CBS Het Baken
2e Garstelaan 17 A
9678 RW Westerlee

Schoolweging

Schoolweging
30.64
Spreiding
5.78

De schoolweging van Het Baken Westerlee is 30,64 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de inspectienorm van 85% ligt. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, zelfs in een context met een hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,7% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: landelijk scoort 57,3% van de leerlingen op dit niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 33,3% vmbo-(g)t en 33,3% havo. Opvallend is het lage percentage vwo-adviezen (11,1% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt niet voor, wat afwijkt van het landelijk beeld (1,01%). Dit past bij de beschreven focus op ‘doorgaande ontwikkelingslijnen’ en de Plaatsingswijzer-methodiek.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Baken WesterleeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentoetsen worden gebruikt om: ons onderwijs te evalueren de onderwijsbehoeften van de leerlingen te bepalen Na elke toets periode (januari en juni) worden groepsplannen geëvalueerd en besproken met de intern begeleider. Hierna worden nieuwe plannen voor de leerlingen opgesteld voor de volgende periode. We kijken dan naar wat de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Er is een significant hoger percentage leerlingen dat onder advies presteert (50% vs. 11,8% landelijk). Dit roept vragen op over de aansluiting tussen advies en vervolgonderwijs. Mogelijk speelt de hoge schoolweging hierbij een rol. De 10% die boven advies scoort, ligt juist onder het gemiddelde (25,3%), wat nadere analyse vereist.

Sociale ontwikkeling

Op Het Baken leren we kinderen hun eigen koers te varen. Om tot leren te komen en te kunnen groeien is het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Het pedagogische klimaat is voor ons belangrijk. Wij hebben daarom veel aandacht voor de kinderen en hun ouders. Dit doen we door de kinderen te begroeten en gesprekken met hen te voeren. Ook hebben we regelmatig contact met ouders over het welbevinden en de ontwikkeling van hun kind. Wij zijn zichtbaar op het plein en stellen vragen aan kinderen over hun welbevinden op school. Deze kernwaarden sluiten niet alleen aan bij onze visie op sociale ontwikkeling, zij vormen ook het uitgangspunt voor burgerschapsvorming bij ons op school. Aandacht hebben voor elkaar en de wereld om ons heen betekent ook kennis opdoen over de maatschappij. LEES MINDER

Aandacht voor het kind

Aandacht voor de ouders

Aandacht voor elkaar

Wat is de werkwijze van CBS Het Baken voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van CBS Het Baken zijn beschreven in de schoolvisie, het schoolplan en de schoolgids. De methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in alle groepen gebruikt. De vragenlijsten van CITO Leerling in Beeld worden gebruikt voor registratie en observatie van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Burgerschapsvorming krijgt aandacht door de leerlijn burgerschapsvorming van de Methode Kwink. Groepen 5 t/m 8 gebruiken de methode Code D en volgen de actualiteit.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Het Baken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Het Baken gebruikt Leerling in Beeld voor sociaal-emotioneel functioneren en Kleuter in Beeld voor sociaal-emotionele ontwikkeling bij kleuters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Het Baken?

CBS Het Baken gebruikt Kwink en principes van Goed Gedrag voor sociaal-emotioneel leren.