Openbare Basisschool Leemvoortschool
Steuterweg 2
7054 CJ Westendorp

Schoolweging

Schoolweging
30.26
Spreiding
5.12

De schoolweging van Leemvoortschool is 30,26 , met een spreiding van 5,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, significant boven de landelijke gemiddelden (95,2%) en inspectienormen (85%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een fluctuerend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5%. Dit benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,26).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een opvallende focus: 60% vmbo-k (vs. 9,2% bij vergelijkbare scholen), terwijl havo/vwo-advies (40%) dicht bij de regio (≈38%) ligt. De school benadrukt zelf dat de kleine groepen statistische betrouwbaarheid beperken. Toch valt de lage uitstroom naar theoretische leerwegen op, mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsLeemvoortschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onderwijsplannen groep 1 en 2 In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met thema’s. De doelen voor taal, rekenen, spel en motoriek worden hierin meegenomen. Hiervoor worden de leerlijnen voor het jonge kind in Parnassys gebruikt. Deze leerlijnen zijn voor het volgen, plannen en evalueren van de ontwikkeling voor het onderwijs aan het jonge kind. Door deze leerlijnen te gebruiken kunnen we de brede ontwikkeling van leerlingen volgen en direct het onderwijsaanbod plannen. Dit wordt aangevuld met het onderwijsplan voor taal, rekenen en spel/motoriek. Na ieder thema worden de leerlijnen in Parnassys geëvalueerd voor de leerlingen. Onderwijsplannen groep 3 t/m 8 Een keer per jaar (zie planning 1-zorgroute) wordt het onderwijsplan voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen, taal/woordenschat teambreed vastgesteld. De onderwijsplannen worden in een vast format gemaakt. Voor het clusteren van leerlingen in de groepsoverzichten gebruiken we de analyses uit de methodetoetsen, observaties en gegevens uit de LOVS toetsen. De richtlijn is: De indeling van de groepen is niet alleen afhankelijk van de LOVS scores, maar ook methodetoetsen, observaties, onderwijsbehoeften en werkhouding spelen een rol. Doordat er kleine groepen zijn van kinderen in een leerjaar wordt het onderwijs individueel afgestemd. Tijdens de groepsbespreking wordt het groepsoverzicht besproken. Deze is gekoppeld aan het onderwijsplan. Hierin wordt opgenomen welke specifieke interventies gaan plaats vinden en voor welke leerlingen. In het onderwijsplan staat standaard beschreven wat er voor de plusgroep en hulpgroep naast het reguliere programma aangeboden wordt. Het analyseren en evalueren van de opbrengsten wordt ook in het onderwijsplan opgenomen. In januari en juni worden de hulpgroep en de plusgroep individueel per leerling geëvalueerd. In de evaluatie wordt het volgende opgenomen: Leerdoelbeheersing (met een + of -) Vaardigheidsgroei (met een + of -) Foutenanalyse (waar mogelijk) Betrokkenheid en werkhouding en vervolgacties In november en april vindt een tussenevaluatie plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen recente data beschikbaar, maar historische uitstroomgegevens (2011-2022) laten zien dat 48% van de leerlingen uiteindelijk boven hun oorspronkelijke advies presteert. Dit suggereert een voorzichtige advisering, passend bij de bredere onderwijsbegeleidingsbehoefte van de populatie.

Sociale ontwikkeling

"De opbrengst, dat ben ik" Het daltononderwijs geeft inhoud aan een brede vorming waarbij intellectuele- en creatieve groei in evenwicht zijn met sociale en persoonlijke groei. Een leerling wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Het daltononderwijs biedt daartoe een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen zonder vrees met een kritische en democratische grondhouding. Het daltononderwijs wil een wezenlijke bijdrage leveren aan haar leerlingen om hen in staat te stellen te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelf-verantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven. Dat zie je aan leerlingen die; zichzelf zijn weten wat ze willen zich vrij en verantwoordelijk voelen rekening houden met anderen doel- en taakgericht werken nieuwsgierig en onderzoekend zijn eigen talenten ontwikkelen. LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Zelfredzaamheid &zelfstandig

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Leemvoortschool voor sociale ontwikkeling?

De gedragsverwachtingen binnen Openbare Basisschool Leemvoortschool zijn geformuleerd vanuit de Dalton kernwaarden. Deze verwachtingen zijn positief geformuleerd en worden geoefend met de leerlingen. Daarnaast wordt gewerkt met de sociaal-emotionele methode KWINK, een online methode inclusief burgerschap en mediawijsheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Leemvoortschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Leemvoortschool gebruikt Zien en Succes!Spiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Leemvoortschool?

Openbare Basisschool Leemvoortschool gebruikt SOEMO-kaarten en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.