Kindcentrum De Wegwijzer
Homaat 2
9431 MK Westerbork

Schoolweging

Schoolweging
26.23
Spreiding
5.72

De schoolweging van De Wegwijzer Westerbork is 26,23 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,72% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is vrijwel gelijk aan het vergelijkingspercentage (96,71%) en benadrukt de consistente basiskwaliteit. De school slaagt erin om vrijwel alle leerlingen, ongeacht achtergrond, de vereiste taal- en rekenvaardigheden bij te brengen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,19% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (63,35%), toont het aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,23) meer dan de helft van de leerlingen naar hogere doelen begeleidt. De focus op differentiatie in het schoolondersteuningsprofiel draagt hier mogelijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28% havo en 32% vwo, samen 60% hogere adviezen. Dit is significant boven de regionale vergelijking (havo 16,07%, vwo 18,61%). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijs (vergeleken met 1,01% regionaal) niet direct zichtbaar, maar valt 4% onder ‘onbekend’ – mogelijk een aandachtspunt. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief lage schoolweging en beperkte spreiding (5,72).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wegwijzer WesterborkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de voortgang van onze leerlingen te volgens maken wij gebruik van leerlingvolgsystemen, methodetoetsen. maar bovenal gebruiken we onze eigen kennis en kunde tijdens observaties, kindgesprekken en het geven van lessen en extra ondersteuning. Voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar maken we gebruik van het Digikeuzebord, wat aansluit bij ons kleuteronderwijs en voortgezet wordt als een kind naar de basisschool gaat. Dit wordt met ouders besproken. In de groepen 1 en 2 volgen wij de ontwikkeling door observaties en hanteren we het Digibeuzebord om de ontwikkeling te volgen en het onderwijs af te stemmen. Voor kinderen van groep 3 t/m 8 volgen wij de leerresultaten iedere dag in het gemaakte werk, om de zoveel weken met toetsen van de methode en twee keer per jaar met een aantal landelijke toetsen. Dit doen we middels de IEP-toetsen voor rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging en voor lezen de Cito AVI/DMT toetsen. In groep 8 nemen wij in februari de doorstroomtoets af.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

45% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering. Echter, 20% zit onder advies – hoger dan de landelijke 11,81% – wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. De school geeft aan in het schoolplan extra te investeren in doorstroommonitoring om dit percentage te verlagen.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat de kinderen in ons kindcentrum zich veilig en prettig voelen. Om dat te kunnen bewerkstelligen, moeten we allemaal ons steentje daaraan bijdragen. We vragen van de leerlingen dan ook betrokkenheid, een respectvolle houding naar een ander en te zorgen voor een veilige omgeving, Een omgeving waar je mag zijn wie je bent, waar wij niemand buitensluiten en kijken naar de positieve kanten van kinderen. Wanneer een kind lekker in zijn vel zit, plezier heeft en zich goed voelt kan een kind optimaal leren en ontwikkelen. Daarom staan wij iedere dag met plezier, liefde en passie les te geven aan uw kind(eren). LEES MINDER

Betrokkenheid

Respectvol zijn naar elkaar

Veilige omgeving

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Kindcentrum De Wegwijzer zijn gebaseerd op christelijke normen en waarden, zoals respect, rechtvaardigheid en zorg voor elkaar. De school maakt gebruik van Positiv Behaviour Support (PBS), een methode die gedragsregels op een positieve manier aanleert door gewenst gedrag te benadrukken en te belonen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Wegwijzer is op zoek naar een nieuwe observatielijst die beter aansluit bij de school, ter vervanging van de SDQ.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Wegwijzer?

Kindcentrum De Wegwijzer maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.