
De resultaten van De Zaaier in Wijngaarden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Zaaier, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van De Zaaier
De schoolweging van De Zaaier Wijngaarden is 30,59 , met een spreiding van 5,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past De Zaaier bij jullie?
Ontdek hoe goed De Zaaier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (95.71%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals beschreven in het zorgplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49.99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, tegen 57.30% bij vergelijkbare scholen. Hoewel onder het vergelijkingsniveau, overstijgt dit wel de signaleringswaarde van 45.5% uit het inspectiekader. De school geeft aan in haar jaarverslag extra aandacht te besteden aan maatwerk voor hoogbegaafden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Zaaier?
Uit de uitstroomdata blijkt een tweedeling: recente schooljaren tonen adviezen variërend van VMBO-T tot VWO. In 2021-2022 ontving 57.1% van de groep 8 leerlingen een VMBO-T of hoger advies. Dit ligt boven het regionaal gemiddelde voor kleine plattelandsscholen, mogelijk door de individuele begeleiding die de school benadrukt in haar profiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2021-2022
Toets | De Zaaier Wijngaarden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tijdens groepsbesprekingen wordt de ontwikkeling van leerlingen besproken door de leerkracht met de intern begeleider. Er worden methodegebonden toetsen afgenomen bij spelling; via Snappet is snel zicht op de resultaten binnen de leerlijnen. Op twee momenten worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen bijv. CITO; de resultaten worden naast de dagelijkse opbrengsten gelegd en eventueel extra uitdaging of herhaling van leerstof aangeboden.
Zitten de oud-leerlingen van De Zaaier in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen onder het oorspronkelijke advies presteert, tegen 11.81% landelijk. Dit contrast met het hoge fundamenteel niveau suggereert mogelijk te optimistische adviezen. De school geeft in haar ondersteuningsprofiel aan dit te monitoren via terugkoppelingstrajecten met het VO.
Sociale ontwikkeling
Indien er aanleiding is vanuit het signaleringsinstrument gaat de leerkracht in gesprek met de leerling en eventueel ouders.
geloof
vertrouwen
samen
Wat is de werkwijze van De Zaaier voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van De Zaaier komen voort uit de visie en missie van de school en sluiten aan bij de culturele context en het dorpskarakter. Binnen het unitonderwijs zijn samenwerken en omgaan met verschillen in niveau en leeftijd belangrijke pijlers.
Welke registratievormen gebruikt De Zaaier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zaaier gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zaaier?
De Zaaier gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' als methode voor sociaal-emotioneel leren.