Basisschool J. Henri Dunant
Tulpstraat 9
4261 CL Wijk

Schoolweging

Schoolweging
31.44
Spreiding
6.65

De schoolweging van J. Henri Dunant is 31,44 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,15% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (95,23%). Dit benadrukt de effectiviteit van het basisonderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,84% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5% (55,36% bij vergelijkbare scholen). Deze prestatie onderstreept het effect van de schoolvisie op ontwikkelingsgericht leren en maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,41% vmbo-(g)t en 17,65% havo-advies (vs. 16,45% en 16,07% bij vergelijkbare scholen). Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan regionaal (1,01%), wat past bij het hoge streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJ. Henri DunantGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen gebruiken we twee belangrijke data. De data die we genereren vanuit de toetsen van ons leerlingvolgsysteem (LVS) IEP. En de data die we genereren vanuit de methodes op de verschillende vakgebieden. Het mag duidelijk zijn dat wij niet toetsen om het toetsen. Wij toetsen om de ontwikkeling in kaart te brengen en tijdig te kunnen interveniëren. Dit maakt dat wij iedere toets vanuit het LVS analyseren voor iedere leerling. Vanuit deze analyse krijgen we zicht welke hiaten er op groep- of leerlingniveau zitten. Deze informatie nemen de leerkrachten mee naar hun lesvoorbereiding. Tijdens het voorbereiden van de lessen kijken de leerkrachten naar het doel van de les. Dit doel koppelen ze aan de eerder gemaakte analyses en aan de real life data die ze genereren vanuit de methode. Hierdoor heeft de leerkracht een duidelijk beeld van het startniveau van de leerlingen bij dat ene doel. Aan de hand van deze niveau's zal de leerkracht keuzes maken voor de inrichting van zijn/ haar les. Naast bovenstaande maken we twee keer per jaar een schoolscan aan de hand van de resultaten van LVS toetsen en sociale opbrengsten vanuit KanVas. Bij deze scan kijken we met het hele team naar kracht- en zorgsignalen binnen de school. Vervolgens diepen we deze uit en onderzoeken we de mogelijke interventies. Dit zijn veelal interventies op groepsniveau. Op het moment dat een interventie bewezen effectief is, wordt deze opgenomen in onze kwaliteitskaart. Hierop staat beschreven op welke manier wij invulling geven aan een bepaald vakgebied.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (31,25% vs. 11,81% landelijk). Desondanks scoort 25% boven advies, mogelijk dankzij intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De school geeft aan dat 65% na drie jaar nog op adviesniveau zit.

Sociale ontwikkeling

We willen de kinderen de tools aanreiken om zich te ontwikkelen tot een sociaal-emotioneel sterk persoon. Tools die als stevige basis dienen voor nu en in de toekomst. Hierbij richten we ons op vijf belangrijke competenties: Besef van zichzelf Zelfbesef verwijst naar de kennis die een kind over zichzelf heeft. De nadruk ligt hierbij veelal op emotie. Een kind met een grote mate van zelfbesef kan lichaam en gevoel aan elkaar koppelen. Zelfmanagement Hiermee bedoelen we het controleren van je gedachten en handelingen. Hierdoor is een kind in staat om weloverwogen keuzes te maken om problemen op een effectieve en doelgerichte het hoofd te bieden. Besef van een ander Hier streven we naar dat kinderen beseffen dat gevoelens, gedachten en het gedrag van de ander kunnen verschillen of overeenkomen met de eigen gevoelens, gedachten en gedrag van het kind zelf. En dat een kind altijd de keuze heeft om zijn/haar gedrag aan te passen aan de ander. Relaties hanteren Hieronder verstaan we de vaardigheid om in verschillende contexten op constructieve en positieve wijze sociaal gedraag uit te kunnen voeren. Hierbij gaat het over relaties aangaan, onderhouden en het voorkomen van uitsluiting en probleemgedrag. Ook het weerstaan van sociale druk en het oplossen van problemen horen hierbij. Keuzes maken Dit wil zeggen dat het kind de kennis, vaardigheden en attitude, die zijn afgeleid van bovenstaande competenties, inzet om in diverse sociale contexten verantwoordelijke keuzes te maken voor zichzelf, de ander en de omgeving. LEES MINDER

Respect

Plezier

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool J. Henri Dunant voor sociale ontwikkeling?

Basisschool J. Henri Dunant gebruikt de Kanjertraining om de sociale ontwikkeling te stimuleren. De kernwaarden veiligheid, vertrouwen en respect staan centraal. De Kanjertraining is een rode draad binnen de school en komt tot uiting in het gebouw, tijdens de lessen en in de omgang tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. Er wordt dezelfde taal gesproken en de kernwaarden worden uitgedragen in de communicatie en houding.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool J. Henri Dunant om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool J. Henri Dunant gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool J. Henri Dunant?

Basisschool J. Henri Dunant gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.