Basisschool St Werenfridus
Dorpsstraat 75
1693 AC Wervershoof

Schoolweging

Schoolweging
30.08
Spreiding
5.16

De schoolweging van St. Werenfridus is 30,08 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.43% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De intensieve begeleiding via DIA-overzichten en OBD-samenwerking lijkt hieraan bij te dragen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 52.38% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert de school ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van de gerichte groepsplannen en executieve functie-ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding: 23.8% vmbo-(g)t/havo en 14.3% havo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k/-(g)t-adviezen (19.05% vs. 5.64% regio), passend bij de complexere leerlingenpopulatie. Het vwo-percentage (9.52%) blijft wel achter bij het landelijk gemiddelde (18.61%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. WerenfridusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de kinderen binnen de school De leerlingen van groep 1 en 2 worden dagelijks gevolgd en geobserveerd door de leerkrachten. De leerkrachten maken gebruik van een kleuter observatiesysteem, dit is een systeem waarbij de observaties worden genoteerd en de ontwikkeling van elke leerling kan worden gevolgd. De leerkracht kan zo goed zien hoe het kind zich ontwikkelt op diverse onderdelen. Gaat deze ontwikkeling sneller of langzamer dan gemiddeld, dan zal de leerkracht, wanneer dit nodig is, het kind van een passend aanbod voorzien en dit met ouders delen. We nemen geen toetsen af in groep 1 en 2. De leerlingen van groep 2 die naar groep 3 gaan krijgen voor de zomervakantie een rapport mee. De vorderingen van leerlingen vanaf groep 3 worden op onderstaande manieren gevolgd, door het jaar heen, met methode gebonden toetsen; met de ‘methode-onafhankelijke toetsen’, bijvoorbeeld de DIA-toetsen voor spelling, begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen en woordenschat. Op het gebied van sociaal-emotioneel welbevinden (groep 1 tm 8) werken wij met het observatiesysteem Kindbegrip, Vensters leerlingenquête en observaties. Deze tussenresultaten worden verwerkt in groepsplannen om het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerling De toetsgegevens van de DIA-toetsen worden centraal bewaard in een digitaal systeem. De resultaten worden zowel individueel als op groepsniveau genoteerd. Op deze wijze wordt er gewerkt aan een LeerlingVolgSysteem(LVS). In februari en juni worden de DIA-resultaten van het kind bij het verslag meegegeven. Ouders kunnen dan aflezen hoe het kind scoort t.o.v. het landelijk gemiddelde. Wij gebruiken de uitslagen om op school,-en groepsniveau en individueel niveau te evalueren en eventueel ons aanbod en manier van werken aan te passen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11.81%). De 25% die boven advies presteert, onderstreept echter de kwaliteit van de kansrijke advisering. Dit sluit aan bij de beschreven NIO-toetsafname en ontwikkelingsgerichte aanpak.

Sociale ontwikkeling

Hoe gaan we om met meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die ‘anders’ zijn dan wij? We voeden onze leerlingen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen. Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd is onze samenleving gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam om kunnen gaan met verschillen en conflicten. En dat geldt ook voor de school: ook de school is gebaat is bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke leerlingen. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee leerlingen en leerkrachten naar school gaan, maar zorgt ook voor een positief werkklimaat en daarmee voor een goed rendement. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool St Werenfridus voor sociale ontwikkeling?

Basisschool St Werenfridus maakt gebruik van de methode Kwink, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en school worden gezien als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen. Groepsvorming is belangrijk bij de start van het schooljaar, waarbij regels en afspraken worden gemaakt om pesten te reduceren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St Werenfridus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool St Werenfridus gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St Werenfridus?

Basisschool St Werenfridus gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten en Kwink.