odab Westerschool
Groen Van Prinstererlaan 24
9648 AJ Wildervank

Schoolweging

Schoolweging
30.4
Spreiding
6.25

De schoolweging van Westerschool Wildervank is 30,40 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.08% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (95.71%) ligt. Deze score onderstreept het succes van het intensieve maatwerkonderwijs in de basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53.59% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45.5%. Hoewel dit 3.7 procentpunt lager is dan bij vergelijkbare scholen (57.30%), toont het aan dat de school effectief differentieert binnen een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school kenmerkt zich door een sterke focus op havo-adviezen: 51.85% tegenover 16.07% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (11.11% vs. 18.61% regio), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Het percentage praktijkonderwijs-adviezen (0%) blijft onder het regionaal gemiddelde (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWesterschool WildervankGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op odab Westerschool wordt iedere leerling in zijn/haar schoolloopbaan vanaf groep 1 systematisch gevolgd. Wij maken hierbij gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys (gr 3 t/m 8) en Kleuterplein en Parnassys voor groep 1 en 2. Dit houdt in dat we alle kinderen goed in beeld hebben en zicht hebben en houden op hun ontwikkeling. Wij hanteren methode gebonden toetsen (horen bij de gebruikte methoden) en de methode onafhankelijke toetsen (o.a. Cito). Het gebruik van de methode onafhankelijke toetsen wordt voor lezen en rekenen door de onderwijsinspectie verplicht gesteld. Het gebruik van de toetsen is bedoeld om te beoordelen of de aangeboden leerstof voldoende is verwerkt en wordt beheerst. Tevens kan regelmatig worden nagegaan hoe de resultaten zich verhouden ten opzichte van te verwachten ontwikkelingslijnen en/of landelijke gemiddelden van soortgelijke scholen. De resultaten worden 4x per jaar geëvalueerd en geanalyseerd. Op basis daarvan volgen passende interventies.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 70.27% van de leerlingen op adviesniveau (vs. 62.93% landelijk) toont de school een nauwkeurige advisering. Het lage percentage onderadvisering (10.81% vs. 11.81%) reflecteert de zorgvuldige aanpak via de Plaatsingswijzer. De combinatie van monitoring sinds groep 6 en drie adviesrondes draagt bij aan deze resultaten.

Sociale ontwikkeling

We vinden het zeer belangrijk, dat kinderen zich prettig en veilig voelen op onze school. Dit gevoel van veiligheid en welbevinden van de kinderen en de medewerkers willen we met elkaar zou goed mogelijk garanderen. Veiligheid is namelijk de basis van mensen om goed te functioneren. Veiligheidsbedreigende zaken als pesten, agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie, bedreiging en sociaal wangedrag worden op onze school niet getolereerd. Respect en vertrouwen gelden hierbij als twee belangrijke waarden. In deze vinden we de samenwerking met ouders essentieel. We betrekken ouders actief bij de school, waarbij er op een open wijze met ouders wordt gecommuniceerd. Communiceren gaat voor ons verder dan alleen informeren. LEES MINDER

Respect

Vertrouwen

Samen

Wat is de werkwijze van odab Westerschool voor sociale ontwikkeling?

Odab Westerschool werkt met de KIVA methode. Er is een KIVA-team met leerkrachten en de IB-er. Daarnaast is er een interne en externe vertrouwenspersoon en een klachtenregeling. Er is een breed netwerk aan contacten die vroegtijdig ingeschakeld kunnen worden, indien de veiligheid van alle betrokkenen in het geding komt. Sociaal gedrag wordt op een positieve en actieve wijze gestimuleerd, door middel van de Gouden Weken en de KIVA methode. Er wordt gewerkt volgens protocollen die bijdragen aan een veilig klimaat voor iedereen.

Welke registratievorm(en) gebruikt odab Westerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Odab Westerschool gebruikt KIVA om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt odab Westerschool?

Odab Westerschool gebruikt de KIVA methode voor sociaal-emotioneel leren.