Van der Muelen-Vastwijkschool in Weesp

Het team van Van der Muelen-Vastwijkschool in Weesp

Current section: team
Singel 4
1381 Weesp

Zie hier hoe het team van Van der Muelen-Vastwijkschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Van der Muelen-Vastwijkschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Van der Muelen-Vastwijkschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Van der Muelen-Vastwijkschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Van der Muelen-Vastwijkschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Van der Muelen-Vastwijkschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.8%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (46.2%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (3.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Van der Muelen-Vastwijkschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (17.9%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (3.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Van der Muelen-Vastwijkschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij Afwezigheid

Bij onverwachte afwezigheid van een van onze toegewijde leerkrachten, zoals bij ziekte of gepland verlof, streven wij ernaar uw kind altijd les te laten krijgen. Onze eerste stap is het inzetten van een gekwalificeerde invalkracht uit de speciaal ingerichte invalpool van onze stichting, Florente. Wanneer er binnen de invalpool geen geschikte vervanging gevonden kan worden, zoeken wij intern naar de beste oplossing. Dit kan betekenen dat een andere leerkracht of een onderwijsassistent tijdelijk een extra taak op zich neemt, uiteraard onder deskundige begeleiding van een collega uit dezelfde bouw. In zeldzame gevallen, wanneer alle opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat wij genoodzaakt zijn een groep naar huis te sturen. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, dan informeren wij u hierover zo spoedig mogelijk via Social Schools, bij voorkeur de dag vóór de verwachte afwezigheid. Voor deze uitzonderlijke situaties adviseren wij u dringend om altijd een alternatief opvangadres voor uw kind(eren) achter de hand te hebben. Uw betrokkenheid is hierbij van grote waarde.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Van der Muelen-Vastwijkschool telt in het schooljaar 2024-2025 circa 420 leerlingen. Er zijn 39 medewerkers werkzaam op school, waaronder vakleerkrachten voor gymnastiek-, muziek- en theaterlessen. Het onderwijsondersteunend personeel bestaat uit intern begeleiders, onderwijsassistenten, conciërges en een administratief medewerkster.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expertiseteams voor Optimale Leerlingontwikkeling op de Van der Muelen-Vastwijkschool

4

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid: Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Gecertificeerde Rekenspecialist
Deskundige in Meer- en Hoogbegaafdheid
Gespecialiseerde Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze basisschool in Weesp beschikt over gekwalificeerde specialisten die zich richten op de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Voor het komende schooljaar investeren we verder in onderwijskwaliteit door een nieuwe taal-leescoördinator en rekencoördinator op te leiden. Dit garandeert continue verbetering van ons aanbod voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op deze cruciale gebieden.

3

Sociaal-Emotioneel Welzijn: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welbevinden
Intern Begeleider voor Emotionele Ontwikkeling
Specialist voor Hoogbegaafdheid en Sociaal Gedrag

Toelichting van de school:

Op de Van der Muelen-Vastwijkschool is meneer/mevrouw Bartels het centrale aanspreekpunt voor het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen. Deze professional coördineert de implementatie van de Kanjertraining en biedt proactief advies aan het team ter voorkoming en effectieve aanpak van pestgedrag, zodat elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studiegedrag
Intern Begeleider voor Leerstrategieën
Specialist voor Academische en Gedragsontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze school werkt nauw samen met orthopedagoog Linda Nijhuis van Praktijk de Uitkomst voor gespecialiseerde ondersteuning. Zij ondersteunt, in nauw overleg met de leerkracht en intern-begeleider, kinderen bij leeruitdagingen, met speciale expertise in ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie en faalangst, om stagnatie in de leerontwikkeling te doorbreken.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimulering van Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Lichamelijke Ontwikkeling
Motorisch Remedial Teacher (MRT) Specialist
Externe Zorgpartner: Fysiotherapeut van SMC Diemen
0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Naast de dagelijkse aandacht voor medische zorg en persoonlijke verzorging binnen de groepen, beschikt onze school over getrainde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners). Deze medewerkers ondergaan jaarlijkse bijscholingen om effectief te kunnen handelen in geval van nood, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving voor alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Leerlingbegeleiding: Ontdek Onze Extra Ondersteuning

Ons Toekomstig Aanbod voor Verhoogde Leerlingondersteuning

Bij de Van der Muelen-Vastwijkschool zetten we ons dagelijks in om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden. We breiden ons aanbod aan extra ondersteuning continu uit om tegemoet te komen aan uiteenlopende leerbehoeften. Komend schooljaar focussen we op de verdere implementatie van bewezen onderwijsmethodieken. Door onze kennis van Opbrengstgericht Werken (OGW) praktisch toe te passen en structureel te verankeren, versterken we onze onderwijsaanpak. Daarnaast trainen we onze leerkrachten in de principes van Handelingsgericht Werken (HGW). Deze aanpak stelt hen in staat om individuele leerbehoeften te signaleren en hier doelgericht op in te spelen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Zo garanderen we een effectieve en persoonlijke leerervaring voor ieder kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling: Het Schoolplan van de Van der Muelen-Vastwijkschool

Welke Kerndoelen Bevat Ons Vierjarig Schoolplan?

