
Schoolweging
De schoolweging van De Viersprong Wijchen is 28,81 , met een spreiding van 6,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.93% scoort kbs De Viersprong ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 96.37%, wat bevestigt dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden taal en rekenen beheersen. De school toont hiermee sterke onderwijskwaliteit in de kernvakken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 60.53% een hoger percentage streefniveau dan de eigen signaleringswaarde van 48.6%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 60.51%, wat aansluit bij de brede doorstroom naar havo/vwo. De focus op maatwerk en ontwikkelingsgericht leren draagt hier zichtbaar aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 48% havo/vwo-/vwo-advies (20% zuiver vwo) tegenover 16% vmbo-gerichte adviezen. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (29.54% havo/vwo/vwo). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het landelijk gemiddelde (1.01%), passend bij de academische focus. De 28% gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen benadrukken de aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Viersprong Wijchen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten op de methode-gebonden toetsen worden na elke lus van 7 tot 8 weken goed geanalyseerd. We duiden de resultaten en plannen het onderwijs voor de volgende lus van 7 tot 8 weken beredeneerd goed in. De specialisten taal-, rekenen, en seo- zijn als data-analysten beschikbaar om de leerkrachten zo goed als mogelijk te ondersteunen in dit proces. De kwaliteitscoördinator ondersteunt de leerkrachten zo goed als mogelijk door voor de leerlingen waarbij we de zorg hebben opgeschaald. De directeur borgt het onderwijs en geeft leerkrachten inzicht in de kwaliteit van de lessen, zodat de leerkracht de resultaten van de toetsen beter kan duiden. De tussenresulaten van de Cito toetsen analyseren we wederom na elke afname. Op dat moment zijn de kwaliteitscoördinator en directie ook betrokken. Er worden analyses gemaakt en een vergelijking met de methode-gebonden toetsen. Het team kijkt ook samen naar de tussenresultaten, aangezien zij immers schooldoelen hebben gesteld. Wat valt hier op? Hebben we meer ondersteuning nodig? Welke expertise binnen ons team kan ons helpen? Of hebben we meer hulp nodig? Ook ouders en kinderen nemen we op kindniveau mee in dit proces. Tijdens de portfoliogesprekken bespreken we de tussenresultaten en in deze zeer waardevolle driehoekgesprekken denken we op kindniveau weer met de leerling mee. Het is een cyclisch proces, waarin het samenwerken binnen de school als groot goed wordt ervaren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.85% van de leerlingen presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11.81%. De 34.62% die boven advies uitkomt, overtreft de vergelijkingsgroep (25.27%) en weerspiegelt effectieve advisering en nazorg. Deze cijfers ondersteunen de in het schoolplan beschreven 'ontwikkelingsgerichte begeleiding'.
Sociale ontwikkeling
Op De Viersprong wordt dit op zowel persoonlijk niveau (persoonlijke en sociale vaardigheden) als maatschappelijk niveau (democratisch burgerschap) vormgegeven. Hierin staat centraal dat je een kind laat schitteren met zijn eigen talenten, zodat hij of zij van daaruit een positieve bijdrage kan leveren aan de wereld om hem of haar heen. Internationaal burgerschap is op allerlei manieren verweven in het onderwijs van De Noordwijkse Methode. Wij zien onze school als geheel als professionele leergemeenschap. Bij ons op school gaan burgerschap, een fijn voorspelbaar schoolklimaat, een professionele schoolcultuur en ons professionele handelen hand in hand. De methodieken en het aanbod dat wij bieden op sociaal emotioneel gebied gelden voor zowel de leerlingen als de leerkrachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Fides en Regie in de school. We stellen aan onszelf dezelfde verwachtingen als aan de leerlingen. Wij zijn het voorbeeld, de klassen zijn een afspiegeling van ons eigen gedrag. LEES MINDER
(zelf) vertrouwen
weerbaar
Wat is de werkwijze van kbs De Viersprong voor sociale ontwikkeling?
kbs De Viersprong werkt in de lessen Sociaal Emotionele Ontwikkeling met de methodiek van 'Fides'. De sociale opbrengsten worden gemeten door dagelijkse observatie en feedback, wat van kostbare waarde is. Daarnaast worden de sociale opbrengsten gemeten via vragenlijsten voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Tijdens de kindgesprekken worden de sociale vaardigheden besproken en kan de leerling zelf aangeven wat hij graag zou willen leren. De SEO lessen worden gepland via een blokvoorbereiding, waarin de doelen worden opgenomen voor de groep als geheel, maar ook voor kleine groepjes leerlingen of individuele leerlingen. De school streeft naar een zo goed mogelijke afstemming in de aanpak tussen school en thuis.
Welke registratievorm(en) gebruikt kbs De Viersprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
kbs De Viersprong gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling in Beeld en Mijn Kleutergroep.