Van der Muelen-Vastwijkschool in Weesp

De resultaten van Van der Muelen-Vastwijkschool in Weesp

Current section: resultaten
Singel 4
1381 Weesp

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Van der Muelen-Vastwijkschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Van der Muelen-Vastwijkschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Van der Muelen-Vastwijkschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, waaronder de Van der Muelen-Vastwijkschool. Op de Van der Muelen-Vastwijkschool zien we dat een aanzienlijk deel van onze leerlingen dit cruciale niveau overstijgt. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijs in het leggen van een solide basis voor de verdere schoolloopbaan van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Succesvolle Doorstroom

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk percentage van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. De Van der Muelen-Vastwijkschool zet zich in om leerlingen te stimuleren hun potentieel volledig te benutten en hogere academische doelen te stellen. Onze resultaten laten zien dat we hiermee positieve vooruitgang boeken, wat bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Van der Muelen-Vastwijkschool?

Elke leerling in groep 8 van de Van der Muelen-Vastwijkschool ontvangt een essentieel schooladvies. Dit advies is cruciaal voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs en helpt bepalen welk middelbaar schooltype het beste aansluit bij de capaciteiten van de leerling. Voor ouders en verzorgers van leerlingen in groep 7 en 8 organiseert de school een informatieve avond. Hierin wordt diepgaand ingegaan op het voortgezet onderwijs, de verwachtingen van leerlingen, de structuur van diverse schooltypen en de methodiek achter het schooladvies. Groep 7: Een Cruciale Fase Tegen het einde van groep 7 vindt er een gesprek plaats tussen leerkrachten, leerling en ouders/verzorgers. Dit gesprek focust op de ontwikkeling van de leerling en de wederzijdse verwachtingen voor de overgang naar het middelbaar onderwijs. Groep 8: Voorbereiding op de Toekomst Het schooljaar in groep 8 start met ouder-kindgesprekken. Hierin worden leerdoelen vastgesteld om de verwachtingen, zoals besproken in groep 7, te realiseren. In november leggen alle leerlingen de Cito-toetsen af, gericht op rekenen, taalverzorging en begrijpend lezen. De resultaten worden geanalyseerd om individuele ontwikkelkansen te identificeren. Het voorlopige schooladvies wordt in januari verstrekt, conform de landelijke richtlijnen. Dit advies is gebaseerd op een holistische beoordeling, inclusief werkhouding, gedrag, inzet, motivatie, sociaal-emotionele ontwikkeling, resultaten van methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem (rekenen, begrijpend lezen, spelling, technisch lezen), met speciale aandacht voor de resultaten uit groep 6, 7 en 8. De doorstroomtoets, verplicht voor alle groep 8 leerlingen in regulier en speciaal basisonderwijs, vindt plaats in januari of begin februari. Deze toets meet de vaardigheden op het gebied van begrijpend lezen, taal en rekenen. De definitieve schooladviezen worden in de tweede helft van maart uitgereikt, na ontvangst van de doorstroomtoetsresultaten half maart. Een hoger toetsresultaat kan leiden tot een bijstelling van het voorlopige advies, tenzij dit niet in het belang van de leerling wordt geacht. In dat geval wordt een duidelijke onderbouwing gegeven. Met het definitieve advies kunnen ouders/verzorgers hun kind aanmelden voor het voortgezet onderwijs tijdens de centrale aanmeldweek in de tweede helft van maart.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op de Van der Muelen-Vastwijkschool

