
Schoolweging
De schoolweging van Het Timpaan is 29,62 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29,62).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op theoretische routes: 23,5% vmbo-(g)t en 17,6% vwo-advies, tegenover 15,7% voor vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijs blijft beperkt (2,0%), wat lager is dan landelijk (1,0%). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (6,07).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Timpaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.56 | 171.85 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar meten we onze opbrengsten met landelijk genormeerde toetsen (Cito). Na de toetsafname worden deze resultaten geanalyseerd door de groepsleerkracht en besproken met collega's van parallelgroepen, de interne begeleiders en de directie. Vervolgens worden verbeterpunten vastgelegd in een groepsplan. Dit groepsplan is de leidraad voor het handelen van de leerkracht in de groep. Deze resultaten worden weergegeven in het rapport en besproken met de ouders/ verzorgers tijdens de voortgangsgesprekken. Wanneer uit de observaties, de kindgesprekken en resultaten blijkt dat de ontwikkeling van een kind niet soepel verloopt zal dit met u worden besproken. In een enkele situatie is het wenselijk dat een kind meer onderwijstijd krijgt om de lesstof eigen te maken. Dit kan mogelijk leiden tot een doublure in de groepen 3 t/m 8. Bij de kleuters noemen we dit een kleuterverlenging. In zo'n situatie doet een kind het leerjaar niet over, maar sluiten we aan bij de lesstof waar het kind is gebleven. Om tot de keuze voor een doublure te komen gaan de leerkracht, de intern begeleider en de ouders/ verzorgers in gesprek. We kiezen voor een doublure wanneer we overtuigd zijn dat een kind het daarna beter zal gaan doen. De directeur neemt het definitieve besluit.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 38,5% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (landelijk: 25,3%), terwijl slechts 5,8% onder advies scoort (landelijk: 11,8%). Dit reflecteert een zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Het Timpaan wil ruimte geven aan kinderen, leerkrachten en ouders om naast cognitieve en sociale vaardigheden eigen initiatieven te ontplooien, rekening houdend met verschillen om creatieve zelfstandige persoonlijkheden te ontwikkelen. Dit alles ingebed in een veilige, warme leeromgeving. “Van en met elkaar leren” is een doelstelling van Het Timpaan. Wij willen een school zijn waar de kinderen graag heen gaan en waar ze veel leren. We dagen kinderen uit en stimuleren de totale ontwikkeling van elk kind. LEES MINDER
Veilige school, goede sfeer
Stimuleren van positief gedrag
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Het Timpaan school voor basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
Naast de reguliere methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen (Kinderen en hun sociale talenten) is er een extra aanbod voor alle kinderen uit de groepen 5 en 7. De kinderen krijgen training op het gebied van weerbaarheid en sociale vaardigheden, de "Rots en Water" training. Om situaties rond pesten op te lossen wordt de No-Blame methode gebruikt. Dit is een effectieve methode om pestincidenten aan te pakken en het sociale klimaat in de klas en op het schoolplein positief te beïnvloeden. Kinderen spelen op het plein met leeftijdsgenoten van de parallelgroepen. De leerkrachten zijn in wisselende samenstelling op het plein aanwezig. Wanneer het sociaal emotionele klimaat in een groep niet veilig is voor de kinderen gaat de gedragsspecialist samen met de leerkracht met de kinderen aan de slag. Ervaring is opgedaan met de ringaanpak: iedereen heeft een plaats in de groep en kan een bijdrage leveren aan een positief klimaat.
Welke registratievormen gebruikt Het Timpaan school voor basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Timpaan school voor basisonderwijs gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), vragenlijsten over pesten vanuit de No Blame aanpak, Sometics.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Timpaan school voor basisonderwijs?
Het Timpaan school voor basisonderwijs gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Rots en Water training en Kies, Kids skill, No Blame en Kwink.