Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw
Vogelzwin 23
1771 JG Wieringerwerf

Schoolweging

Schoolweging
31.6
Spreiding
6.49

De schoolweging van De Zilvermeeuw is 31,60 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,10% scoren leerlingen ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit blijft iets achter bij vergelijkbare scholen (95,23%), maar onderstreept wel degelijke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 56,32% een hoger percentage streefniveau dan de signaleringswaarde van 43,5%, wat aangeeft dat meer leerlingen het ambitieuze niveau bereiken dan verwacht. Dit overtreft zelfs het vergelijkingspercentage van 55,36% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

50% van de leerlingen krijgt havo/vwo-advies – een opvallend hoog percentage vergeleken met regionale normen (10,93%). Daartegenover staat 25% vmbo-(g)t-advies. Praktijkonderwijs blijft met 0% juist achter bij landelijke trends (1,01%), wat past bij het jenaplan-onderwijsconcept gericht op brede ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZilvermeeuwGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerkrachten op de Zilvermeeuw maken gebruik van methodegebonden én methode-onafhankelijke toetsen. Voor de methode-onafhankelijke toetsen maken we gebruik van de toetsen van CITO. Alle methodes waar wij gebruik van maken voldoen aan de kerndoelen. Een aantal keer per jaar bespreken we de resultaten op school- en groepsniveau. Tijdens de leerlingbesprekingen, tussen de leerkracht en interne begeleider, komen de resultaten op leerlingniveau aan bod. De leerkrachten verwerken de resultaten in de didactisch groepsoverzichten en groepsplannen. Zo heeft de leerkracht de ontwikkeling van iedere leerling goed in beeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,43% van de leerlingen presteert onder advies – bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). Mogelijke verklaring is de complexe populatie (schoolweging 31,6). Wel scoort 78,57% op advies, wat aansluit bij de schoolvisie op realistische advisering in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Leerkrachten besteden aandacht aan sociale en maatschappelijke competenties door deze onderwerpen te behandelen tijdens gesprek en spel. Aan de hand van de actualiteit worden maatschappelijke thema's behandeld. Onze kernwaarden dienen als basis hiervoor. Betrokkenheid We hebben aandacht voor elkaar, we zijn nieuwsgierig en betrokken We creeëren een uitdagende leeromgeving, zowel binnen en buiten. Die prikkelt en aanzet tot verwondering We zorgen voor onszelf, elkaar, de groep en de school Persoonlijke ontwikkeling Ieder mens is uniek en mag er zijn We vragen, proberen, maken fouten en beleven successen We ontdekken onze talenten en krijgen de ruimte om deze in te zetten We voelen ons uitgedaagd, zelfverzekerd en veilig Samenwerken en samenzijn We leren van én met elkaar, binnen en buiten de school We gunnen een ander iets, maar komen ook op voor onszelf We werken coöperatief samen in verschillende samenstellingen binnen verschillende werkvormen met succescriteria LEES MINDER

Betrokkenheid

Samenwerken

Ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw voor sociale ontwikkeling?

Op Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw leren we met hoofd, hart en handen. Binnen ons onderwijs onderscheiden we vier basisactiviteiten: gesprek, spel, werk en viering. Deze activiteiten wisselen elkaar af in een ritmisch weekplan. Gesprek: Interactie tussen kinderen is belangrijk. Kinderen leren een verhaal goed op te bouwen, goede vragen te stellen, actief te luisteren, te wachten op hun beurt, kritiek te geven en elkaar beter te begrijpen. Er zijn verschillende soorten kringen, zoals de weekendkring, verslagkring, leeskring, spelkring en filosofiekring. Werk: Onder werk vallen instructiemomenten en blokuren. Tijdens de blokuren werken de kinderen zelfstandig of in groepjes. Ze leren hun werk in te plannen, samen te werken en elkaar te helpen. Spel: Bij spel gaat het om alle activiteiten waarbij kinderen door middel van ‘spel’ aan het leren zijn, zoals gezelschapsspelletjes, drama, gym, rollenspel, buitenspel en fantasiespel. Vieren: De vieringen benadrukken dat kinderen deel uitmaken van een gemeenschap. Ze staan stil bij een bijzonder moment, zoals feesten of individuele overwinningen. Ook verdrietige gebeurtenissen krijgen een plekje. Weekopeningen -en sluitingen bij projecten zijn kenmerkend voor de school; kinderen laten dan aan elkaar zien wat ze gedaan hebben.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Jenaplanschool De Zilvermeeuw gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Cito: Leerling In Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.