IKC Wemeldinge
Bierweg 1 A
4424 EL Wemeldinge

Schoolweging

Schoolweging
29.47
Spreiding
6.05

De schoolweging van IKC Wemeldinge is 29,47 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit weerspiegelt de effectieve basisondersteuning, met name bij taalzwakke leerlingen zoals vermeld in het zorgprotocol.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit ligt 5,1% hoger dan vergelijkbare scholen (57,8%), wat aansluit bij het werken met individuele ontwikkelingsplannen zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er wordt een nadruk gelegd op theoretische doorstroom: 26,9% vmbo-(g)t en 19,2% havo/vwo-advies (vs. 16,5% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k: 15,4%) liggen iets boven regio (14,6%). De sterke vwo-score (7,7% vs. 18,6% regio) vraagt om aandacht, hoewel dit deels verklaard wordt door de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIKC WemeldingeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken voor groep 1-2 met Onderbouwd en voor groep 3-8 met IEP LVS. Groep 8 maakt jaarlijkse IEP doorstroomtoets.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22,6% van de leerlingen presteert onder advies (dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde). Dit correleert met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,47). Positief is dat 61,3% op advies functioneert, passend bij de transparante advisering volgens het 'ambitiegesprek'-model uit de schoolgids.

Sociale ontwikkeling

Respect We vinden het belangrijk dat kinderen voldoende weerbaar zijn om zich staande te houden in hun leefwereld. Voordat leerlingen de school verlaten naar het voortgezet onderwijs hebben ze de cursus Rots en water gevolgd. Deze weerbaarheidstraining wordt gegeven door de eigen teamleden. Twee leerkrachten zijn gecertificeerd om deze lessen te verzorgen. De lessen worden gegeven in de midden- en bovenbouwgroepen. Speelruimte en begrenzing Gedrag Voor kinderen met gedragsproblemen is er op school nog geen specifieke aanpak. Onze gedragsspecialist volgt in 2018-2019 scholing van het programma "Echt Wel". In het schooljaar 2019-2020 volgt de veiligheidscoördinator scholing voor de invoering van de methode "Echt wel!" en het begeleiden van de leerkrachten hierin. Leren Als een kind leerproblemen heeft pakt de leerkracht dat eerst in de groep aan. Als dat niet voldoende werkt schakelen we de Intern Begeleider in, deze adviseert de leerkracht. Als we handelingsverlegen zijn bespreken we de leerling binnen de HGPD. Daarna kan er een Ambulante Begeleider en onderwijsassistent aan de school toegewezen worden om het kind verder te kunnen helpen. Veiligheid Als er een moeilijke situatie in de groep ontstaat monitoren we op drie niveaus of de situatie nog houdbaar is: veiligheid voor de individuele leerling veiligheid voor de groep veiligheid voor de leerkracht Als het voor twee van de drie niet goed gaat is dat een reden om de ontstane situatie met de schoolleiding te bespreken. LEES MINDER

Respect

Speelruimte en begrenzing

Veiligheid

Wat is de werkwijze van IKC Wemeldinge voor sociale ontwikkeling?

Tijdens onderwijsinhoudelijke vergaderingen bespreekt het team van IKC Wemeldinge de missie en visie. In deze vergaderingen worden de kernwaarden bepaald en vastgelegd. De registratie van sociale ontwikkeling wordt gedaan met behulp van het programma ZIEN! en KIVA.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Wemeldinge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Wemeldinge gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en KIVA.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Wemeldinge?

IKC Wemeldinge gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa, Rots en Water en Goed van start.