
De resultaten van De Viersprong in Wijchen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Viersprong, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Viersprong bij jullie?
Ontdek hoe goed De Viersprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Succesvolle Leerlingontwikkeling op De Viersprong
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die landelijk geldt voor alle basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieus Onderwijs voor Maximale Ontwikkeling
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke basisschool individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde om de prestaties van de school op het streefniveau te beoordelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Viersprong?
Bij Basisschool De Viersprong in Wijchen zijn we er trots op dat onze leerlingen uitstromen met een brede variëteit aan talenten en mogelijkheden. Ons doel is om elke leerling te stimuleren het hoogst haalbare niveau te bereiken. De Nationale Cohortonderzoek (NCO) data laat zien dat over een periode van drie schooljaren het percentage leerlingen dat met een eindtoetsscore overeenkomend met het basisschooladvies uitstroomt, vergelijkbaar is met de landelijke referentiewaarde. Dit bevestigt dat onze school consistent presteert in lijn met het landelijk gemiddelde. Onze school adviseert leerlingen dus structureel op een manier die aansluit bij hun potentieel, vergelijkbaar met de landelijke trends. Dit betekent dat we leerlingen uitstekend begeleiden in hun schoolkeuze na de basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Persoonlijke Groei op De Viersprong
Op basisschool De Viersprong stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind, zowel op persoonlijk als op maatschappelijk vlak. We geloven dat elk kind unieke talenten heeft die we helpen ontdekken en ontwikkelen. Vanuit deze talenten kan uw kind een positieve bijdrage leveren aan de omgeving. Internationaal burgerschap is een integraal onderdeel van ons onderwijs, verweven in alle leergebieden. Wij zien onszelf als een lerende gemeenschap waar burgerschap, een prettig en voorspelbaar schoolklimaat, een sterke schoolcultuur en professioneel handelen samenkomen. De methoden die we inzetten voor sociaal-emotionele ontwikkeling, zoals Fides en Regie in de school, passen we ook toe op ons eigen team. Wij zijn het voorbeeld voor de leerlingen, want de klassen weerspiegelen ons eigen gedrag.
Zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen
Weerbaarheid en veerkracht
Hoe bevordert De Viersprong de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling maakt gebruik van de 'Fides' methodiek. We monitoren de sociale vooruitgang dagelijks door observatie en feedback, wat voor ons van grote waarde is. Daarnaast evalueren we deze vooruitgang met behulp van vragenlijsten voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Tijdens individuele gesprekken bespreken we de sociale vaardigheden, waarbij leerlingen ook zelf aangeven wat ze willen leren. Kleine hulpvragen, zoals het maken van afspraken na schooltijd, kunnen voor een kind van grote betekenis zijn. We plannen onze sociaal-emotionele lessen in blokken, waarbij we doelen stellen voor de hele groep, kleinere groepjes of individuele leerlingen. We streven naar een optimale afstemming tussen school en thuis.
Welke registratiemiddelen zet De Viersprong in voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Deze basisschool gebruikt de volgende registratiemiddelen om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen:
- Leerling in Beeld
- Mijn Kleutergroep
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Viersprong?
Basisschool De Viersprong maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Fides
- Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
- Regie in de school, Tom Bennett
Inspectierapport Basisschool De Viersprong: Een Kwaliteitsbeoordeling
Op 25 februari 2016 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan Basisschool De Viersprong. Tijdens dit bezoek is de kwaliteit van ons onderwijs grondig geëvalueerd. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat onze school op alle onderzochte kwaliteitsaspecten een 'voldoende' of zelfs een hogere beoordeling heeft ontvangen. Dit bevestigt de toewijding van ons team aan uitmuntend basisonderwijs. Bijzonder trots zijn we op de beoordeling 'goed' voor de kernonderdelen schoolklimaat, veiligheid, kwaliteitscultuur en de didactische aanpak van ons onderwijsproces. Deze resultaten onderstrepen onze focus op een positieve en veilige leeromgeving. Een veilig en stimulerend schoolklimaat is essentieel voor optimale leerresultaten. Dit geldt niet alleen voor onze leerlingen, maar ook binnen ons professionele team. De hechte teamcultuur draagt bij aan de continue ontwikkeling en verbetering van ons onderwijs. Als gevolg van deze positieve beoordelingen en onze visie op effectief onderwijs, hebben we ervoor gekozen ons onderwijsaanbod te vernieuwen en te baseren op het innovatieve onderwijsconcept van De Noordwijkse Methode. Dit stelt ons in staat om leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomst.