Basisschool De Vrijheit
Dorpsduinen 12-14
1949 EG Wijk

Schoolweging

Schoolweging
28.61
Spreiding
5.71

De schoolweging van De Vrijheit is 28,61 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

68,1% van de leerlingen bereikt het streefniveau,显著 hoger dan de verwachte 48,6%. Dit benadrukt de effectiviteit van het 'kansrijk adviseren' waarbij groeimogelijkheden centraal staan, zoals beschreven in het schoolbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

96,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (landelijk: 96,4%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie de basisvaardigheden goed waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn divers met een sterke focus op theoretische leerwegen: 19,0% havo, 14,3% vwo en 9,5% havo/vwo (samen 42,8%). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-b/k-adviezen (23,8% vs. 9,7% landelijk), wat aansluit bij de schoolweging. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VrijheitGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet. Met de toetsen van de methodes kijken we of de leerlingen de stof voldoende beheersen. Daarnaast volgen we de leerlingen door twee keer per jaar de toetsen van het CITO leerlingvolgsysteem af te nemen. Dit zijn methodeonafhankelijke toetsen die ons een beeld geven over de prestaties van de leerlingen. In de groepen 3-8 worden in januari en juni de CITO toetsen voor rekenen en wiskunde, spellen, begrijpend lezen en technisch lezen afgenomen. Daarnaast nemen we de AVI-toetsen af voor lezen. De resultaten van deze toetsen leveren ons veel informatie op. De scores vertellen ons hoe het kind scoort ten opzichte van leeftijdsgenoten en ook in verhouding met de eigen eerdere scores. Van de resultaten wordt op leerling-, groeps- en schoolniveau een analyse gemaakt. Op grond van deze analyses stellen we ons onderwijs bij als dat nodig blijkt te zijn. In de groepsplannen beschrijven we waar in de periode na de CITO nog extra aandacht voor is of welke aanpak voor de groep of voor individuele kinderen nodig is. De sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen volgen we door het afnemen van het leerlingvolgsysteem SCOL. Hiermee meten we de sociale competenties van de leerlingen en bevragen we de leerlingen op hun gevoel voor veiligheid.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 20% scoort boven het advies, wat het vertrouwen in de advisering onderstreept. Deze resultaten sluiten aan bij de schoolvisie om doorlopende ontwikkelingslijnen en monitoring centraal te stellen.

Sociale ontwikkeling

De sociale veiligheid op school is gebaat bij een sfeer waarin saamhorigheid, onderling begrip en verdraagzaamheid centraal staan (en waarin pesten en ander negatief gedrag niet wordt getolereerd). “Wij willen graag dat iedereen op school zich prettig en veilig voelt”! Een sociaal veilige omgeving is een omgeving waarin mensen zich thuis voelen en waarin effectief en plezierig kan worden samengewerkt. Kinderen komen tot ontwikkeling in een omgeving waarin zij zich veilig voelen. In een veilige school vertrouw je elkaar, respecteer je elkaar, heb je positieve verwachtingen van elkaar en werk je samen. Er is duidelijkheid over wat je van elkaar mag verwachten en wat er ook van jou verwacht wordt. In een veilig schoolklimaat bestaan afspraken, regels en grenzen. We spannen ons in om een veilige schoolklimaat te creëren en schoolregels helpen ons daarbij en geven duidelijkheid. De leerkracht is een belangrijke factor bij het stimuleren van de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen en het gedrag van de leerkracht is een doorslaggevende factor bij het creëren van veiligheid voor de kinderen. De wijze waarop een leerkracht gedrag voor leeft en laat zien hoe “we” met elkaar omgaan heeft grote invloed op de groep en de individuele ontwikkeling van kinderen. LEES MINDER

Iedereen voelt zich veilig

Respect en waardering

Positief schoolklimaat

Wat is de werkwijze van Basisschool De Vrijheit voor sociale ontwikkeling?

De schoolafspraken van Basisschool De Vrijheit zijn: We zijn aardig voor elkaar, We zorgen goed voor de spullen van onszelf en van een ander, In de klas en de gang zijn we rustig, buiten kunnen we rennen, We luisteren naar elkaar en laten een ander uitspreken, We werken zachtjes. De school gebruikt Leefstijl om de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Leren over sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in een bepaalde gedragscontext geplaatst en is maatwerk. Sociaal-emotionele ontwikkeling is geïntegreerd in de reguliere vakken. De leerlingen worden gevolgd met het leerlingvolgsysteem SCOL en de veiligheidsbeleving vanaf groep 6 wordt bevraagd. De resultaten worden besproken in de groepsbesprekingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Vrijheit om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Vrijheit gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Vrijheit?

Basisschool De Vrijheit gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.