De Horn
Overloop 2
3961 KE Wijk

Schoolweging

Schoolweging
29.28
Spreiding
6.15

De schoolweging van De Horn is 29,28 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke richtlijn van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (95.9%), toont het aan dat de school effectief basisvaardigheden garandeert, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1% maar duidelijk lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 57.8%. Dit reflecteert de uitdagingen binnen de complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school zich richt op maatwerk om talenten optimaal te ontwikkelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op middelbare schoolniveaux: 15.8% havo en 10.5% vwo, tegenover 7.9% voor gecombineerde havo/vwo-adviezen. Praktijkonderwijs komt niet voor, wat lager is dan het regionale gemiddelde (1.01%). De brede adviesverdeling (van vmbo-b tot vwo) sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe HornGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Na de Midden en Eindtoetsen van Cito wordt er een gedegen analyse gemaakt van de behaalde resultaten. Deze rapportage is voor de volgende periode het uitgangspunt van ons handelen. We gebruiken voor de analyse het programma van 'Leeruniek'. We hebben op deze manier één dashboard waarin de leerkrachten altijd en overal inzicht hebben in de ontwikkelingen. Op deze manier houden we grip op onze onderwijskwaliteit.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31.25% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (25.27%). Slechts 12.5% zit onder advies, vrijwel gelijk aan landelijk (11.81%). Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering, mede dankzij gebruik van de ADIT-toets als second opinion.

Sociale ontwikkeling

Onze school wil de leerlingen voorbereiden op een ingewikkelde maatschappij. Het veelvuldig gebruik en misbruik van de smartphone kan heftige gevolgen hebben. Het gebruik van de telefoon is tijdens de schooluren niet toegestaan. De telefoon gaat uit en wordt in een daarvoor bestemde bak gelegd. Het gebruik van sociale media valt buiten onze verantwoording, is de verantwoording van de ouders. Op school hebben we er echter wel last van de gevolgen van het posten van ongepaste. Leerlingen kunnen zich onveilig gaan voelen. Hier besteden we dan ook tijd aan in de lessen 'Mediawijsheid'. Sociale media kunnen zeer negatieve gevolgen hebben voor leerlingen. Wij hechten aan goede omgangsvormen. Het aanleren van fatsoensnormen gebeurt op de eerste plaats thuis. Wie de juiste omgangsvormen beheerst heeft een voorsprong. Wij zijn mede opvoeders en nemen ook op dit gebied onze verantwoording. In de lessen Rots&Water en Kiva wordt expliciet aandacht besteed aan sociale vorming. LEES MINDER

Veiligheid

Sociale omgangsvormen centraal

Rekening houden met elkaar

Wat is de werkwijze van De Horn voor sociale ontwikkeling?

De Horn gebruikt de Rots en Water-methodiek, een sociale competentie training. Deze methode combineert fysiek-emotionele ontwikkeling met verbaal-emotionele ontwikkeling, waardoor kinderen leren door te doen, ervaren, zelfreflectie en gesprekken. Het programma is gericht op de sociale vorming van kinderen, waarbij sterke kinderen leren rekening te houden met anderen en 'waterige' kinderen leren voor zichzelf op te komen. De leerkrachten doen mee met de lessen zodat het programma in het klaslokaal doorwerkt. Het creëert een veilige groep, voorkomt pestgedrag, mobiliseert passieve omstanders en verbetert de relatie tussen leraar en leerling. Meer info: www.samenvanuitjezelf.nl

Welke registratievorm(en) gebruikt De Horn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Horn gebruikt Kiva (groep 3 t/m 8) en Parnassys (groep 1 en 2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Horn?

De Horn gebruikt KiVa en 'Rots en Water' training in alle groepen voor sociaal-emotioneel leren.