Op de Van der Muelen-Vastwijkschool zetten we ons dagelijks in voor de continue verbetering van ons onderwijs. De prioriteiten voor ons onderwijsteam worden zorgvuldig gekozen op basis van ons ambitieuze vierjarige schoolplan. Ook de evaluatie van het voorgaande schooljaarplan 2024-2025 en de strategische doelen vanuit het Koersplan van Florente basisscholen vormen de basis voor onze jaarlijkse plannen. In het voorbije schooljaar hebben we ons gericht op belangrijke thema's, zoals het consequent toepassen van de effectieve aanpak van 'Leren Zichtbaar Maken'. Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar optimale lesmethoden voor leesonderwijs en wereldoriëntatie, en hebben we ons schoolrapport vernieuwd. Een heldere visie op digitale geletterdheid is eveneens ontwikkeld. Voor het schooljaar 2025-2026 heeft het schoolteam opnieuw inspirerende doelen gesteld om ons onderwijsaanbod verder te verrijken. De belangrijkste focuspunten voor dit jaar zijn de implementatie van een nieuwe leesmethode en een innovatieve aanpak voor wereldoriëntatie. We analyseren kritisch de uitdagingen en successen binnen ons rekenonderwijs om de leerresultaten te maximaliseren. We waarborgen een veilige en positieve schoolcultuur door consequent en gestructureerd te werken vanuit de principes van de Kanjertraining. Om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen, verbeteren we de instructievaardigheden van onze leerkrachten en hanteren we één uniform instructiemodel. De vernieuwingen van ons rapport worden volledig geïmplementeerd, en we ontwikkelen een duidelijke visie op kleuteronderwijs met bijpassend lesmateriaal.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Doelstellingen?

De ambitieuze doelstellingen uit ons vierjarige schoolplan en het strategische koersplan van Stichting Florente worden vertaald naar concrete, uitvoerbare jaarlijkse schooljaarplannen. Deze plannen beschrijven gedetailleerd de specifieke activiteiten die we ondernemen om onze onderwijsdoelen te bereiken. Het opstellen van het schooljaarplan gebeurt in nauwe samenwerking met het gehele schoolteam. Om de gestelde doelen effectief te realiseren, is het schoolteam georganiseerd in gespecialiseerde professionele leergemeenschappen en projectgroepen. Deze structuren faciliteren de gezamenlijke voortgang en ontwikkeling gedurende het schooljaar. De voortgang en de resultaten van onze inspanningen worden meerdere keren per jaar geëvalueerd tijdens teambrede bijeenkomsten, de zogenaamde 'leerteampodia', om continu te kunnen bijsturen en optimaliseren.

Ontdek ons Stimulerende Jonge Kind Programma

Toelichting van de school

De Van der Muelen-Vastwijkschool biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. In onze kleutergroepen maken we gebruik van het Mijn Kleuter Groep (MKG) volgsysteem. Dit systeem stelt ons in staat om de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig te observeren en te volgen. We ontwikkelen themaplanningen die het aanbod gedetailleerd beschrijven, met aan het einde van elk thema een evaluatie. Deze evaluatie vormt de basis voor de volgende themaplanning, wat zorgt voor een continue verbetering van ons onderwijs. Onze ondersteuning richt zich op het verrijken van de leeromgeving, met name door aantrekkelijke hoeken en gerichte instructie in kleine groepen. Dit zorgt voor optimale aandacht en begeleiding voor elk kind. We zetten ons in om een solide basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan. Met ondersteuning van de gemeente Amsterdam hebben we een gespecialiseerde leerkracht die kinderen met een Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) indicatie begeleidt in onze Taalklas. Het hoofddoel van deze Taalklas is om kleuters zonder taalachterstand naar groep 3 te laten doorstromen. Tweemaal per week focussen we op woordenschat, zinsbouw en communicatieve vaardigheden door middel van interactieve spelletjes en boeiende prentenboeken. De voortgang van deze leerlingen wordt nauwlettend gemonitord, zowel binnen de kleutergroepen als in de groepen 3 en 4. Zodra een kind voldoende vooruitgang toont in groep 2 of hoger, stopt de deelname aan de Taalklas. Onze intern begeleider van de onderbouw onderhoudt nauwe banden met peuterspeelzalen voor de begeleiding van VVE-leerlingen. In uitzonderlijke gevallen, en altijd in overleg met de ouders, wordt contact opgenomen met het Ouder- en Kindteam (OKT) voor aanvullende ondersteuning.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt onze basisschool voor jonge kinderen?

De Van der Muelen-Vastwijkschool biedt diverse extra leermogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder een gespecialiseerde Taalklas voor kinderen met een VVE-indicatie. Dit programma is ontworpen om de taalontwikkeling te stimuleren en een vliegende start te garanderen bij de overgang naar groep 3. Daarnaast zetten we in op een verrijkte leeromgeving met thematische activiteiten en kleine instructiegroepen.

De Van der Muelen-Vastwijkschool biedt diverse extra leermogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder een gespecialiseerde Taalklas voor kinderen met een VVE-indicatie. Dit programma is ontworpen om de taalontwikkeling te stimuleren en een vliegende start te garanderen bij de overgang naar groep 3. Daarnaast zetten we in op een verrijkte leeromgeving met thematische activiteiten en kleine instructiegroepen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt onze school samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt actief samen met externe partners om het aanbod voor jonge kinderen te versterken. Een belangrijke samenwerking is met de Stichting Weesper Peuterklassen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van peuteropvang naar basisonderwijs en bevordert de continuïteit in de educatieve ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Onze school werkt actief samen met externe partners om het aanbod voor jonge kinderen te versterken. Een belangrijke samenwerking is met de Stichting Weesper Peuterklassen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van peuteropvang naar basisonderwijs en bevordert de continuïteit in de educatieve ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Team | Van der Muelen-Vastwijkschool in Weesp | [2025] Schoolregister