Brede school Het Anker
Hordenweg 7
3961 KA Wijk

Schoolweging

Schoolweging
34.65
Spreiding
6.34

De schoolweging van Openbare Basisschool Het Anker is 34,65 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op praktische leerwegen: 20% praktijkonderwijs en 40% vmbo-b (vs 40.63% en 27.69% bij vergelijkbare scholen). Toch blijft 20% vmbo-(g)t advies opvallend, wat wijst op aandacht voor differentiatie binnen een complexe populatie. Het relatief hoge percentage 'onbekend' (10%) vraagt om opheldering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOpenbare Basisschool Het AnkerGemeente AmsterdamNederland
LIB175.52175.23170.16

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kinderen worden gevolgd door toetsen. Hiervoor worden zowel de methodegebonden toetsen als Citotoetsen gebruikt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs 11.81% landelijk), terwijl 14.29% boven het advies presteert. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering zoals beschreven in het protocol, waarbij motivatie en werkhouding zwaar meewegen naast cognitieve resultaten.

Sociale ontwikkeling

Uitgangspunt in ons denken en doen is pedagogisch tactvol handelen. Dit tactvol handelen is de toetssteen voor de kwaliteit van de omgang met onze kinderen, ouders en medewerkers. Lukt het om elkaar goed te begrijpen, elkaar goed te ‘verstaan’? Hoe weet je dat? Past je gedrag bij wat er nodig is? Dit is een basishouding van waaruit medewerkers, kinderen en ouders elkaar benaderen. Deze houding en ons handelen is gericht op het tegemoet komen aan de drie psychologische basisbehoeften van ieder mens: Relatie, competentie, autonomie. Autonomie: ruimte en respect voor eigen keuze en inbreng én voor de daarbij horende verantwoordelijkheid. Relatie: mogen zijn wie je bent en gerespecteerd worden zoals je bent zodat je van daaruit hetzelfde kan doen naar anderen toe. Competentie: de zin om te leren en het geloof in het eigen kunnen (wat je laat zien moet je kunnen en wat je kunt moet je laten zien). Twee indicatoren die noodzakelijk zijn om van kwalitatief hoog onderwijs te kunnen spreken, zijn welbevinden en de betrokkenheid van kinderen en medewerkers. Deze twee begrippen geven aan hoe het proces van leren verloopt. LEES MINDER

Autonomie

Relatie

Competentie

Wat is de werkwijze van Brede school Het Anker voor sociale ontwikkeling?

Brede school Het Anker besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De school hanteert Pedagogisch Tact als basis en focust op de psychologische basisbehoeften relatie, competentie en autonomie. De school implementeert het programma ‘de Vreedzame school’. Er wordt gewerkt met coöperatieve werkvormen. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zijn er SOVA (sociale vaardigheidstraining), de Rots & Water training en Sterke Meiden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Brede school Het Anker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Brede school Het Anker gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Brede school Het Anker?

Brede school Het Anker gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.