activiteiten tussen de kinderopvang en onze school. Bezoek hun website voor meer informatie.

Team | Openbare Basisschool De Kievitshoek in Wilhelminaoord | [2025] Schoolregister