Op de Van der Muelen-Vastwijkschool zetten we ons volledig in voor de sociale ontwikkeling van elke leerling. We monitoren onze resultaten nauwgezet met het leerlingvolgsysteem KanVas, dat naadloos aansluit bij de effectieve Kanjertraining. Onze aanpak voor sociale opbrengsten volgt een vaste cyclus. Voor het komende schooljaar integreren we de principes van Opbrengstgericht Werken (OGW) nog dieper in dit domein, om zo de groei van onze leerlingen te optimaliseren. Het welbevinden van onze leerlingen werd eind schooljaar 2024-2025 beoordeeld met een 3,38 op een schaal van 1 tot 4. Ons streven is om dit te verhogen naar 3,5 aan het einde van schooljaar 2025-2026. De veiligheidsbeleving op school wordt momenteel gewaardeerd met een 3,58, een score die we voornemens zijn te handhaven. Naast het versterken van onze opbrengstgerichte aanpak voor sociale ontwikkeling, investeren we komend schooljaar in verdere scholing van ons team in de Kanjertraining. Bovendien formaliseren we de aanvullende stappen die we ondernemen wanneer onze standaardaanpak voor een pedagogisch veilig schoolklimaat extra ondersteuning vereist.

Vertrouwen en Veiligheid

Rust en Respect

Wederzijds Respect

Hoe bevordert de Van der Muelen-Vastwijkschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school werkt doelgericht aan de sociale groei van leerlingen, gebaseerd op de kernwaarden vertrouwen, veiligheid en respect. We implementeren de Kanjertraining consequent in alle klassen, ondersteund door het bijbehorende leerlingvolgsysteem KanVAS. Dit systeem stelt ons in staat om het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen systematisch en verantwoord te volgen, wat perfect past bij onze opbrengstgerichte methodiek. Tweemaal per jaar verzamelen we data over het welbevinden en de veiligheid van leerlingen. Deze informatie analyseren en bespreken we in teamverband, wat de basis vormt voor gerichte interventies op klassen- of individueel niveau. Hierdoor kunnen we proactief en indien nodig corrigerend optreden. De resultaten worden gedocumenteerd in ParnasSys en geïntegreerd in onze bredere kwaliteitsborging. Onze aanpak is zichtbaar in de dagelijkse lespraktijk, de omgangsvormen tussen leerlingen en leerkrachten, en het taalgebruik. Ouders worden actief betrokken bij de sociale ontwikkeling van hun kind. Door continu te werken aan een veilig pedagogisch klimaat, maken we de sociale resultaten van ons onderwijs meetbaar en waardevol.

Welke systemen gebruikt de school voor het registreren van sociale opbrengsten?

De Van der Muelen-Vastwijkschool gebruikt de volgende registratiesystemen om de sociale opbrengsten te monitoren:

  • Kanvas
  • Mijn Kleutergroep (MKG) voor de groepen 1/2

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

Op de Van der Muelen-Vastwijkschool maken we gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:

  • Kanjertrainingen
  • Mijn Kleuter Groep (MKG)

Inspectierapport Van der Muelen-Vastwijkschool: Kwaliteit en Resultaten

De Van der Muelen-Vastwijkschool heeft in 2017 een uitgebreid inspectiebezoek gehad, waarbij de kwaliteit van het onderwijs en het schoolklimaat grondig werden geëvalueerd. In november 2020 volgde een themaonderzoek naar kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie. Beide onderzoeken zijn positief afgerond en bevestigen de uitstekende prestaties van onze school. Het inspectierapport van 2017, dat u kunt inzien via onze website, belicht diverse cruciale aspecten. Hierbij ging het om de didactiek, het pedagogisch klimaat, de veiligheid, de leerresultaten en de kwaliteitszorg. De Onderwijsinspectie heeft destijds het basisarrangement gehandhaafd, wat aangeeft dat de school haar kwaliteitszorg op orde heeft. De inspectie beoordeelde zeven van de acht onderzochte onderdelen als 'Goed'. Dit weerspiegelt de hoge lat die de school voor zichzelf legt en de ambitieuze verwachtingen die leraren hebben van hun leerlingen. De inspecteur prees specifiek het prettige en veilige schoolklimaat, de sterke leerresultaten en de professionele cultuur binnen het team. Specifieke complimenten uit het rapport omvatten het hoge professionele niveau en de uitstraling van energie binnen het team. Ook werd benadrukt dat de school de leerlingen goed in beeld heeft en planmatig en cyclisch te werk gaat. Dit alles draagt bij aan een stimulerende leeromgeving voor elk kind.

Resultaten | Van der Muelen-Vastwijkschool in Weesp | [2025] Schoolregister