CBS Het Baken in Westerlee

De resultaten van CBS Het Baken in Westerlee

Current section: resultaten
2e Garstelaan 17 A
9678 Westerlee

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Het Baken, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past CBS Het Baken bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS Het Baken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op CBS Het Baken

Het fundamenteel niveau vormt de cruciale basis voor taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we deze vaardigheden met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een consistente maatstaf voor alle basisscholen in Nederland, inclusief CBS Het Baken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ontwikkeling en Ambitie op CBS Het Baken

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieus leerdoel dat verder gaat dan het fundamenteel niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere prestatieniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen van CBS Het Baken het streefniveau naar verwachting moeten halen, wat bijdraagt aan onze voortdurende kwaliteitsverbetering.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Het Baken?

CBS Het Baken hecht veel waarde aan het nauwkeurig volgen en vergelijken van de leerprestaties van onze leerlingen. Om dit te realiseren, maken we gebruik van onafhankelijke Cito-toetsen. Deze toetsen bieden een gedetailleerd inzicht in de kennis, het begrip en de vaardigheden van onze leerlingen op het gebied van rekenen, taal, lezen en studievaardigheden. Door deze gestandaardiseerde metingen krijgen we een helder beeld van de individuele ontwikkeling van elke leerling. De resultaten stellen leerkrachten in staat om hun onderwijs effectief af te stemmen op de specifieke behoeften van elke leerling. Dit bevordert het stellen van haalbare doelen, het evalueren van de voortgang en het creëren van transparantie voor zowel leerlingen als ouders. Naast methodegebonden toetsen en de dagelijkse observaties van leerkrachten, vormen de Cito-toetsresultaten een cruciale factor in het bepalen van het optimale uitstroomniveau voor elke leerling. Vanaf groep 6 hanteren wij De Plaatsingswijzer als leidraad voor een gefundeerd schooladvies. Een eerste advies voor het voortgezet onderwijs wordt gegeven aan het einde van groep 7. Halverwege groep 8 ontvangen de leerlingen het voorlopige schooladvies, gebaseerd op de resultaten van De Plaatsingswijzer. De doorstroomtoets in februari dient als een laatste, aanvullende evaluatie. Tenzij er zwaarwegende, goed onderbouwde bezwaren zijn vanuit school of ouders, zal een tegenvallende score op de doorstroomtoets niet leiden tot een lager schooladvies. Indien de doorstroomtoets uitstekend is gemaakt en het advies hoger uitvalt dan het voorlopige advies, kan dit in overleg met ouders naar boven worden bijgesteld. Het schooladvies, gebaseerd op de gehele ontwikkeling, blijft leidend en bindend.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op CBS Het Baken: Kinderen Leren Koers Varen

Bij CBS Het Baken in Westerlee stimuleren we kinderen om zelfstandig hun eigen pad te ontdekken en te volgen. Een veilige leeromgeving is essentieel voor groei en ontwikkeling, daarom hechten we veel waarde aan een positief pedagogisch klimaat. Wij bieden persoonlijke aandacht aan elk kind en onderhouden nauw contact met ouders over het welzijn en de voortgang van hun kind. Dagelijks begroeten we de leerlingen en voeren we gesprekken om hun welbevinden te waarborgen. Onze aanwezigheid op het schoolplein en proactieve vragen stellen, zorgen ervoor dat we signaleren en ondersteunen waar nodig. Deze focus op onderlinge verbondenheid en maatschappelijke betrokkenheid vormt de basis voor onze burgerschapsvorming. Door aandacht te hebben voor elkaar en de wereld om ons heen, vergroten we de kennis van onze leerlingen over de samenleving en hun plaats daarin.

Persoonlijke aandacht voor elk kind

Sterke betrokkenheid bij ouders

Focus op positieve onderlinge relaties

Hoe bevordert CBS Het Baken de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is verankerd in onze schoolvisie, het schoolplan en de schoolgids. We gebruiken de sociaal-emotionele leer methode 'Kwink' in alle groepen, met visuele ondersteuning in elk klaslokaal en regelmatige verwijzingen naar de lesinhoud. Voor een gestructureerde observatie en registratie van de sociaal-emotionele ontwikkeling zetten we de CITO-vragenlijsten 'Leerling in Beeld' in. Dit systeem biedt zowel leerling- als leerkrachtvragenlijsten, waardoor leerkrachten een helder overzicht krijgen en effectieve ondersteuning kunnen bieden. Daarnaast besteden we actief aandacht aan burgerschapsvorming om kinderen kennis te laten maken met de maatschappij en hen positief te laten deelnemen. Hiervoor volgen we de leerlijn burgerschapsvorming van Methode Kwink. Groepen 5 tot en met 8 werken aanvullend met de methode 'Code D' en bespreken we de actualiteit om de wereldervaring te vergroten.

Welke methoden en registratiesystemen gebruikt CBS Het Baken voor sociale opbrengsten?

CBS Het Baken monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van de volgende effectieve registratie- en leermethoden: Registratiesystemen: * Leerling in Beeld: Gericht op het sociaal-emotioneel functioneren. * Kleuter in Beeld: Specifiek voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Leermethoden voor sociaal-emotioneel leren: * Kwink: Een uitgebreide methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. * Goed gedrag: Een aanvullende methode ter bevordering van positief gedrag.

Welke leermethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op CBS Het Baken?

Op CBS Het Baken maken we gebruik van de volgende erkende leermethoden om het sociaal-emotioneel leren te bevorderen: * Kwink: Deze methode wordt breed ingezet om kinderen te helpen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. * Goed gedrag: Deze methode ondersteunt de ontwikkeling van positieve gedragingen en sociale vaardigheden.

Inspectierapport CBS Het Baken: Inzicht in Onderwijskwaliteit

CBS Het Baken in Westerlee, met 90 leerlingen, is een school die zich inzet voor hoogwaardig basisonderwijs. De onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal. Wij streven naar een stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Op deze pagina vindt u informatie over de bevindingen van de onderwijsinspectie, zodat u een compleet beeld krijgt van onze schoolprestaties en de zorg die wij besteden aan kwaliteitsverbetering.

Resultaten | CBS Het Baken in Westerlee | [2025] Schoolregister