Rooms Katholieke Basisschool De Kreeke
Singel 43
4554 CP Westdorpe

Schoolweging

Schoolweging
30.46
Spreiding
6.54

De schoolweging van De Kreeke is 30,46 , met een spreiding van 6,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 3,4% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95,7%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 61,3% tegen een signaleringswaarde van 45,5%, wat een significante overperformance laat zien. Dit is 4% boven het vergelijkingsgemiddelde (57,3%) en benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor met name de hogere presteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een theoretische focus: 30% havo, 20% havo/vwo en 20% vwo (totaal 70% theoretische leerwegen). Dit is boven het regionale gemiddelde (56,4% theoretisch). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1,01% in de vergelijkingsgroep. De school lijkt hiermee in te zetten op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KreekeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden bij De Kreeke gemeten door gebruik te maken van een apart leerlingvolgsysteem. Hiervoor gebruiken wij IEP. Op deze manier krijgen wij een goed zicht op de ontwikkelingen van de kinderen. In maanden januari/februari en mei/juni worden deze toetsen afgenomen, waarna leerkrachten deze gegevens analyseren. Vervolgens worden deze analyses samen met Intern Begeleider en directeur besproken. Per kind, per groep en als school zal er dan worden gekeken welke vervolgacties er nodig zijn om ontwikkelingen te bevorderen. In het groepsoverleg, dat jaarlijks vijf keer wordt gehouden, wordt er vervolgens gemonitord of de vervolgacties positief van werking zijn. Daarnaast wordt er bijgesteld, aangepast, gewijzigd of geborgd. Op deze manier zijn onze leerlingen goed in beeld. In heel dit proces worden vervolgens ook ouders meegenomen en gaan we tijdens ontwikkelgesprekken de groei van de leerlingen bespreken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,3% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%) ligt. Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,46). Tegelijkertijd scoort 18,2% boven advies, wat aansluit bij de hoge streefniveaus. De school benoemt in haar profiel extra aandacht voor maatwerk bij doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Basisschool De Kreeke: Veiligheid, Doorgaande Ontwikkeling, Verbinding, Toegankelijk, Afstemming De Kreeke is een school die niet gericht is op de gemiddelde leerling. Ieder kind krijgt de kans zich te ontplooien naar eigen aanleg en mogelijkheden. Onze school richt zich op de ontwikkeling van het kind in zijn totaliteit. De school richt zich niet alleen op leerprestaties; er moet een evenwicht zijn tussen de leerprestaties, emotionele, creatieve, sociale en motorische ontwikkeling van het kind. Onze school is een school waar kinderen zich thuis kunnen voelen, waar ze een geborgen plaats vinden en waar ze hun leerprestaties kunnen optimaliseren. Potentieel leervermogen bepaalt voor een groot deel de leerresultaten. Een school is wat leerresultaten betreft van meer afhankelijk dan alleen goed onderwijs. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen vinden wij minstens zo belangrijk. Om dit goed in beeld te krijgen, maken wij gebruik van IEP. Dit is een leerlingsvolgsysteem waarin leerlingen(groep 5 t/m 8) en leerkrachten(groep 3 t/m 8) middels een vragenlijst aangeven hoe ze tegen bepaalde zaken aankijken. Dagelijks maken we gebruik van de methode Kwink om op informele manier over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te praten. Leerlingen uit groep 7/8 vullen 1 x per jaar PO Vensters in. LEES MINDER

Verbinding

Veiligheid

Toegankelijk

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Kreeke voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Kreeke gebruikt IEP om de sociale- en emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. Leerkrachten voeren kindgesprekken aan de hand van dit systeem om te kijken hoe het gaat. Met de methode Kwink worden groepsgesprekken gepland met een bepaald onderwerp dat centraal staat.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Kreeke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Kreeke gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien