Rooms Katholieke Basisschool Sint Medardus
Het Schoor 1 A
6019 EC Wessem

Schoolweging

Schoolweging
29.29
Spreiding
5.24

De schoolweging van Sint Medardus is 29,29 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, zelfs met dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school, ondanks de complexe populatie (schoolweging 29,29), hogere ambities waarmaakt dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op vmbo-niveaus: 75% vmbo-advies (k, gt, of gt/havo-combinatie). Havo (12,5%) en vwo (12,5%) blijven onder regionale gemiddelden. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegenover 1,01% in de regio. Dit past bij de relatief hoge streefniveauscore.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint MedardusGemeente AmsterdamNederland
LIB176.41175.23175

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We vinden dat de leerlingen de mogelijkheden waarover zij beschikken zo volledig mogelijk moeten benutten. Met andere woorden: “Eruit halen wat er in zit”. De ontwikkeling van ieder individueel kind wordt nauwgezet gevolgd. Dit realiseren we via een systeem van observeren, signaleren, analyseren, voorbereiden en uitvoeren van oplossingen. Dit belangrijke proces controleren we door middel van methodegebonden toetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'. In groep 8 de 'Doorstroomtoets'. Toetsresultaten verschillen van jaar tot jaar, afhankelijk van de mogelijkheden van de leerlingen. De gegevens van de toetsen van de groepen, de zogenoemde tussenopbrengsten, leiden eveneens tot het maken van nieuw beleid. De ouders ontvangen informatie over de toetsresultaten en de daaruit voortvloeiende activiteiten. De uitkomsten hiervan gebruiken we bij de verdere ontwikkeling van de school. Voor de ontwikkeling van de school gebruiken we instrumenten voor kwaliteitszorg, tevredenheidsonderzoek en het inspectierapport. Zo blijven we steeds bezig met de vernieuwing van het onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 88,89% zit op adviesniveau en 11,11% erboven. Dit consistent hoge niveau sluit aan bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Waarden en normen spelen een belangrijke rol binnen de school. Zowel als leidraad voor ons eigen gedrag als voor datgene dat we de kinderen leren. Vanuit de waarden formuleren we in het team, maar ook samen met kinderen en ouders, concrete normen: afspraken voor gedrag waar ieder zich aan houdt en waar we elkaar ook op aanspreken. Centraal daarbij staan voor ons een goed pedagogisch klimaat en het eigen voorbeeldgedrag. Goede relaties en contacten met de omgeving van het kind vinden we erg belangrijk. De driehoek kind-ouders-school staat centraal. Met ouders streven we naar tweezijdige communicatie: ouders niet alleen informeren óver hun kind maar vooral ook naar wat zij vinden hoe het gaat met hun kind. LEES MINDER

Samenwerking

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Sint Medardus voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van het schooljaar stellen de kinderen samen met de leerkracht klassenregels op. De 'gouden weken' worden gebruikt om de interactie tussen leerkrachten en kinderen te verbeteren en een fijne sfeer te creeren. De gouden weken worden herhaald na de kerst- en meivakantie. De school werkt met de methode 'De Vreedzame School' en streeft naar een cultuur waarin leerlingen, personeel en ouders zich betrokken voelen. Een goed contact met de ouders is belangrijk.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Medardus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Sint Medardus gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Medardus?

Rooms Katholieke Basisschool Sint Medardus gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school en Preventieve Buddy Methodiek.