Basisschool Gerardus Majella in Wervershoof

Het team van Basisschool Gerardus Majella in Wervershoof

Current section: team
Sportlaan 12
1693 Wervershoof

Zie hier hoe het team van Basisschool Gerardus Majella is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Gerardus Majella. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Gerardus Majella bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Gerardus Majella bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Gerardus Majella zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Gerardus Majella. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Gerardus Majella werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (12.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Gerardus Majella gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Gerardus Majella: Een Vraag en Antwoord

Ontdek hoe Basisschool Gerardus Majella de continuïteit van het onderwijs waarborgt. Bij onvoorziene afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten, zoals bij ziekte of noodzakelijk verlof, zetten wij ons in voor een passende oplossing. Wij werken met een eigen invalpool, samengesteld uit toegewijde medewerkers van SKO West-Friesland, om de kwaliteit van het onderwijs te handhaven. Onze prioriteit ligt bij het intern oplossen van de vervanging, bijvoorbeeld door flexibele inzet van part-time leerkrachten. Indien dit niet volstaat, maken we gebruik van onze specifieke invalpool. Daarnaast verrijken we ons onderwijsaanbod door een succesvolle samenwerking met Lukida. Zij brengen freelance vakspecialisten in, die kinderen inspireren met diverse disciplines zoals muziek, dans en drama, resulterend in unieke themadagen. In uitzonderlijke situaties waarin geen directe vervanging mogelijk is, informeren wij u direct. We begrijpen dat dit impact heeft op uw dagelijkse planning en werkzaamheden. Daarom moedigen we ouderlijke samenwerking aan voor kinderopvang. Lukt dit niet, dan worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen om het leerproces te minimaliseren. Indien groepen langdurig geen fysiek onderwijs op school kunnen ontvangen, onderzoeken we gezamenlijk hoe thuisonderwijs op een effectieve manier kan worden ingericht. Dit is enkel een laatste redmiddel om de educatieve voortgang te garanderen. LEES MINDER: Meer Informatie over Ons Onderwijsbeleid

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij hebben 5 groepen, waarbij twee leerjaren zijn samengevoegd tot één groep en komend jaar start er 1 enkele jaargroep. Dat geeft de volgende indeling: groep 1/2, groep 2/3, groep 4, groep 5/6 en groep 7/8. Na februari start er een tweede kleutergroep, waardoor de kinderen opnieuw ingedeeld worden.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Gerardus Majella: Een Overzicht

3

Taal, Rekenen en Digitale Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
ICT Specialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op Basisschool Gerardus Majella geloven we in gepersonaliseerde aandacht voor elke leerling. Voor taalontwikkeling bieden we gerichte ondersteuning bij lezen en spelling, met preventieve programma's zoals 'Bouw!' voor leerlingen in groep 2 tot en met 4 die extra hulp nodig hebben. Leerlingen met lees- of spellingsuitdagingen ontvangen aanvullende begeleiding in de klas. Indien nodig wordt deze ondersteuning op maat uitgebreid. We screenen niet op dyslexie, maar bespreken eventuele vermoedens met u en adviseren over vervolgonderzoek en behandeling buiten de school. Voor leerlingen die thuis een andere taal spreken, bieden we extra ondersteuning in groep 1 en 2. Vanaf groep 3 kunnen nieuwkomers terecht op regionale scholen met speciale taalklassen voor een optimale integratie en taalverwerving. Kinderen met rekenproblemen krijgen extra uitleg en begeleiding. Als de reguliere aanpak niet volstaat, bieden we gespecialiseerde ondersteuning. Dyscalculie screenen we niet, maar we staan open voor overleg. Hoogbegaafde leerlingen en kinderen die extra uitdaging nodig hebben, krijgen verrijkte lesstof en compacte basisstof om hun talenten optimaal te benutten. De Leertuin biedt hierbij extra mogelijkheden. Onze aanpak voor kinderen die leren lastiger vinden, is gericht op het identificeren van de oorzaak, zoals concentratie, IQ, geheugen of executieve functies, en het bieden van aangepaste instructie, visuele ondersteuning of extra tijd. Marlissa, onze toegewijde rekenspecialist, ondersteunt collega's en de schoolleiding met expertise op het gebied van rekenonderwijs. Yvonne, de kwaliteitscoördinator, zet zich in voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften en bewaakt de onderwijskwaliteit in nauwe samenwerking met het team. Jorien, onze ICT-specialist, onderzoekt en implementeert passende onderwijssoftware om het leerproces te verrijken.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Het welbevinden en de sociale interacties van onze leerlingen staan centraal. We monitoren actief hoe leerlingen met elkaar omgaan en hoe zij hun emoties uiten en reguleren. Bij signalen van onveiligheid of druk op het welzijn, voeren we gesprekken met alle betrokkenen voor een zorgvuldige analyse. Indien nodig stellen we individuele of groepsgerichte handelingsplannen op, en kunnen we expertise van het Samenwerkingsverband (SWV) inschakelen. Onze Kwaliteitscoördinator heeft gespecialiseerde trainingen gevolgd op het gebied van faalangst en coaching om leerlingen optimaal te begeleiden.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Preventie van gedragsproblemen staat voorop door het hanteren van duidelijke regels en verwachtingen binnen de school en de klas. Voor leerlingen met uitdagend gedrag hanteren we een gestructureerde routekaart die positief gedrag stimuleert, met consequenties bij verbetering. Voor groepen met complexe gedragsuitdagingen passen we de 'Klassekracht'-methodiek toe. Om de werkhouding van leerlingen te verbeteren, maken we gebruik van effectieve strategieën zoals de 'beertjes van Meichenbaum'. Problemen met de taakaanpak kunnen voortkomen uit diverse factoren, waaronder faalangst, motivatiegebrek of cognitieve uitdagingen. Het is essentieel om de onderliggende oorzaken, zoals zwakke executieve functies, te onderzoeken om passende ondersteuning te bieden.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

