Basisschool Gerardus Majella
Sportlaan 12
1693 CZ Wervershoof

Schoolweging

Schoolweging
28.23
Spreiding
5.92

De schoolweging van Gerardus Majella Wervershoof is 28,23 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is 2,6% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat aansluit bij de beschreven focus op basisvaardigheden en individuele leerlijnen in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Deze score ligt 5,2% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat duidt op effectief beredeneerd aanbod. De resultaten onderstrepen de succesvolle implementatie van het 'handelingsgericht werken' zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 38,5% hogere adviezen (havo/vwo en vwo) tegen 15,4% praktijkgerichte adviezen (vmbo-b en -k). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde havo/vwo-adviezen (30,8% vs. 10,9% regionaal gemiddelde). Dit weerspiegelt de inclusieve aanpak waarbij leerlingen met een dubbele aanleg ruimte krijgen voor latere specialisatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGerardus Majella WervershoofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij werken met het Diataal als leerlingvolgsysteem. In januari en juni worden vanaf groep 3 DIA-toetsen afgenomen op de leergebieden rekenen, lezen en taal en woordenschat. Het team analyseert de gegevens en stelt vast waar nog ontwikkeling nodig is. Dit jaar werken we met een focusplan, een levend document wat van vakantie tot vakantie loopt en ons helpt focussen op wat voor deze kinderen en deze groep essentieel is. Middels concrete haalbare doelen wordt gewerkt aan verbetering. En hopelijk is er dan ook wat te vieren! Bij de groepen 1 en 2 wordt het observatiesysteem 'Leerlijnen Jonge Kind' gebruikt om de ontwikkeling van de groep en van de individuele leerling te monitoren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Bijzonder is dat 50% van de leerlingen boven advies presteert in het VO – dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 6,25% zit onder advies, wat aansluit bij het pedagogisch klimaat waarin ‘vertrouwen in groeimogelijkheden’ centraal staat. Deze cijfers onderbouwen de effectiviteit van het warme overdrachtsprotocol dat de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

Hoe gaan we om met meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die ‘anders’ zijn dan wij? We voeden onze kinderen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen. Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd is onze samenleving gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam om kunnen gaan met verschillen en conflicten. En dat geldt ook voor de school: ook de school is gebaat is bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke leerlingen. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee leerlingen en leerkrachten naar school gaan, maar zorgt ook voor een positief werkklimaat en daarmee voor een goed rendement. LEES MINDER

Veiligheid

Zelfstandigheid

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool Gerardus Majella voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Gerardus Majella maakt gebruik van de methode Kwink, een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Kwink beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. De school hecht veel waarde aan groepsvorming aan het begin van het schooljaar, de zogenaamde 'Gouden Weken', om een goede basis te leggen en pesten te reduceren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Gerardus Majella om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Gerardus Majella gebruikt de leerlijnen jonge kind van Parnassys en kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Gerardus Majella?

Basisschool Gerardus Majella gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.