
Schoolweging
De schoolweging van Theo Thijssen Westknollendam is 29,12 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze sterke basisprestatie onderstreept de effectieve ondersteuning voor leerlingen met verschillende onderwijsbehoeften, passend bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat net onder de inspectienorm van 48,6% ligt. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29,12) maar laat tegelijk ruimte voor verbetering. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%, wat aangeeft dat extra aandacht voor talentontwikkeling nodig is.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een tweedeling: 37,5% havo en 12,5% vwo advies (gezamenlijk 50% theoretische leerweg), tegenover 25% vmbo-(g)t en 25% vmbo-b/k. Dit wijst op bewuste differentiatie, met aandacht voor zowel cognitief talent als praktische vaardigheden. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-advies, terwijl dit regionaal 1,01% voorkomt. De adviezen sluiten aan bij het gemengde karakter van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Theo Thijssen Westknollendam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De M-toets van Leerling in Beeld wordt in februari afgenomen en de E-Toets Leerling in Beeld wordt in Juni afgenomen. Met de school worden de resultaten geanalyseerd middels het plan-do-check-act principe. Vanuit de resultaten worden de individuele leerling resultaten geanalyseerd, hieruit komen op leerlingniveau noodzakelijke doelen. Deze worden altijd besproken met de intern begeleider. Ook op groepsniveau worden de resultaten geanalyseerd. Naast de resultaten worden ook de tussentijdse doelen geëvalueerd. Goede aanpakken worden doorgezet en waar nodig worden nieuwe interventies vastgelegd en uitgevoerd. Deze aanpakken worden via PDCA-cyles weer geëvalueerd en dienen als aanpak voor de volgende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 33,33% boven advisering scoort. Dit sterke resultaat benadrukt de zorgvuldige advisering en mogelijk doorlopende begeleiding. De verhouding tussen op/boven advies (100%) is significant beter dan de regionale norm (88,2%), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept.
Sociale ontwikkeling
De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt een belangrijke basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen binnen combinatiegroepen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: Wij besteden daar aandacht aan door de lessen van KWINK en de visie die daar aan gekoppeld is. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, humor en respect zien. Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels het LVS ‘Scoll’ en ‘Looqin’. LEES MINDER
welbevinden
eigenaarschap
plezier
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Theo Thijssen voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Theo Thijssen hanteert een pestprotocol en de methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De sociale ontwikkeling wordt geobserveerd met Looqin in groep 1 tot en met 8, en met Mijnkleutergroep in groep 1/2.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Theo Thijssen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Theo Thijssen maakt gebruik van LOOQIN en MIJNkleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Theo Thijssen?
Openbare Basisschool Theo Thijssen gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.