EHBO-ers en BHV-ers

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Chromebooks voor elke leerling vanaf groep 3

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool Gerardus Majella

Ons Schoolbeleid voor Extra Ondersteuning

Het bepalen van de grenzen voor extra ondersteuning is cruciaal voor een veilige en effectieve leeromgeving. Dit is met name van toepassing wanneer een leerling een risico vormt voor zichzelf, medeleerlingen of het schoolpersoneel. Ook wanneer de ontwikkeling van een leerling stagneert ondanks intensieve extra inzet en het algemene welzijn in het geding komt, worden specifieke procedures gevolgd. Binnen onze school hanteren we duidelijke afspraken om deze situaties zorgvuldig te begeleiden. Onze aanpak omvat een open gesprek met de ouders, het inbrengen van de casus bij ons gespecialiseerde ondersteuningsteam en het gezamenlijk zoeken naar een passende onderwijsplek. In gevallen van structurele ernstige onveiligheid werken we nauw samen met ouders aan een tijdelijke oplossing. Dit totdat er een geschikte plek gevonden is of er sprake is van een positieve gedragsverandering. Wij streven ernaar om voor elk kind de best mogelijke ondersteuning te bieden, met oog voor zowel de academische als de socio-emotionele ontwikkeling. De toekomstvisie van Basisschool Gerardus Majella richt zich op het versterken van het aanbod voor extra ondersteuning. We zien kansen, met name in het structureel en herkenbaar aanpakken van taalachterstanden. Aangezien de samenstelling van onze leerlingenpopulatie verandert, is een planmatige aanpak essentieel voor de komende jaren. Door proactief te investeren in taalontwikkeling, willen we ervoor zorgen dat alle leerlingen de best mogelijke start krijgen en hun volledige potentieel kunnen benutten. Dit planmatige werken aan taalvaardigheid draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan voor elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat Zijn de Kernambities van Ons Schoolplan?

Ons schoolplan is opgedeeld in twee essentiële delen. Deel A schetst ons onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en kwaliteitsbeleid, inclusief onze meerjarenbeleidsvoornemens. Deel B is ons dynamische jaarplan, dat jaarlijks wordt opgesteld, geëvalueerd en aangepast op basis van Deel A. Onze belangrijkste speerpunten voor dit schooljaar omvatten: Effectief leiderschap: We implementeren een traject voor teamgerichte organisatie. Ons doel is een professionele, veilige en samenwerkingsgerichte organisatie waarin iedereen verantwoordelijkheid neemt en krijgt. Visieontwikkeling: Dit jaar organiseren we inspirerende momenten, zoals het bekijken van films, dialoogavonden over onderwijsstellingen en bezoeken aan andere scholen. Aan het einde van het schooljaar formaliseren we onze visie: de school die wij willen zijn. Effectief leesonderwijs: We verdiepen ons in het werken met rijke teksten, wat naadloos aansluit bij ons thematisch onderwijs. Dit maakt leren betekenisvoller en verhoogt de motivatie van kinderen, wat essentieel is voor schoolprestaties. Onze leraren zijn geschoold in deze aanpak, wat leidt tot meer betrokkenheid, plezier en kennisverbreding. Digitale geletterdheid: We definiëren digitale geletterdheid als een combinatie van kennis en vaardigheden voor het omgaan met digitale technologie. We inventariseren onze huidige activiteiten en bepalen welk domein we prioriteren om onze digitale vaardigheden te versterken. Effectieve instructie: Goede instructie is cruciaal. We hanteren het EDI (Effectieve Directe Instructie) model, dat continue controle van begrip garandeert. Dit stelt leerkrachten in staat om leerdoelen effectief te observeren en te meten, met ondersteuning van onze rekenexpert. Voor een gedetailleerd overzicht, raadpleeg ons schooljaarplan 2025-2026 op onze website: https://www.skowf.nl/site/gerardusmajellaschool/

Hoe Zorgt Onze School Voor Optimale Leerresultaten en Welzijn?

