
De resultaten van Basisschool De Schelp in Wervershoof
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Schelp, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Schelp bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Schelp bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool De Schelp
Ontdek hoe Basisschool De Schelp presteert op het fundamentele niveau, de basisvaardigheden in taal en rekenen die essentieel zijn voor elke leerling. Dit niveau wordt gemeten aan het einde van groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% als minimum voor het fundamenteel niveau. Bij Basisschool De Schelp zien we dat 98,74% van onze leerlingen dit cruciale basisniveau bereikt, wat aanzienlijk boven de landelijke norm ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool De Schelp: Ambitie en Succes
Het streefniveau vertegenwoordigt hogere academische prestaties, waar we onze leerlingen graag naartoe begeleiden. Voor het streefniveau stelt de inspectie per school een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de leerlingenpopulatie. Basisschool De Schelp heeft een eigen signaleringswaarde voor dit niveau. Momenteel behaalt 64,47% van onze leerlingen dit ambitieuze streefniveau, wat een positief resultaat is vergeleken met de schoolspecifieke norm.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Schelp?
Bij Basisschool De Schelp in Wervershoof stellen we het schooladvies met uiterste zorg samen. Dit proces begint al in de lagere groepen, waar we de ontwikkeling van uw kind nauwlettend volgen. In de hogere groepen, met name groep 7 en 8, wordt het schooladvies geleidelijk opgebouwd. Tijdens oudergesprekken bespreken we de voortgang en resultaten in brede zin. Een voorlopig advies wordt gegeven na de NIO-toets in oktober, waarbij we ook uw verwachtingen meenemen. Dit advies kan nog worden bijgesteld na de doorstroomtoets in februari. Het definitieve schooladvies in januari houdt rekening met alle toetsresultaten, observaties van de leerkrachten, de werkhouding en tussentijdse resultaten. Ons doel is om kansrijk te adviseren, waarbij we focussen op de unieke potentie van elk kind. Deze data, inclusief de doorstroomtoetsresultaten en de startniveaus op het voortgezet onderwijs, worden jaarlijks geanalyseerd om ons adviseringsproces te optimaliseren. U vindt gedetailleerde informatie op Scholen op de kaart.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op Basisschool De Schelp
Op Basisschool De Schelp staat de Kanjertraining centraal in onze aanpak voor een positieve en veilige leeromgeving. Wij koesteren een warme sfeer in zowel de school als in elke klas, gebaseerd op de bewezen Kanjerregels. Deze regels, zoals 'we vertrouwen elkaar', 'we helpen elkaar', 'we spelen samen', 'we hebben plezier' en 'we doen mee', vormen de basis van ons dagelijks handelen. De kracht van de Kanjertraining ligt in het benutten van de groepskracht en het aanwakkeren van de intrinsieke wens van elk kind om een goed mens te zijn. Onze lessen zijn gericht op een positieve levensvisie, met aandacht voor de toekomst en oplossingen, ten gunste van kinderen, leerkrachten en ouders. De Kanjertraining helpt elk kind te realiseren dat goed gedrag niet alleen prettig is voor zichzelf, maar ook voor de medemens. Kernwaarden zoals vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid zijn essentieel in onze schoolfilosofie. Dit alles draagt bij aan een optimale sociale en emotionele ontwikkeling.
Samenwerken en elkaar ondersteunen voor gezamenlijk succes
Een klimaat van wederzijds vertrouwen en veiligheid creëren
Leerlingen stimuleren in hun eigen leerproces en verantwoordelijkheid nemen
Hoe bevordert Basisschool De Schelp de sociale ontwikkeling van uw kind?
Basisschool De Schelp hanteert de Kanjertraining als leidraad voor sociale ontwikkeling. Deze methode richt zich op het creëren van een veilige, respectvolle en positieve omgeving waarin kinderen leren omgaan met elkaar, elkaar vertrouwen en helpen. De Kanjerregels vormen de kern van onze dagelijkse interactie, wat leidt tot een prettige schoolsfeer en een gezonde sociale groei.
Welke methoden gebruikt Basisschool De Schelp voor het volgen van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Schelp gebruik van het registratiesysteem Kanvas. Dit systeem stelt ons in staat om de sociale ontwikkeling van elk kind systematisch te monitoren en waar nodig te ondersteunen, met als doel een optimale sociaal-emotionele groei te garanderen.
- Kanvas
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Schelp?
Basisschool De Schelp zet de Kanjertrainingen in als de primaire methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze trainingen zijn specifiek ontworpen om kinderen belangrijke levensvaardigheden bij te brengen, zoals zelfvertrouwen, empathie en conflicthantering, wat essentieel is voor hun algehele welzijn en ontwikkeling.
- Kanjer trainingen
Inspectierapport Basisschool De Schelp: Kwaliteit en Toekomstbestendigheid
De Schelp, gelegen in Wervershoof, wordt minstens eens per vier jaar getoetst door de onderwijsinspectie. In het voorjaar van 2022 heeft een grondig onderzoek plaatsgevonden bij Stichting Katholiek Onderwijs West-Friesland, de overkoepelende organisatie waartoe onze school behoort. Dit onderzoek evalueerde of alle scholen binnen de stichting kwalitatief goed onderwijs leveren en financieel stabiel zijn voor de toekomst. Het inspectieonderzoek omvatte zowel het bestuursniveau als het niveau van individuele scholen. Bij vier scholen, waaronder de Schelp, werd een verificatieonderzoek uitgevoerd. Dit focuste op de effectiviteit van de kwaliteitszorgsystemen en het financiële beheer. Het doel was tweeledig: vaststellen of de sturing op kwaliteit door het bestuur in de praktijk werkt en inzicht krijgen in de onderwijskwaliteit op schoolniveau. Daarnaast heeft de onderwijsinspectie in 2021 een thematisch onderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van de Corona-crisis in het basisonderwijs. Dit digitale bezoek aan De Schelp resulteerde in waardevolle inzichten en concrete aanknopingspunten om ons onderwijs verder te optimaliseren. Deze gesprekken hebben ons geholpen om de leerervaringen van onze leerlingen nog beter vorm te geven.