Openbare Basisschool De Triangel
Singel 6
1381 AT Weesp

Schoolweging

Schoolweging
23.22
Spreiding
6.16

De schoolweging van De Triangel Weesp is 23,22 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.26% score op het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral op taalvaardigheid, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 69.86% ligt ruim boven de door de inspectie berekende signaleringswaarde van 61.9%. Dit toont aan dat de school erin slaagt om een bovengemiddeld percentage leerlingen naar een hoger rekenniveau te tillen, ondanks een spreiding in onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 40.91% vwo-advies (landelijk 18.61%) en 18.18% havo-advies. Opvallend is het lage percentage praktijkgericht advies (4.55% vmbo-b vs. 5.52% gemiddeld), wat aansluit bij het cognitieve profiel van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Triangel WeespGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Na elke IEP toetsperiode evalueren wij onze tussenopbrengsten. De middentoets wordt altijd rond februari geëvalueerd en de eindtoets van juni evalueren wij aan het einde van het schooljaar of het begin van het nieuwe schooljaar. De individuele leerlingresultaten worden geëvalueerd door de leerkracht en intern begeleider. De resultaten van de groep worden geëvalueerd op bouw of schoolniveau. De afgelopen jaren hebben wij de behaalde resultaten van het LOVS op deze manier vergeleken met het landelijk gemiddelde, de eisen van de inspectie en het door ons vastgestelde ambitieniveau. Daarbij werd ook altijd gekeken hoe de resultaten zich verhouden tot de vorige afname periode. We kijken ook naar de vaardigheidsgroei per leerjaar bt.o.v. de door IEP verwachte vaardigheidsgroei. Met dit gegeven weet de leerkracht aan welk vakgebied hij/zij extra aandacht moet besteden. Als de vaardigheidsgroei op rekenen voldoende is en op spelling te klein, dan kun je de focus iets meer op de instructie van spelling richten. Kanttekening bij deze manier van vergelijken is dat dit in groep 3 nog niet mogelijk is en dat de vaardigheidsgroei (in punten) in de groepen 4, 5 en 6 veel groter dient te zijn, dan in de leerjaren 7 en 8.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17.24% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), wat mogelijk samenhangt met de hoge ambities in advisering. Toch scoort 24.14% boven advies, wat het belang van de doorstroommonitoring benadrukt zoals omschreven in het zorgprotocol.

Sociale ontwikkeling

Wij zien de school als een samenleving in het klein. Kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Iedereen is verschillend en mag zijn wie hij/zij is. We monitoren een aantal belangrijke zaken van de leerling op sociaal-emotioneel gebied: * het welbevindende * betrokkenheid * sociaal initiatief * sociale flexibiliteit * sociale autonomie * impulsbeheersing * inlevingsvermogen Twee keer per jaar vult de leerkracht een uitgebreide vragenlijst in voor iedere leerling. Hiermee zien we per leerling en per klas aan welke aspecten voorrang geven moet worden in de ondersteuning. De leerlingen van groep 5, 6, 7 en 8 vullen ook twee keer per jaar vragenlijsten in over sociale vaardigheden De uitkomst van de monitoring geeft aan welke lessen uit onze lessen sociaal-emotionele ontwikkeling prioriteit krijgen. In ons onderwijs is uitgebreid aandacht voor het opgroeien tot autonome en betrokken volwassenen. Daarbij mag ieder kind zichzelf zijn en moet ieder kind zich veilig voelen. LEES MINDER

Zelfvertrouwen bevorderen

Omgaan met gevoelens

Respectvol gedrag

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Triangel voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Triangel werkt vanuit kernwaarden voor sociale ontwikkeling. De stichting Talent Primair maakt gebruik van het registratie- en observatiesysteem ZIEN. De resultaten van ZIEN worden gekoppeld aan lessen sociaal-emotionele vorming.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Triangel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Triangel gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Triangel?

Openbare Basisschool De Triangel gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: SOEMO-kaarten en Rots en Water.