Het Galjoen
Kruizemunthof 4
7641 EX Wierden

Schoolweging

Schoolweging
26.5
Spreiding
5.02

De schoolweging van Het Galjoen Wierden is 26,50 , met een spreiding van 5,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,0% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning in taal en rekenen voor alle leerlingen, inclusief zij met een complexere achtergrond.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Galjoen scoort met 63,4% ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde (51,8%) voor het streefniveau. Dit laat zien dat een meerderheid van de leerlingen het hogere referentieniveau voor taal en rekenen behaalt, wat past bij de sterke focus op maatwerk en verdiepend leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke oriëntatie zien op theoretische leerwegen: 26,7% havo en 15,6% vwo-advies (tegenover 16,1% en 18,6% landelijk). Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij de gemiddeld lagere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Galjoen WierdenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.35174.37175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het leerlingvolgsysteem is bedoeld als ondersteuning bij de begeleiding van de leerling gedurende de jaren dat het bij ons op school zit. Wij maken hierbij gebruik van toetsen en observaties. Bij het gebruik van toetsen maken we een onderscheid tussen: Toetsen die bij de methode horen. Deze toetsen worden gebruikt nadat bepaalde leerstof is aangeboden. Methode-onafhankelijke toetsen. Voor de methode-onafhankelijke toetsen gebruiken wij de toetsen van het CITO-leerlingvolgsysteem (LVS). De resultaten worden vergeleken met het niveau van een landelijke (norm)groep. De scores van de kinderen geven aan in welke mate zij datgene wat ze geleerd hebben, beheersen en kunnen toepassen. Na iedere toetsperiode bespreken de intern begeleider en de leerkracht de resultaten van de CITO-toetsen. Aan de hand van een analyse van deze resultaten maakt de leerkracht een groepsoverzicht. Zo komen we voor iedere leerling tot passende ondersteuning en hogere opbrengsten. De scores van de leerlingen van de groepen 3 t/m 8 geven we mee met het rapport. Vanzelfsprekend bespreekt de leerkracht tijdens de rapportgesprekken de scores met de ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,95% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 10,53% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Deze resultaten reflecteren de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Aandacht voor iedere leerling in een veilige omgeving. Dat is wat wij belangrijk vinden bij onze sociale opbrengsten. Vanuit onze 5 kernwaarden werken wij gericht aan de sociale opbrengsten. Daarbij staan de volgende 3 kernwaarden centraal: Respect: Ik ben ik en jij bent jij. Vertrouwen: Ik durf, doe en kan. Samen: We zorgen dat het goed gaat. Om met onze leerlingen aan deze kernwaarden te voldoen, volgen wij de methode 'In je Sas met de Klas'. Dit is een methodiek gericht op positieve groepsvorming, waarbij iedere leerling goed in beeld komt vanuit de sociaal emotionele ontwikkeling. Ook hebben wij de methode Leefstijl, waar we lessen uit geven. Tijdens de eerste weken van het schooljaar staan we met alle leerlingen stil bij de 'Gouden' weken. Deze eerste weken zijn bij uitstek geschikt om een basis neer te zetten voor een goede groepsvorming en een fijne sfeer in de groep. Leerlingen verkennen elkaar, de leerkracht en de regels. LEES MINDER

Respect

Vertrouwen

Samen

Wat is de werkwijze van Het Galjoen voor sociale ontwikkeling?

Het team van Het Galjoen geeft het goede voorbeeld aan de leerlingen in de omgang met elkaar, de ouders en de leerlingen zelf. De leerlingen worden gevolgd door gericht te observeren en dit te registreren in een sociaal-emotioneel volgsysteem. Jaarlijks wordt het welbevinden van de leerlingen in de groepen 6, 7 en 8 gemonitord door middel van een tevredenheidsvragenlijst. Het contact met de ouders is erg belangrijk en komt aan bod tijdens de reguliere oudergesprekken, maar, wanneer nodig, ook tijdens tussentijdse momenten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Het Galjoen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Galjoen gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Galjoen?

Het Galjoen gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl en In Je Sas met de Klas.