
Schoolweging
Fundamenteel niveau
90.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke ondergrens van 85% maar 3.7% onder het vergelijkingsgemiddelde (93.9%). De school houdt hiermee voldoende basiskwaliteit in stand.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de signaleringswaarde (38.7%). Dit is echter 21.5% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (50.2%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 14.3% praktijkonderwijs/vmbo-b versus 19.1% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel praktijkonderwijs (4.8%) is 4.7x hoger dan bij vergelijkbare scholen (1.0%). Tegelijk zijn combi-adviezen naar havo/vwo (19.0%) boven regionaal gemiddelde (10.3%), wat wijst op maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Brede School Het Anker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 162.36 | 162.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Kinderen worden gevolgd door toetsen. Hiervoor worden zowel de methodegebonden toetsen als Citotoetsen gebruikt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
63.6% zit op advies, 3.4% boven landelijk gemiddelde. Het percentage onder-advies (13.6%) ligt licht hoger dan vergelijkbare scholen (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de relatief lage streefniveauscores.
Sociale ontwikkeling
Uitgangspunt in ons denken en doen is pedagogisch tactvol handelen. Dit tactvol handelen is de toetssteen voor de kwaliteit van de omgang met onze kinderen, ouders en medewerkers. Lukt het om elkaar goed te begrijpen, elkaar goed te ‘verstaan’? Hoe weet je dat? Past je gedrag bij wat er nodig is? Dit is een basishouding van waaruit medewerkers, kinderen en ouders elkaar benaderen. Deze houding en ons handelen is gericht op het tegemoet komen aan de drie psychologische basisbehoeften van ieder mens: Relatie, competentie, autonomie. Autonomie: ruimte en respect voor eigen keuze en inbreng én voor de daarbij horende verantwoordelijkheid. Relatie: mogen zijn wie je bent en gerespecteerd worden zoals je bent zodat je van daaruit hetzelfde kan doen naar anderen toe. Competentie: de zin om te leren en het geloof in het eigen kunnen (wat je laat zien moet je kunnen en wat je kunt moet je laten zien). Twee indicatoren die noodzakelijk zijn om van kwalitatief hoog onderwijs te kunnen spreken, zijn welbevinden en de betrokkenheid van kinderen en medewerkers. Deze twee begrippen geven aan hoe het proces van leren verloopt. LEES MINDER
Atonomie
Relatie
Competentie
Wat is de werkwijze van OBS Het Anker voor sociale ontwikkeling?
OBS Het Anker besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het gedrag van kinderen wordt gezien als een signaal om aan te sluiten bij wat er innerlijk speelt. Pedagogisch Tact is de basis van het handelen. De psychologische basisbehoeften relatie/competentie/autonomie, welbevinden en betrokkenheid zijn leidend. Het team is volop in ontwikkeling op dit gebied. De implementatie van het programma ‘de Vreedzame school’ staat centraal. De 'ankers' van de school vormen de basis voor afspraken, die op groepsniveau worden ingevuld. Er wordt veel gewerkt met coöperatieve werkvormen. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, is er SOVA (sociale vaardigheidstraining), Rots & Water training en 'Sterke meiden'. Een goed pedagogisch klimaat, structuur en voorspelbaarheid zijn belangrijk. Uitgangspunt is pedagogisch tactvol handelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Het Anker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Het Anker gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.