
Schoolweging
De schoolweging van De Morgenster Wierden is 27,15 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een complexere spreiding in niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit benadrukt de effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen, ondanks het dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert sterk door naar theoretische leerwegen: 40% havo en 22,2% vwo (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs (2,2%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1,0%), wat past bij de relatief brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Morgenster Wierden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Uitslagen van toetsen gebruiken we om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. Op basis van analyse bepalen we het onderwijsaanbod, plannen en structureren we ons handelen voor de komende periode. Leerkrachten monitoren ook tussentijds of leerlingen op de juiste weg zijn om doelen te behalen. Deze tussenresultaten worden met de kinderen besproken door kinderen tijdens de les bewust te maken van doelen. Door inzicht te geven in behaalde doelen zijn leerlingen mede eigenaar van hun eigen onderwijsproces. In kindgesprekken en tijdens groepsbesprekingen vindt reflectie plaats op de behaalde doelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,6% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge adviezen. Wel scoort 10,8% boven advies, wat aansluit bij het intensieve monitoringstraject dat in het schoolondersteuningsplan wordt beschreven.
Sociale ontwikkeling
Op de Morgenster streven we ernaar dat elk kind mag stralen. Samen met de ouders als deskundigen van hun kind, ontdekken we gaandeweg steeds meer talenten van kinderen. Door het scheppen van een veilige en uitdagende leeromgeving leren kinderen hun talenten te ontwikkelen en hierdoor vormen kinderen een positief zelfbeeld. Als team vinden we het onderling vertrouwen binnen en buiten de groepen heel waardevol. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust, het respectvol met elkaar omgaan, voor veiligheid en een prettig schoolklimaat. We vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders en leerkrachten zich gezien en gewaardeerd voelen. Wij dragen deze visie dan ook uit in alle facetten van ons onderwijs en in de praktijk van alledag. LEES MINDER
vertrouwen
veiligheid
respect
Wat is de werkwijze van De Morgenster voor sociale ontwikkeling?
De Morgenster creëert een veilige en respectvolle omgeving door middel van gedragsregels gebaseerd op de Kanjertraining: vertrouwen, helpen, niet de baas spelen, niet uitlachen en niet zielig doen. Samenwerking, rekening houden met elkaar en sociale redzaamheid staan centraal. De sociale opbrengsten worden gevolgd met het Kanjer Volg en Advies Systeem (Kanvas). Beweeg Wijs zorgt voor een veilig speelklimaat op het plein. De Kanjertraining leert kinderen, leerkrachten en ouders respectvol om te gaan met elkaar en om te gaan met sociaal stressvolle situaties. Het motto is: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker. Daarnaast wordt aandacht besteed aan diversiteit binnen de samenleving. Alle leerkrachten zijn gekwalificeerd Kanjertrainers. Naast de Kanjertraining wordt de psychofysieke training Rots en Water ingezet om leerlingen te trainen in zelfrespect, respect voor anderen en het ontwikkelen van zelfvertrouwen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Morgenster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Morgenster gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Morgenster?
De Morgenster gebruikt de Kanjertraining en Rots en Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.