Onze kwaliteitszorg is gericht op het zichtbaar maken van het leerproces van elk kind. We waarborgen basiskwaliteit door de volgende kernvragen positief te beantwoorden: Zijn kinderen veilig? (Klimaat) Leren kinderen optimaal? (Potentieel) Is het onderwijsproces effectief ingericht? (Proces). Kindveiligheid: Een veilige omgeving is de basis voor leren. We gebruiken de vragenlijsten uit Vensters PO om de sociale en emotionele veiligheid van onze leerlingen te monitoren en te waarborgen. Optimaal leren: We stellen ambitieuze leerdoelen en monitoren tweemaal per jaar de resultaten ten opzichte van deze ambities. We analyseren de stabiliteit en groei van resultaten tussen leerjaren en focussen op de referentieniveaus 1F en 2F/1S voor groep 8. Jaarlijks evalueren we de doorstroomtoetsen en de overgang naar het voortgezet onderwijs. Effectief onderwijsproces: We beoordelen pedagogisch handelen, klassenmanagement en instructiemethoden, zoals het EDI-model. Actieve betrokkenheid van leerlingen en afstemming door de leerkracht staan centraal. Flitsbezoeken, klassenbezoeken en reflectiegesprekken ondersteunen dit proces. Onze schoolscan, die we driemaal per jaar bijwerken, signaleert eventuele knelpunten, waarna we oorzaken analyseren en verbeterplannen opstellen. Eigen ambities ('Big Rocks'): Onze belangrijkste ontwikkelonderwerpen zijn vastgelegd in ons kwaliteitshuis, inclusief einddoelen en tussenliggende stappen. Teamleden werken in kwaliteitskringen aan deze doelen, rapporteren aan de directie en zijn verantwoordelijk voor de voortgang. Tijdens kampvuurmomenten vieren we successen en bespreken we verbeterpunten. Verantwoording en dialoog: We voeren driemaal per jaar overleggen met twee partner-scholen om onze schoolscans en resultaten te bespreken. De Medezeggenschapsraad wordt geïnformeerd over onze voortgang en uitdagingen. Ons focusplan, dat van vakantie tot vakantie loopt, stelt leerkrachten in staat om specifieke leerdoelen voor hun groep te formuleren en te evalueren.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij Gerardus Majella

Toelichting van de school

Basisschool Gerardus Majella in Wervershoof biedt een gestructureerd en stimulerend programma voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2. Wij volgen de erkende leerlijnen van 'Het Jonge Kind', die een brede ontwikkeling op vijf cruciale gebieden waarborgen: rekenen, taal, spel, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. Door middel van nauwkeurige observaties monitoren we de voortgang van elk kind. Deze observaties worden viermaal per jaar besproken met onze kwaliteitscoördinator. Dit stelt ons in staat om vroegtijdig eventuele ondersteuningsbehoeften te signaleren en gerichte hulp te bieden, zodat elk kind zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Onze peuterspeelzaal werkt nauw samen met Kinderopvang Berend Botje, een samenwerking die de overgang naar de basisschool soepeler maakt. Meer informatie over deze samenwerking vindt u op de website van Berend Botje. Waar mogelijk organiseren we gezamenlijke activiteiten voor peuters en onze kleuters, en bieden we toekomstige leerlingen de kans om alvast een kijkje te komen nemen in onze bruisende kleutergroepen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool Gerardus Majella voor jonge kinderen?

Basisschool Gerardus Majella in Wervershoof focust op een integrale ontwikkeling voor jonge kinderen door middel van de 'Het Jonge Kind' leerlijnen, wat een breed scala aan ontwikkelingsgebieden omvat.

Met welke partners werkt Basisschool Gerardus Majella samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Gerardus Majella onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuterspeelzaal Pippeloentje, onderdeel van Kinderopvang Berend Botje, om een naadloze ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool Gerardus Majella onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuterspeelzaal Pippeloentje, onderdeel van Kinderopvang Berend Botje, om een naadloze ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Basisschool Gerardus Majella in Wervershoof | [2025] Schoolregister