Archipelschool De Lichtboei
Koudorpstraat 18
4361 BT Westkapelle

Schoolweging

Schoolweging
28.86
Spreiding
6.66

De schoolweging van De Lichtboei Westkapelle is 28,86 , met een spreiding van 6,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,4% scoren leerlingen ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Hoewel dit 1,4% lager is dan vergelijkbare scholen, toont het een stevige basiskennis. De focus op maatwerk in taalonderwijs draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1% maar onder het landelijk gemiddelde van 57,8%. Dit laat ruimte voor versterking van verdiepend leren, met name bij rekenvaardigheden waar de school 6,7% onder vergelijkbare scholen scoort.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweedeling: 70% havo/vwo-advies in 2021-2022 tegenover 20% vmbo-t. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, wat paste bij de hoge fundamentele scores. Recente doorstroomcijfers bevestigen dit beeld met 60% havo+ in 2022-2023, 12% boven regionaal gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Lichtboei WestkapelleGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de kinderen te kunnen volgen in hun ontwikkeling gebruiken de leerkrachten diverse observatieformulieren en toetsen. We maken hierin onderscheid tussen methodetoetsen (over dat wat in de klas aan bod is geweest) en methode onafhankelijke toetsen (CITO). De resultaten hiervan worden digitaal vastgelegd waardoor er een totaalbeeld van de ontwikkeling ontstaat. Vervolgens worden de resultaten samen met de intern begeleider bekeken en besproken. Deze resultaten zullen hun uitwerking krijgen in de eerstvolgende groepsplannen en wanneer nodig in individuele plannen voor de kinderen. Kinderen, die belemmeringen ondervinden of juist extra uitdaging nodig hebben, worden op deze wijze vroegtijdig gesignaleerd waardoor we snel hulp kunnen bieden. Wij beschikken op school over voldoende remediërende en uitdagende methoden en materialen om, wanneer nodig, direct in te zetten. Als de onderwijsbehoeften van de leerling daartoe aanleiding geven, kan er ook een individueel handelingsplan worden opgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders. Soms is het ook nodig om advies aan deskundigen te vragen. Dit kan betekenen dat het kind extra ondersteuning krijgt binnen of buiten de klas. Het kan ook voorkomen dat het kind met andere materialen in de klas gaat werken of dat de leerstof wordt aangepast aan het niveau van de leerling. In eerste instantie zal deze hulp zoveel mogelijk binnen de klas plaatsvinden. Het kan ook voorkomen dat een kind voor een bepaald vak met een andere klas mee doet. U wordt als ouder, middels extra overlegmomenten met de leerkracht en de intern begeleider, nauw bij dit proces betrokken. Tot slot bespreekt de intern begeleider de resultaten van alle toetsen in alle groepen met de directeur en past indien nodig de plannen voor kwaliteitszorg hierna aan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 20% boven advies scoort. Dit hoge percentage 'op-advies' (80% vs. 62,9% landelijk) reflecteert zorgvuldige advisering, mogelijk mede door het gebruik van het Drempelonderzoek in groep 8 voor vroegtijdige signalering.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid. Onder andere door jaarlijks aan het begin van het jaar te starten met het programma “Goed van Start”. Genegenheid, zelfvertrouwen en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. LEES MINDER

welbevinden

samenwerken

vertrouwen

Wat is de werkwijze van Archipelschool De Lichtboei voor sociale ontwikkeling?

Archipelschool De Lichtboei hecht waarde aan een prettige en veilige sfeer. Er zijn schoolregels opgesteld die zichtbaar zijn in de school. De school werkt vanuit de volgende leefregels: Het is fijn; We horen bij elkaar; We leren samen; We luisteren naar elkaar; Je mag zijn wie je bent; We houden rekening met elkaar; We helpen anderen; We werken hard; We maken fouten; We zijn nieuwsgierig; We voelen ons thuis. Concreet hanteert de school zichtbare schoolregels, een pestprotocol, lessen uit de methode 'Kwink' en 'Goed van Start', observatie en registratie met 'Kindbegrip' en is het een 'Gezonde School' op het gebied van Sociaal Welbevinden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool De Lichtboei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Archipelschool De Lichtboei gebruikt de Vensters tevredenheidsvragenlijst en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool De Lichtboei?

Archipelschool De Lichtboei gebruikt de methodes 'Goed van Start' en 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.