
Schoolweging
De schoolweging van De Twamêster is 29,22 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat de basiskwaliteit van taal en rekenen gewaarborgd blijft, ondanks de dalende leerlingaantallen en complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim onder de inspectienorm van 47,1% ligt. Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere cognitieve doelen, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. De school scoort hiermee 14,5%-punt lager dan vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel vertoont een sterke praktische focus: 33,3% vmbo-k en 26,7% vmbo-(g)t. Dit contrasteert met slechts 13,3% havo/vwo-advies, wat 7,6%-punt lager is dan landelijk gemiddeld. De 6,7% vmbo-b-adviezen zijn wel in lijn met vergelijkbare scholen. De adviezen weerspiegelen mogelijk de lagere streefniveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Twamêster | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Observatie en toetsen Leerlingen systematisch volgen in hun ontwikkeling Voor het volgen van de ontwikkeling van de kinderen maken wij gebruik van: Observatiegegevens o.a. het volgen van het gedrag van alle kinderen. Toetsen voor kleuters vanaf groep 2 (screening geletterdheid, fonemisch bewustzijn, receptieve letterkennis en rekentoets) Toets resultaten vanuit de methoden rekenen, taal en (begrijpend) lezen en de zaakvakken. De resultaten worden regelmatig gevolgd en besproken met de intern begeleider. Toetsresultaten van de leerlingvolgtoetsen van CITO Leerling in Beeld (groep 3 t/m 8). Resultaten uit vragenlijsten (sociale veiligheid SCOL). Dyslexie Dyslectische leerlingen krijgen binnen de adviezen van CITO een aangepaste CITO-toets. Mogelijkheden: Zij mogen een voorleesfunctie (computer) gebruiken. De teksten worden vergroot. Zij krijgen extra tijd. Zij mogen de teksten van te voren eerst zelf lezen. Zij mogen op een rustige werkplek zitten met toezicht (ook voor leerlingen met ADHD/ ADD). In uitzonderlijke gevallen mogen leerlingen een spellingboekje gebruiken of worden de teksten voorgelezen. Hiervan wordt een aantekening gemaakt in hun dossier. De toetsen die gemaakt zijn door de leerlingen worden geanalyseerd door de leerkrachten. Op basis van deze analyses wordt bepaald of en zo ja, welke extra ondersteuningsbehoeften de leerlingen nodig hebben. Deze extra ondersteuning wordt door de leerkracht ingepland en uitgevoerd. De tussenresultaten, de analyse en het plan van aanpak worden tijdens een groepsbespreking door de leerkracht met de intern begeleider besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
41,2% van de leerlingen presteert boven het schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). Dit toont aan dat de school conservatief adviseert, maar leerlingen wel goed voorbereid doorstromen. De methode van 'plaatsingswijzer' gecombineerd met leerlingkenmerken lijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op De Twamêster competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met elkaar en anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, conflicten zelf oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Alle kinderen zijn uniek, gelijkwaardig, maar niet gelijk. Kinderen ontwikkelen zich verschillend. Op De Twamêster is de groep er voor het kind, en het kind er voor de groep. Wij begeleiden de kinderen bij het leren omgaan met elkaar en volwassenen. Daarbij creëren we een pedagogisch klimaat gebaseerd op de drie basisbehoeften van een kind: Relatie: We creëren een sfeer van acceptatie en vertrouwen. Daarbij is een persoonlijke relatie met de andere kinderen en de leerkracht, veiligheid en geborgenheid van belang. Competentie: We creëren situaties waardoor de kinderen plezier in het schoolgaan, in het leren, in het samenwerken en in het samenspelen hebben. We laten ze ervaren dat ze iets kunnen en daardoor gewaardeerd worden. Autonomie: We nemen kinderen serieus, accepteren ze zoals ze zijn en hechten veel waarde aan het zelfstandig kunnen functioneren. Op De Twamêster hebben bovengenoemde basisbehoeften constant onze aandacht. Daarnaast bieden wij schoolbreed gericht aanbod op de sociale emotionele ontwikkeling. LEES MINDER
relatie
competentie
autonomie
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Twamêster voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Twamêster werkt aan een goede sociale ontwikkeling door het programma 'De Vreedzame Twamêster' te volgen, gericht op verbondenheid, verantwoordelijkheid, respect, veiligheid en vertrouwen. Dit programma omvat een lesprogramma, leerkrachttraining, leerlingenmediatie en ouderworkshops. Leerlingen worden opgeleid tot mediatoren om conflicten op te lossen en er is een jeugdraad die meedenkt over verbeteringen in de school. Jeugdconciërges zijn actief om mede verantwoordelijk zijn voor het welzijn van de ander, voor materialen, het schoolgebouw en de naaste omgeving. De sociale-emotionele ontwikkeling en veiligheidsbeleving worden jaarlijks gemonitord door middel van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en een veiligheidsvragenlijst van WMK en oudertevredenheidsenquêtes.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Twamêster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Twamêster gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.