
Schoolweging
De schoolweging van De Kievitshoek is 31,61 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,65% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, ook al ligt hij iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95,23%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,43% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Deze prestatie overtreft het regio-gemiddelde (55,36%) aanzienlijk, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies is theoretisch gericht: 66,67% havo en 22,22% havo/vwo-advies, tegenover slechts 11,11% vmbo-b. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 16,45% vmbo-(g)t en 18,61% vwo-advies voorkomt. De volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadvies (vs. 1,01% regio) toont een academische focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Kievitshoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
197.1 | 204.25 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar nemen we vanaf groep 3 toetsen af voor begrijpend lezen, technisch Lezen, rekenen/wiskunde en spelling. Dit doen we met behulp van het Cito-leerlingvolgsysteem. Dit systeem helpt ons om de ontwikkeling van iedere leerling nauwlettend te volgen. Wij analyseren de toetsgegevens zowel op individueel als op groeps- en schoolniveau. De toetsen zijn niet gekoppeld aan een methode maar meten de ontwikkeling van de kinderen op bovengenoemd leergebieden, waarbij vergeleken wordt met de leerresultaten in heel Nederland. De individuele analyse helpt ons in kaart te brengen welke ondersteuning/begeleiding de individuele leerling nodig heeft. Leerkracht en intern begeleider monitoren het proces en stellen tussentijds de aanpak bij waar dit nodig is. Met de groepsanalyse maken we zichtbaar welke aanpak of aanbod de gehele groep of een deel van de groep nodig heeft. Dit geeft handvatten aan de leerkracht voor extra groepsinstructie of extra leerstofaanbod. Leerkracht en Internbegeleider monitoren het proces en stellen tussentijds de aanpak bij waar dit nodig is. Door een schoolanalyse te maken zien we waar schoolbrede aandachtspunten liggen. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot het doen van beleidsaanpassingen of het uitzetten van ontwikkeltrajecten voor de school. De directeur en de intern begeleider initiëren en monitoren dit proces. Naast bovengenoemde toetsen worden er methode-toetsen afgenomen. Hiermee wordt gemeten of de leerstof die in de afgelopen twee-drie weken is aangeboden ook begrepen wordt. Waar dit niet het geval is kan dan extra instructie worden geboden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Een kwart (22,22%) stroomt door boven advies, wat het vertrouwen in het adviesproces onderstreeft. De combinatie van leerlingvolgsysteem en 'plaatsingswijzer' draagt waarschijnlijk bij aan deze nauwkeurige advisering.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. OBS De Kievitshoek is een school waar iedereen welkom is om onderwijs te ontvangen. Daarbij maken we geen onderscheid naar godsdienst of levensovertuiging. Respect voor elkaar staat bij ons voorop. Wij werken aan een goede sfeer door het inzetten en toepassen van de Kanjertrainingslessen. Deze methode gaat uit van vijf basisregels: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee We maken de school tot een veilige ontmoetingsplaats waar (school)plezier zorgt voor optimale leerprestaties. LEES MINDER
zelfvertrouwen
zelfkennis
Vertrouwen in een ander
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Kievitshoek voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Kievitshoek investeert in de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door ze te leren voor zichzelf op te komen, conflicten op te lossen en rekening te houden met elkaar. De school maakt gebruik van de Kanjertraining, waarmee ze uit willen dragen dat elk kind mag zijn wie hij is, met respect voor het welzijn en welbevinden van anderen en de omgeving. Op deze manier ontwikkelen de leerlingen sociale vaardigheden om goed te kunnen functioneren in de samenleving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Kievitshoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Kievitshoek gebruikt Kanvas als registratievorm om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Kievitshoek?
Openbare Basisschool De Kievitshoek maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.